Začátek 20. století v Hollywoodu…

Poslední kapitán


Autor: Francis Scott Fitzgerald

Originální název: The Last Tycoon

Žánr: Román, klasická a světová literatura

Počet stran: 224

Vydavatelství: Leda

Oficiální anotace: Příběh unikající lásky a oslnivých ambicí stoupá k vypjatě dramatickým výšinám a propadá se do hloubek až k základům lidské existence. Rozechvělá naděje a černé zoufalství přesouvají v překvapivých momentech úhel vyprávění a vyostřují kontrasty mezi postavami. Osoba empatického, mimořádně schopného filmového producenta řídícího svoje studio jako továrnu na sny, který ovšem tuší blížící se tragédii, ale skrývá svoje obavy, se na nejpůsobivějších místech snad až vzpírá autorovým záměrům. V těchto okamžicích se jeho hrdinové propadají do nejistot a zmatků, aby pak v nich vášnivě setrvávali. Kniha je plná života a nám tolik blízká možná i proto, že ji autor nestačil formálně dokončit.
Román vydáváme v novém překladu, který vychází vstříc uhrančivé, obtížně definovatelné kráse Fitzgeraldova jazyka.

"Jeli jsme dlouho jasnou, plochou krajinou, jenom cesta a strom a dům a strom, a pak najednou smyčka lesní serpentiny."

Už odmalička jsem cestovala letadlem. Nejdříve se svou sestrou a po její smrti sama. Naše rodina se vždy měla dobře. Můj otec se totiž pohybuje mezi smetánkou Hollywoodu, takže se dá říct, že jsme i svým způsobem slavní…

Při jednom letu jsem měla to štěstí a seznámila jsem se slavným hollywoodským producentem, Monroem Stahrem. Příběh, který vám teď budu vyprávět, není ani tak můj jako právě jeho. V okolí Stahra se vždy každému dařilo a možná byl tím důvodem on. Jenže on své štěstí stále dobývá. Můžeme si myslet, že ke štěstí mu stačí jeho úspěch u filmu, ale copak může být člověk zcela spokojený bez své životní lásky?

"Dokázal uskutečnit všechny sny… kromě svých."

Knihy Francise Scotta Fitzgeralda jsou nestárnoucí klasikou, které i po několika desítkách let od jejich vydání stále nachází své věrné čtenáře. Jeho poslední, a ne zcela dokončenou knihou je právě Poslední kapitán, který se nyní dočkal tohoto nového a krásného vydání u nakladatelství Leda. Příběh se odehrává v nádherném prostředí Hollywoodu, proto by tuto knihu rozhodně neměli minout právě milovníci hollywoodských filmů z počátku 20. století!

Francis Scott Fitzgerald (zdroj)
Příběh je vyprávěn jednou z hlavních postav a tou je Cecílie. Zároveň zde však máme i er-formu, která nás zavede k samotnému producentu Stahrovi. Tyto linky vyprávění se přirozeně střídají, dá se v nich skvěle vyznat a veškeré popisy jsou od samého začátku nesmírně poutavé. Co se týká samotných postav, tak ty autor vymyslel dokonale. Dá se říct, že jsou naprostým opakem charakterů z Velkého Gatsbyho. Ovšem přeci jen mají něco společného a tím je hledání nenaplněné lásky.

U Velkého Gatsbyho jsem si trochu stěžovala na moc strohé popisy. Ty zde byly naprosto perfektní! Co zde však trochu pokulhávalo, tak byl samotný příběh. Ovšem řekněme si narovinu. Copak může být něco lepšího než love story Gatsbyho a Daisy? Podle mě tedy ne… Na začátku jsem psala, že kniha není dokončená. Nemyslete si však, že se nedozvíte, jak měl příběh skončit. Francis Scott Fitzgerald měl před svou smrtí udělané poznámky o celém příběhu. Zde v rukou můžeme tedy držet první 2/3 knihy plus v krátkosti od vydavatele popsáno, co autor s příběhem plánoval. Pokud ale chcete po přečtení této knihy celý příběh prožít i s jeho koncem, myslím, že by nebylo na škodu, pustit si seriál The Last Tycoon z roku 2017, který je právě na motivy tohoto příběhu.

Obálka knihy je nádherná. Stejně jako u ilustrovaného vydání Velkého Gatsbyho, tak i zde ji má na svědomí Tomski & Polanski, především tedy Lukáš Tomek. Ilustrace skvěle vystihuje Stahra, jeho osamělost a velkolepá světla Hollywoodu. Jediné, co mě na knize trochu mrzí, je její velikost. Svým formátem je přeci jen o trochu menší než Ilustrované vydání Velkého Gatsbyho a knihy Věnujte mi valčík od Zeldy Fitzgeraldové.

Nyní je na řadě konečně můj názor… Celý příběh se mi moc líbil. Dost jsem se ho tedy po fiasku s knihou Věnujte mi valčík bála, ale Fitzgerald píše oproti své manželce naprosto fantasticky. Moc se mi na knize líbilo její prostředí Hollywoodu a celá ta atmosféra. Děj se krásně četl, byla jsem naprosto spokojena s popisy a moc ráda si přečtu celý příběh znovu. Tohle se vážně povedlo a já jsem moc ráda, že jsem měla tu možnost si knihu přečíst.

Posledního kapitána doporučuji rozhodně všem milovníkům klasiky, a především knih od Francise Scotta Fitzgeralda.

A teď už hodnocení!

    84%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji, nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, co na ni říkáte? Jaký máte názor na klasiku a knihy Francise Scotta Fitzgeralda?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za tuto knihu bych chtěla mockrát poděkovat nakladatelství Leda,
na jejichž internetových stránkách si Posledního kapitána můžete pořídit.

Komentáře

  1. Nečetla a potřebuju!!! Protože ty ilustrace a Fitzgerald! :D a vidím svíčku ode mě :) to mi dělá velkou radost

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ty ilustrace jsou z Gatsbyho, ale jelikož vím, jak ho máš ráda, tak Posledního kapitána rozhodně potřebuješ! :) A za tu svíčku ti ještě jednou moc děkuji! <3

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásná recenze! Ty ilustrace jsou fakt boží! ♥

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...