Chcete znát pravdu? V tom případě si přečtěte můj příběh...

Mluv


Autor: Laurie Halse Anderson

Originální název: Speak

Žánr: YA, román, světová literatura

Počet stran: 200

Vydavatelství: YOLI

Oficiální anotace: Jsi si jistá, že tobě se to stát nemůže?!
Melinda Sordino nastupuje do prvního ročníku na Merryweatherskou střední s cejchem na čele. Potom co zavolala na závěrečný školní večírek policii, se s ní skoro nikdo ze spolužáků nebaví. Už jen cesta do školy představuje pro Melindu obrovské sebezapření, následují však o nic méně trýznivé hodiny a hodiny se spolužáky, kteří ji ostentativně přehlížejí. Melinda se uzavírá do sebe a čím dál více se izoluje od svého okolí. Málokdo by si všiml, že téměř nemluví, a už ani nikoho nezajímá, proč tehdy na policii zavolala...
Působivý román Laurie Halsové Andersonové se dočkal již brzy po vydání velkého ohlasu ze strany čtenářů i kritiků. Autorka za něj obdržela několik významných ocenění a byla také nominována na americkou Národní cenu za literaturu v kategorii Young Adult. Později byl román zfilmovaný v hlavní roli s Kristen Stewartovou (Mluv, 2004)

"Náležíme ke skupinám: Svalouši, Venkovani, Geniální idioti, Lidský odpad, Euroodpad, Roztleskávačky, Budoucí američtí fašisté, Vlasatice, Dobrodějky, Trpící umělci, Šoumeni, Gotici nebo Úchylové. Já ovšem do žádné skupiny nepatřím. Poslední srpnové týdny jsem promarnila sledováním mizerných animáků. Nechodila jsem do nákupního centra, na koupaliště ani do bazénu a nebrala jsem telefon. Nemám s kým sedět.
Jsem Vyvrhelka."

První den na střední škole je pro každého okamžik, ze kterého má sice strach, ale těší se na něj. Máte najednou pocit dospělosti a myslíte si, že máte ve všem pravdu, a to je ten kámen úrazu. Svou pravdu se v tomto věku pomalu nikdo nebojí prokázat svou bezohledností a krutostí ke svému okolí. Například vám stačí, aby jedna osoba zavolala při letní party na policii a tím zapříčinila několik nešťastných událostí, jako třeba vyhazov některého účastníka z práce nebo ze školy. Najednou se ocitáte mimo vaší dlouholetou partu. Jste ti, co kazí zábavu. Jste vyvrženci. Nikam nepatříte, ale všichni o vás vědí. Všichni si myslí, že znají pravdu, ale ta ve skutečnosti nikoho nezajímá…

Tento pocit zná dobře Melinda Sordino, která nastupuje do prvního ročníku Merryweatherské střední. Právě o letních prázdninách to byla ta, která vzala do rukou mobilní telefon a zavolala policii. Přichází na střední s nálepkou, kterou ji nikdo neodpáře. Jedinou útěchou a tou nenormálnější chvílí ve škole se pro ni stávají hodiny výtvarné výchovy. Díky volnomyšlenkářskému profesorovi, který vede výtvarnou výchovu, má Melinda možnost utéct myšlenkami nejen ze školy, ale také získává prostor, ve kterém se může prosadit její skutečné já.

"Sufražetky bojovaly za právo mluvit. Byly napadány, zatýkány a vězněny, protože se odvážily dělat si, co chtěly. Podobně jako ony si chci i já stát za tím, v co věřím. Nikdo by neměl být nucen pronášet řeč. Rozhodla jsem se mlčet."

Nevšední román ze stření školy, který by si měla přečíst každá dospívající dívka. Kniha Mluv byla v originále vydaná už v roce 1999, ale její děj se neztratí v žádné době. Příběh, který poukazuje nad závažností některých situací a nad křehkostí dívčí duše, bude vždy aktuální. Není tedy divu, že byl v roce 2004 natočen film na motivy tohoto příběhu.

