Bude tento začátek už opravdu tím posledním?

Poslední začátek


Autor: Lauren James

Série: První konec 2

Originální název: The Last Beginning

Žánr: YA, fantasy

Počet stran: 343

Vydavatelství: CooBoo

Oficiální anotace: Epické zakončení prvotiny Lauren Jamesové První konec o lásce, osudu a cestování v čase. Před šestnácti lety zmizeli teenageři Katherine a Matthew beze stopy po skandálu, který otřásl světem. Clove Sutcliffová je ale nyní odhodlaná své dlouho ztracené příbuzné zase najít. Jenže kde začít hledat pár, který se podle všeho v každém klíčovém historickém okamžiku reinkarnuje? Kdo vlastně byli Kate a Matt? Proč se rodili zas a znova? A kdo je tajemná Ella, která se Clove během pátrání znovu a znovu připlétá do cesty? Na Clove čeká záhada, kterou musí vyřešit v minulosti, a láska, již musí najít v budoucnosti...


"To by pro dnešek stačilo.
Napíšu ti zase zítra.
Teď ti ale budu číst, protože jsem slyšela, že miminka se učí rozpoznávat matčin hlas už v bříšku, takže ti budu číst klasickou literaturu.
Začneme Harrym Potterem…"

Rok 2056

Šestnáctiletá a hyperaktivní Clove Sutcliffová žije ve svém skromném světě kybernetiky, ve kterém už nyní dokáže dělat velké věci. V nadcházejícím týdnu ji dokonce čeká i praxe na universitě s jejími rodiči, kteří se mimo jiné zabývají i cestováním se strojem času. Vypadá to, že ji čeká skvělá a zajímavá budoucnost. Ovšem co se týká lásky, zatím ji není moc přáno. Zamilovaná sice je, ale bohužel je její láska jen jednostranná.

Svět Clove se ovšem rázem změní. Náhle zjistí pravdu o jejích rodičích, a když přizná city své lásce, nemá náhle nikoho, na koho by se mohla spolehnout. Pomoct ji může už jen Spart, program, který se náhle stává jejím největším spojencem.

Pokud chce Clove zjistit více o jejích rodičích, musí pořádně hledat a to ne jen na internetu. Musí začít pátrat v minulosti. Má možnost dostat se ke stroji času, který však není ještě vyzkoušen. Vše je velmi riskantní, ale aby pochopila a zjistila více o svých rodičích, nemá na vybranou. Musí se vrátit v čase!

"…Pokoušela jsem se ti číst poezii, ale nemohla jsem to vydržet - a ty taky ne, pořád si mě kopala.
Zatímco tohle píšu, kopla jsi mě devětkrát.
Myslím, že budeš hyperaktivní."

Lauren James (zdroj)
Kniha, o které by člověk mohl říct, že nevadí, když nečetl první díl. Podle anotace, by totiž jen tak někdo neřekl, že tato kniha je vůbec druhým dílem k nějaké sérii, ale je tomu tak. Já jsem první díl četla, ale už je to delší doba. Myslela jsem si tedy, že to nebude vadit, že autorka určitě přidá do příběhu nějaké "oživovače" paměti, aby příběh z první knihy čtenáři oživila v hlavě. Tak se ale nestalo. Autorka psala knihu o Clove a psala to tak, že vám dala možnost vědět pouze to, co věděla  sama Clove. Autorka se ovšem na první knihu celkem často odkazovala. Kvůli tomu působil příběh lehce zmateně a chvílemi se v něm dalo i ztratit. To byla však jediná chyba v celé knize, která se však dá napravit tím, že si přečtete oba díly, První konec i Poslední začátek, rychle po sobě.

Pokud jste z prvního dílu byli nadšeni především díky grafice a bojíte se, že zde tolik vtipných vzkazů, map a poznámek nebude, tak toho se bát rozhodně nemusíte. Všechno to tady totiž je. Map je zde sice méně, ale historické poznámky, vtipné a rozhodně romantické záznamy z chatu zde rozhodně nechybí. Poslední začátek se na rozdíl od Prvního konce odehrává především v budoucnosti, tedy pro nás v budoucnosti. A tentokrát se zde opravdu cestuje v čase, což pro milovníky například takových Drahokamů, je určitě dobré vědět. Knih o cestování v čase není nikdy dost, takže i taková jednohubková série jako je tato rozhodně stojí za přečtení.

