Cirkus, který vydělává na vaší smrti…

Poslední číslo


Autor: Hayley Barker

Série: Poslední číslo 1.

Originální název: Show Stopper

Žánr: YA, dystopie

Počet stran: 432

Vydavatelství: King Cool

Oficiální anotace: Anglie, blízká budoucnost. Společnost je rozdělena na Čistou britskou rasu a Dreky, spodinu odsunutou do ghett, nucenou pracovat jen za nepoživatelnou stravu, a žijící v neustálém strachu, že jim ukradnou děti přímo z ulice a odvezou je do putovního cirkusu, aby tam vystupovaly v představeních, ve kterých jim noc co noc půjde o život.
Hošiko je jedním z těch dětí, talentovaná dívenka, která se pohybuje po visutém laně jako kočka, jak se jí taky přezdívá. Ben se narodil na opačné straně, je Čistý a syn ambiciózní političky, zapřisáhlé nepřítelkyně Dreků. Jejich osudy se spojí v okamžiku, kdy Ben se svou rodinou navštíví cirkus a propadne kouzlu uhrančivé Kočky. Ani pro jednoho z nich už pak život nikdy nebude stejný, jako dřív.

"Naše vláda, naše země odsoudila tisíce lidí k životu v bídě a otroctví. Odepřela jim vzdělání, odpírá jim jídlo, odpírá jim slušný život. Nechali jsme se jí přesvědčit, že si to ti lidé zaslouží. Ale to není pravda."

Společnost lidí je rozdělena na dvě skupiny. Tou první jsou Čistí. Ti, kteří vládnou světu. Žijí normální životy. Nehladoví. Vždy mají čisté oblečení a můžou si vše dovolit. Jenže pak jsme tu my, Drekové. Odpad společnosti a jako s odpadem je s námi i zacházeno. Jsme odsouzeni žít v ghettech a v podstatě jako roboti sloužit Čistým.

Děti z ghett však prochází výběrem. Pokud jsou něčím výjimeční, můžou se dostat do cirkusu. A přesně to se stalo mně, když jsem byla malá. Teď jsem po celém světě známá jako Kočka. Nejlepší provazochodkyně a artistka, kterou můžete v Drekovském cirkuse vidět. Ale Čistí nechodí do cirkusu proto, aby viděli skvělé vystoupení. Oni chtějí vidět naživo vaši smrt. A to se jim při jednom vystoupení málem poštěstí…

"Samotné umění dav nebaví, bez ohledu na to, jak je dobré – kvůli tomu se do cirkusu lidi nehrnou. Chtějí nebezpečí.
Chtějí na našich tvářích vidět strach.
Chtějí nás vidět umírat."

Hayley Barker (zdroj)
Poslední číslo. Kniha, která vás už svou obálkou láká na strhující YA fantasy z cirkusu. Jenže až takové fantasy to není. Příběh je dystopií, která vás svou násilnou atmosférou strhne a až do samého závěru nepustí. Chvílemi se z děje stává až tak neuvěřitelný krvák, že to rozhodně není vhodné čtení pro slabé žaludky. Ovšem pokud tyto krváky máte rádi a do toho i téma zakázané lásky, tak tato kniha by vám neměla uniknout.

Příběh střídavě vypráví hlavní hrdinové Hošiko a Ben. Díky tomu, že je každý z jiné kasty, tak nám autorka poskytla skvělý náhled jak na život Dreků v cirkusu, tak i na svobodu a volnost Čistých. Tyto hlavní postavy popsala celkem dobře. Hošiko vás zaujme silou své duše a Ben, i přestože není ničím výjimečným, tak dokáže překvapit. Nejlépe se však autorce povedl vyobrazit charakter principála Silvia. Nejedná se sice o žádnou kladnou postavu, ale ty detaily, dost narušená psychika a jeho příběh, vás dokáží pohltit a skvěle zaujmout.

