Pochybuji, tedy myslím, tedy jsem…

Jedna želva za druhou


Autor: John Green

Originální název: Turtles All the Way Down

Žánr: YA, román

Počet stran: 232

Vydavatelství: YOLI

Oficiální anotace: Šestnáctiletá Aza neměla vůbec v plánu pídit se po tajemstvích uprchlého miliardáře Rusella Picketta, ale v sázce je sto tisíc dolarů a její nejlepší a nejstatečnější kamarádka Daisy, se nemůže dočkat, až se společně pustí do vyšetřování. Aza se opravdu snaží. Snaží se být dobrou dcerou, skvělou kamarádkou, vzornou studentkou, a taky schopnou vyšetřovatelkou. Zároveň však bojuje s nekončícím vírem svých vlastních myšlenek, kterým není schopná poručit…
Dlouho očekávaný návrat úspěšného autora bestsellerů Johna Greena, v němž se inspiroval svými vlastními zkušenostmi s mentální poruchou.

"Angličanka, která dokáže vyjádřit Hamletovy myšlenky a Learovu tragédii, nemá slovo pro chvění a bolest hlavy… Pouhá školačka, když se zamiluje, může se vyjadřovat Shakespearovými nebo Keatsovými slovy; ale zkuste požádat trpícího, aby popsal lékaři bolest hlavy, a jazyk okamžitě vyschne."

Přemýšleli jste někdy nad tím, zda skutečně existujete? Jste tvůrci svého vlastního života nebo ho tvoří někdo úplně jiný? Co když jste jen fiktivní postava, kterou tvoří pouhá sloučenina buněk a mikrobů. Co když doopravdy neexistujete? To by byl pouze maličký náhled do mé hlavy na otázky, které mě provází už šestnáct let, tedy od mého narození. Jmenuji se Aza a neustále jsem připoutaná k nekončícímu víru myšlenek, se kterým je spjatá má nemoc. Trpím obsedantně-kompulzivní poruchou, se kterou se stále snažím sžít. Věřte mi, že to není vůbec nic jednoduchého…

Když můj život zkříží informace o zmizení miliardáře Russella Pichetta, zprvu tuto zprávu vůbec nevnímám. Jenže má nezastavitelná kamarádka Daisy ví, že znám jeho syna, Davise. Chce tedy po mě, abych jí pomohla s pátráním a zjistila, kde se Pichett ukrývá. Za užitečné informace totiž nabízí policie peněžní odměnu, která by se nám hodila pro začátek na vysokou. Je však správné využít Davise k tomu, abychom dostali jeho otce za mříže?

"Mám rád krátký básně s nepravidelným rýmem, protože takový je život."

Řekněte si tato tři slova: Záhady, vyšetřování, Green… Co vás jako první napadne? Mě rozhodně Papírová města a má milovaná Margo Roth Spiegelman. Ovšem po přečtení knihy Jedna želva za druhou si zajisté jako první vybavíte právě tuto Greenovu novinku. Želvy jsou totiž neuvěřitelně poutavým románem, který v sobě krom vyšetřování a záhad mají navíc i tu pravou hloubku, jež Papírovým městům chybí. Už takto v prvním odstavci si vám totiž s jistotou dovoluji tvrdit, že pokud vám Města přišla nudná a zas tolik se vám nelíbila, tak si knihu, Jedna želva za druhou, zajisté zamilujete!

John Green (zdroj)
Celý příběh nám vypráví hlavní hrdinka Aza, díky níž získáváme skvělý pohled na svět očima člověka s OCD. Je sice možné, že se budete z počátku v její mysli ztrácet, ale v okamžiku, kdy ji pochopíte, přečtete knihu na jeden nádech. U tohoto děje je navíc dobré vědět to, že obsedantně-kompulzivní poruchou trpí i John Green. Dá se tedy svým způsobem tvrdit, že Aza je takový Green v sukni, který svým čtenářům prostřednictvím této knihy poodhaluje kus sebe samého.