Celý příběh je skvěle čtivý i přes vyprávění třetí osoby. Stránky v knize rychle ubíhají a to i díky vloženým dopisům a různým graficky zajímavým poznámkám. V knize je také použito velké řádkování, což také pomůže k rychlému čtení textu. To však může být i chvílemi na škodu, zvlášť když vás příběh tolik baví.

Clove Sutcliff (zdroj)
Autorka se v knize nezabývá zbytečnými popisy prostředí či citů. Tyto věci bere celkem okrajově, a pokud jste například jako já zvyklí na styl psaní Sarah J. Maas a nebo Cassandry Clare, může pro vás být tímto kniha méně záživná. Ovšem jako jednoduchá a krátká oddechovka mezi nějakou náročnější fantasy je tato kniha stejně jako první díl dobrou volbou. Příběh se skvěle hodí na odpočinek od něčeho náročnějšího. Je zde však nutné počítat s tím, že je kniha určena pro velmi mladé čtenáře a tak je příběh v některých okamžicích opravdu hodně naivní. To však nebrání v tom si užít příběh, který je svým námětem hodně zajímavý.

V této knize je ještě jedna zajímavost, která se týká vztahů. Pokud chcete vědět jaká, stačí se jen pozorně zadívat na obálku knihy. Nechci zde nic prozrazovat, ale autorka si mě touto, pro dnešek už celkem klasikou, získala. Nebála se změnit si scénář, který nejspíše každý očekává a ukázala tak svůj postoj světu. Když už jsem narazila tak trochu na obálku, musím stejně jako u prvního dílu říct, že se mi moc líbí. Ale obálka prvního dílu byla přeci jen hezčí. Ovšem i zde byla výstižná a hezky zapadá k předešlému dílu.

A co říci závěrem? Kniha se mi líbila a opravdu jsem si u ní hezky odpočinula. Byl to krásný závěr duologie a já se těším a doufám, že autorka přijde brzy s nějakou novou knihou. A pokud to nebude brzy, tak si znovu přečtu tuto sérii a tentokrát bez žádné pauzy. Vlastně, i když přijde s novou knihou tak První konec i Poslední začátek si znovu přečtu moc ráda, protože mě to cestování časem zkrátka baví. :) A baví mě i tato autorka. Mít totiž ve 25 letech napsanou knižní sérii, která má hlavu i patu, je opravdu skvělý výkon. No, a kdyby se víc zapracovalo na popisech, tak se Lauren James určitě vyšplhá mezi autory, o které budou mít čtenáři stálý zájem.

A teď už hodnocení!

    87%

Znáte tuto knihu či celou tuto sérii? Četli jste ji, nebo se na ni chystáte? Co si o ní myslíte? A pokud jste ji četli, jak se vám líbil knižní románek?
Budu moc ráda za každý váš komentář. :)


Komentáře

  1. Knížku jsem četla, a docela se mi líbila. Byla jsem překvapená formou vyprávění, ale nakonec jsem si zvykla :) Moc pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Kniha je svým stylem vyprávění hodně zajímavá a jde o zvyk, aby si na tu rychlost čtenář zvykl. :)

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Já se na knihy od této autory teprve chystám a doufám, že se mi také budou líbit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Také doufám, že tě zaujmou. :) Přeji ti hezké čtení... ;)

      Vymazat
  3. První díl se mi sice líbil víc, ale i ten druhý nebyl špatný a ze svého pohledu bych jej hodnotila tak na 70%, což je taky slušné:)
    Recenzi jsi napsala moc hezky a povětšinu s tebou souhlasím. Já knihu dočetla zhruba před 2-3 týdny a jsem ráda že jsem si jednu "sérii" ukončila tak, že jsem s koncem spokojená :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě se celkově líbil spíše tento díl, i když jen o trošku. :) Také jsem se závěrem této série dost spokojená a doufám, že brzy najdu další knihu o cestování v čase. :))

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...