Laurie Halse Anderson (zdroj)
U této knihy však není zárukou, že si ji každý oblíbí. Příběh v sobě skrývá NĚCO, co se velmi špatně popisuje, pokud nejste v situaci Melindy. A i přesto, že autorka zvolila velmi dobrý styl podání, není jisté, že kniha čtenáře pohltí. Přiznejme si, že to pohlcení do příběhu si v knihách užíváme nejvíce a pokud se tak děje jen v některých okamžicích, nejsme plně spokojeni. To naprosté pohlcení, které se zde zas tak nekoná, je asi tím největším problémem knihy. Některé okamžiky jsou však velmi dobře podané, a když se vezme kniha jako celek a ne pouhý jeho příběh, tak dokáže člověka dostat až do kolen.

Na jednu stranu, bych řekla, že je velká škoda, že byla kniha v českém jazyce vydána až nyní a ne v bližší době po vydání v originále. Ovšem na druhou stranu je to tak dobře, protože jinak bychom neobdrželi knihu s tak srdcervoucím dodatkem, který byl do knihy vložen díky čtenářům, kteří se v osudu Melindy viděli a prožili něco podobného. V jednom dodatku, kterým je rozhovor autorky, se člověk musí až pozastavit nad necitlivostí ze strany mužského pohlaví, protože až tady některým dívkám/ženám dojde, co v sobě někteří muži skrývají.

Autorka této knihy si však zaslouží obdiv za skvělou věrohodnost, kterou dodala nesmírně vydařeným popisem Melindiných pocitů. Příběh je vyprávěný samotnou Melindou a i přesto, že toho sama moc nenamluví, jsou veškeré dialogy, které se tu stávají spíše monologem, velmi povedené. Celé prostředí střední školy je zde cítit podstatě z každé stány příběhu. Dobrá popisnost se tedy musí autorce nechat, ale určitě mohla příběh trochu více propracovat a rozvinout. Ovšem na to rozvinutí děje lze hledět ze dvou úhlů. Na jednu stranu by příběhu pomohlo více detailů, rozvinutí a rozsáhlejších popisů. Jenže je možné, že právě to by i knize ublížilo. Je to celkem těžké posoudit, protože takto příběh vyzněl více reálně a pravděpodobněji, než kdyby autorka celý děj více rozpitvávala. Autorka však chtěla příběh ze života a to se jí povedlo. Jen má dušička, která se v rozsáhlém popisu vyžívá, nebyla až tak spokojena.

Na knize je také zajímavé rozdělení školních čtvrtletí, dohromady jsou tedy čtyři. Dalo by se říct, že to jsou hlavní kapitoly a poté tu jsou menší podkapitolky. Tyto podkapitoly jsou opravdu kratičké a podle mého názoru se skvěle hodí na čtení do autobusu či tramvají. Když už jsem u kapitol a v podstatě u textu jako takového, nemůžu se nezmínit o textovém fontu, který byl v hlavním textu použit. Teď to bude znít hodně hnidopišsky, ale musím to zmínit. Text v kapitolách (nemluvím tu o nadpisech, ti jsou psané správně) má být psán patkovým písmem, které se čte daleko lépe než bezpatkové, které je použito zde. Tato drobnost samozřejmě příběhu neškodí, ale nemělo by to tak být.

Fotka z filmu Mluv (zdroj)
Když už jsem na začátku nakousla stejnojmenný film Mluv, mohla bych vám o něm i něco málo napsat. Na film jsem se samozřejmě dívala až po přečtení knihy. Dala jsem si dva dny pauzu a řekla si, že poté už bych to mohla rozumně porovnat. Především jsem tedy potřebovala chvíli odreagování, než celý příběh zažiji znovu. Ve filmu jsou nečekaně výrazněji cítit pocity hlavní postavy, Melindy. Což jsem se opravdu divila, jelikož to se ve filmech tak často nestává. A o to větším překvapením pro mě bylo, že tichou a nemluvnou Melindu tak skvěle ztvárnila Kristen Stewart, ze které jsem ve filmu měla strach. Ve filmu samozřejmě nebyly všechny scény jako v knize, ale některé scény tu naopak přibyly a některé okamžiky byly z knihy přímo převzaty. Celkově je tedy zaručeně lepší kniha, ale film je více záživnější, proto doporučuji obojí. Nejdříve knihu a potom film. Alespoň jedno z toho si vaši pozornost určitě zaslouží, jelikož takovýto příběh by měl každý znát.