Kniha má ohromně zajímavý námět, který autorka – co se tedy týká cirkusu – skvěle zpracovala. Je ale škoda, že se tak dobře nechopila i toho tématu zakázané lásky. Celá romantická linka totiž působí hrozně nuceně a je těžké jí uvěřit. Jedná se zkrátka o takový přeslazený cukrkandl, ze kterého vás akorát bolí zuby. Když už autorka tolik zakládala příběh na lásce, měla se toho zhostit lépe, a ne ji do děje rvát násilím… Tím nejzajímavějším na celé knize je, že v ní můžeme zahlédnout 2. světovou válku. Když se totiž pořádně začteme, je jednoduché si představit, že Drekové jsou židé a Čistí zas nacisté. Právě tou podobností s historií působí příběh ještě surověji a zanechá ve vás hlubší stopu, než jste si mohli myslet…

(zdroj)
Obálka knihy se za mě vydařila na jedničku. Jsem ráda, že nakladatelství King Cool nepřevzalo originální přebal, který je sice vydařený, ale například mě by od přečtení této knihy odrazoval. Jaká obálka se více líbí vám?

Teď je na řadě konečně můj názor… Když mi kniha přišla, hodně jsem ji odkládala. Nemám totiž ráda příběhy z cirkusu a dost jsem uvažovala nad tím, jestli mi nepřeskočilo, když jsem si o Poslední číslo napsala. Teď jsem za to ale ráda. Moc se mi líbila ta nečekaná hloubka příběhu, a i když jsem byla trochu zklamaná, že to není fantasy ale spíše dystopie, tak se mi to k celému námětu nakonec hodilo víc. Krom toho, že mi moc nesedli hlavní postavy, tak mě nejvíce mrzí ta romantická linka, kterou jsem autorce vůbec nevěřila. Dokonce i na mě – velkého a beznadějného romantika – to bylo moc přeslazené. Sama tomu nemůžu uvěřit, ale vážně to tak bylo. Jinak se mi děj hodně líbil. Kniha se četla pomalu sama a už se těším na pokračování, které si rozhodně ráda přečtu!

Celý příběh doporučuji hlavně těm, kteří hledají neotřepanou a vcelku hodně krvavou dystopii se zajímavým nápadem inspirovaným v reálné historii.

A teď už hodnocení!

    74%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, jak se vám líbila? Pokud čtete dystopie, která je vaše nejoblíbenější?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za knihu bych chtěla moc poděkovat e-shopu Knihy Dobrovský,
u kterých si můžete příběh Poslední číslo také pořídit.

Komentáře

  1. O knize čtu poprvé, ale wow! Pravděpodobně si ji přečtu. To téma zní velmi dobře! Jinak obálka se mi více líbí ta naše :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se divím, že jsi ji ještě neviděla. Na mě vykukuje snad všude. :)) A ano, ta naše obálka je hezčí. :)

      Vymazat
  2. Hodně zajímavá kniha já popravdě cirkusy taky nemusím ale když vystupují lidi tak to mě zase nevadí :D

    Moc krásná recenze! Kniha zní fakt super ale nevím zda se k ní dostanu.

    Obálka se mi asi líbí ta originál :)

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tady jsou v jednom čísle i zvířata, ale je to hlavně o lidech...

      Jsem ráda, že se ti recenze líbí. :) Pokud se ke knížce dostaneš, přeji hezké čtení. :))

      Vymazat
  3. Tahle kniha mě vážně zaujala už v knihkupectví, po Tvé recenzi si ji určitě nenechám ujít :)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě přesvědčila a pustíš se do příběhu. :)

      Vymazat
  4. Knihu jsem vyhrála v soutěži a tak ji dám určitě někdy šanci. Trochu se teda obávám toho krváku, o kterém píšeš :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední číslo se ti podle mě bude líbit. Je to sice krvák, ale už jsem četla větší. :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...