Stejně jako v předchozích autorových knihách, tak i zde je hlavním tématem příběhu přátelství a první velká láska, při níž hledáte své skutečné já. Skvělé na tomto příběhu je však to, že dokázal autor využít své vlastní poznatky o OCD a použít je jako hlavní stavební kámen celého příběhu. To totiž dodalo knize tu správnou autenticitu a rozměr. A vzhledem k tomu, že jsou Želvy v podstatě první YA knihou, ve které se OCD vyskytuje, dělá to celý příběh jedinečný.

John Green umí perfektně pracovat se slovy, což už ukázal v předchozích knihách a v této to jen potvrzuje. Na jednotlivých větách, které autor napíše, zajisté mnozí jeho čtenáři už vidí tu odlišnost, kterou se jeho texty vyznačují. Greenovy knihy můžete buďto milovat nebo jimi opovrhovat. No, a pokud si je zamilujete, tak vás zajisté jeho práce se slovy nutí si zapamatovat každou větu, kterou autor stvořil. V příběhu je velké množství filozofických obratů, které vás donutí přemýšlet a nechat se stejně jako hlavní hrdinka unášet ve víru myšlenek. Nedonutí vás však pouze přemýšlet, ale také si jednotlivé části opisovat či minimálně zakládat, abyste vždy měli tu možnost se k jeho pozoruhodným obratům vracet.

(zdroj)
Obálka knihy je krásná a výstižná. K ní opravdu není co dodat, zvlášť když je stejná jako v originále. Už když jsem knihu poprvé viděla v angličtině, tak jsem si její vizuální stránku natolik oblíbila, že jsem se nemohla dočkat, až ji budu mít doma a jen jsem tak potichu doufala, že ta česká bude vypadat stejně. Což vypadá a já jsem za to šťastná!

A co na knížku říkám já? Jsem nadšená. Trochu jsem se na začátku knihy lekla, když jsem zjistila, jak moc mi příběh připomíná Papírová města, která se mi snad z autorových knih líbila nejméně. Ovšem naštěstí mají Želvy oproti Městům spád a dokáží vás naplno pohltit. V porovnání s ostatními knihami od Greena se pro mě řadí Želvy mezi ty nejlepší příběhy, které byly doposud v Čechách vydané. Hledání Aljašky sice v mém žebříčku nepřekonaly, ale dost se vyrovnaly příběhu Hvězdy nám nepřály. Což je co říct, protože zkuste se vyrovnat Augustovy. :) Mám takový pocit, že si Jednu želvu za druhou rozhodně ještě někdy přečtu. Je to totiž výborná odpočinková jednohubka, kterou máte za den přečtenou a donutí vás přemýšlet. Navíc ten konec? Já vysloveně brečela jak želva, a to ani nevím proč… Zkrátka mě ten příběh dostal a já doufám, že John Green brzy přijde na svět s něčím novým.

Příběh stoprocentně doporučuji všem fanouškům tohoto autora, jelikož Želvy si zkrátka musíte přečíst! A pokud jste ještě žádnou knihu od Greena nečetli, tak neváhejte a pusťte se do jeho příběhů co nejdříve. V celku bych doporučila začít i právě touto jeho poslední knížkou. Zjistíte totiž zda vám jeho styl psaní sedne a zároveň se poté můžete nechat překvapit jeho ostatními příběhy. John Green je totiž autor, u kterého nikdy předem nevíte, jak příběh skončí, a právě tím vás vždy dokáže překvapit…

A teď už hodnocení!

    91%

Znáte tuto knížku? Už jste ji četli nebo se na ni chystáte? Máte rádi knihy Johna Greena? Které jeho knihy jste četli a jaká je vaše nejoblíbenější? Pokud jste četli Želvy, jak si stojí na vašem osobním žebříčku autorových příběhů?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentářů. :)


Komentáře

Oblíbené články...