Vraždy z dob císaře a prvních prezidentů...

Jak si smrt došla pro kata a další mordy z dob c. k. a první republiky



Autor: Miloslav Martínek

Žánr: Česká literatura, literatura faktu, detektivka

Počet stran: 272

Vydavatelství: Cosmopolis, Grada

Oficiální anotace: Na základě archivních dokumentů líčí autor prostřednictvím přímých účastníků, katova pomocníka, vyšetřujícího soudce, syna zavražděného, detektiva, soudního zpravodaje či advokáta) příběhy lidí, které chamtivost či psychická porucha přivedla před soudní porotu, do vězení nebo až na samotnou šibenici.
Tři případy pocházejí z doby, kdy se psalo c. k. a nad vchodem vládl dvouhlavý rakouský orel; druhá trojice se odehrává v době první republiky. Vyprávějí o zabitém četníkovi, který se objevil v nesprávný čas na nesprávném místě; o zabití horního inspektora v Příbrami, kterého pachatel považoval za zdroj svých obtíží; o dvou bratřích, které k vraždě přitáhl lesk zlata v hodinářské dílně; o sňatkovém podvodníkovi, jenž zabil oklamanou služku ze strachu z prozrazení nebo o smrti učitelky hudby, jejíž peníze měly posloužit marnotratné matce mladistvého vraha.


Kdo zavraždil tvůrce polky? Jak si smrt došla pro hlavního kata u soudu? Kdo se pomstil havíři? Dokáže bratrská láska vydržet i pod trestem šibenice? Kdo koho zavraždil na inzerát? Dokáže dítě zavraždit z lásky ke svému rodiči? Šest případů podle skutečné události, které pomoci archivů a účastníků v případech, sepsal autor do jedné knihy. Případy ještě z dob císaře a prvních prezidentů, kdy hlavním trestem za vraždu byla po většinu času šibenice…


Tentokrát to bude opravdu jiná recenze, než na jakou u mě můžete být obvykle zvyklí. V knize Jak si smrt došla pro kata a další mordy z dob c. k. a první republiky se totiž neodehrává v podstatě žádný příběh, který by šel popsat bez vyzrazení detailů k případům. Celá kniha je pomalu jen výpis z archivů trestních postihů, která je doplněna vlastními poznatky a popisy každého případu. Zajímavé na knize jsou leta, ve kterých se příběh odehrává. Několik případů se odehrává za dob Rakouska-Uherska a to tedy za vlády císaře. Dále tu pak je i pár příběhů z první republiky, které byly o něco záživnější a chytlavější než z dřívější doby.

Důležité je o této knize zmínit, že je vyprávěna jazykem zapadající do dané doby, takže věta stylu: „Zapravil dluh za celý týden, dal si obvyklé tři žejdlíky šnapsu a odešel do hospody…“ je v knize klasický popis situace, který však v naší době na každém rohu nezaslechneme. Právě tento jazyk dělal mě samotné velké problémy se do knihy plně vžít a dokázat si každý případ náležitě užít. Ale i přesto, že mi dělalo problémy si knihu užívat, jsem si vychutnávala každičkou větu, alespoň z pohledu květnatosti jazyka a rozdílů mezi vzdělanou a chudou skupinou obyvatel.

Kniha je uvnitř opravdu zajímavě zpracovaná. Každý případ je velmi dobře oddělen a popsán výstižným názvem, který vypovídá o všem a v některých případech toho podle mého názoru i dost prozrazuje. Ale je výstižný a to je hlavní. Autor každý případ doplnil hutnou dávkou citací, které vyhledal v archivu k daným případům a tím podtrhl pravdivost děje. U všech příběhů máme přesný popis výslechu obžalovaného nebo například ukázku ze soudu, ve kterém rozhodovala porota svými hlasy o vině či nevině obžalovaných. Navíc je i pěkně zvolen styl písma, který se střídá podle toho, zda se jedná o klasický popis či citaci z archivů.

Většina případů se odehrává v okolí Prahy a ve středních Čechách, za což jsem byla opravdu ráda, poněvadž se velká část knih odehrávala v mém okolí nebo v místech, které jsem již navštívila. To nejzajímavější na celé knize však je o přítomnosti významných osobností, které se v knize objevili. Je samozřejmostí, že je v případech zmínka o císaři Františku Ferdinandovi nebo o našem prvním prezidentovi, T. G. Masarykovi. Ale to však nejsou osoby, které by se v některé situaci přímo vyskytli, nebo byl od nich poskytnut nějaký komentář k danému případu. Do knihy jsou vloženy komentáře od dvou velmi známých českých spisovatelů a novinářů. Tím prvním je Karel Čapek a druhým Karel Poláček, které není třeba představovat. I přesto, že jejich komentáře byly jen u jednoho případu, bylo touto vsuvkou dílo krásně okořeněno.

Obálka knihy je krásně výstižná, jednoduchá a přitom nádherná. A vzhledem k tomu, že miluji přírodu a přírodní barvy, tak této obálce nemám co vytknout…

A co na knihu vlastně říkám já? Nějakou chybou jsem očekávala něco trochu jiného a hlavně více osobitého, což se mi nevyplatilo. Bohužel se musím přiznat, že nato jak jsem se na knihu těšila a šla jsem si číst okamžitě poté, co mi přišla, tak mě na začátku natolik zklamala, že jsem ji dočetla až měsíc a půl po otevření. Kniha je na jednu stranu opravdu krásná a zajímavá, ale bohužel to není nic pro mě, a to vypadala při prologu tak chytlavě… Plně mě však zaujali dva případy a to Bratrská láska květe i pod šibenicí a Vrahem ze synovské lásky, které jsem si opravdu užila.

A teď už hodnocení!

    68%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni teprve chystáte? Jak se vám líbila?



Mé velké díky patří nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí výtisku pro tuto recenzi.
Pokud o tuto knihu máte zájem, můžete si ji pořídit ZDE.

Komentáře

Oblíbené články...