A nyní k tomu co upoutá vaši pozornost na první pohled, obálka knihy. Dokonale vystihuje Melindu a její hodiny výtvarné výchovy. Ukazuje náladu v knize, která jen okamžiky byla zbarvena do jiné barvy než černobílé. I ta parta ptáčků a jeden osamocený tam mají své zásadní místo. Zkrátka dokonalost stvořená Danou Ledl neboli Myokard. Česká obálka je u této knihy jednoznačně hezčí a originálnější než na originále. 

Že by přišel čas na mé pocity? Už tomu tak bude. Bohužel se musím přiznat, že jsem se ze začátku do čtení musela celkem nutit. A ten důvod? O vánocích jsem četla jednu recenzi a ta mi v prvních větách vyzradila celou zápletku. Šla jsem tedy do knihy s vědomím, že vím, do čeho jdu a stejně se mi příběh líbil. Jen bylo na začátku celkem složité překonat vztek, který jsem na tu recenzi měla. Jinak by to nejspíš bylo lepší, záživnější a rozhodně napínavější čtení. Kdybych však hodnotila jenom samotný příběh, získal by ode mne nejspíše méně procent. Ale jelikož hodnotím celou knihu a hlavně to, že tentokrát příběh může některé mladé slečně pomoci mluvit, dávám knize více procent, než bych dala klasicky.

A teď už hodnocení!

    76%

Znáte tuto knihu případně film? Líbil se vám příběh? Co si o něm myslíte? Četli jste v originále některou další knihu od této autorky? Celkem mě zaujala její kniha Twisted. Znáte ji někdo?
Budu moc ráda za každý váš komentář. :)


Komentáře

  1. Moc pěkná recenze. Kniha vypadá hodně zvláštně, neslyšela jsem o ní, ale zaujala mě svým originálním tématem. Rozhodně bych si ji ráda přečetla. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Příběh je rozhodně poutavý a hodný zamyšlení, ale ne každému sedne. Tak doufám, že se ti bude líbit. :)

      Vymazat
  2. O knize jsem dosud nevěděla a vypadá zajímavě. Ráda bych se dověděla, proč volala na tu policii (a jsem ráda, že jsi to nevyzradila :)) Určitě se po knize podívám a pak sama posoudím, do jaké skupiny budu patřit. Sedl mi příběh nebo ne? Pěkná recenze a díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se ti recenze líbila a doufám, že se ti bude líbit i knížka. Těším se na tvůj názor. :)
      Přeji hezké čtení. :)

      Vymazat
  3. Ahoj Šárko, tak jsi se nakonec do smluv rovnou pustila koukám, já ji dočetla už před několika dny, ale článek sepsala teprve včera. A teď koukám, že ty ho máš už od pátku na světě ;)
    Hezká a povedená recenze. Kdybych knihu neměla již za sebou, hned bych ji psala na seznam.
    Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, už jsem se do ní pustila. Chtěla jsem si nejdříve počkat na tvou recenzi, ale nějak jsem nevěděla, do které knihy jít a tak jsem šla do té nejtenčí. :)
      Jsem ráda, že se ti recenze líbí, jdu se podívat na tu tvou.
      Také se měj krásně. :)

      Vymazat
    2. Ta moje je stále nic moc. Pořad se mi nedaří psát sálodlouhé a tak působivé :-(
      Ale příběh o Melindě se mi líbil, autorka bravurně vystihla tu nemluvnost a myslím, že i ty pocity spojené se vším okolo ...

      Vymazat
    3. Náhodou, já si kolikrát raději přečtu krátké recenze, místo takových sálodlouhých jaké píšu já. V té tvé recenzi je napsané vše důležité, co o příběhu Mluv jde napsat. A i přesto, že jsou tvé recenze krátké, jsou působivé. :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...