Nemůžete být zdravá v nezdravém prostředí…

Má sestra a další lháři


Autor: Ruth Dugdall

Originální název: My Sister and Other Liars

Žánr: Thriller, světová literatura

Počet stran: 305

Vydavatelství: Mladá fronta

Oficiální anotace: Je Silvestr a sedmnáctiletá Sam umírá. Leží v nemocnici v posledním stadiu anorexie a nemá vůli k životu. Před rokem a půl její starší sestru Jenu napadli tak brutálně, že utrpěla poranění mozku a ztrátu paměti. Policie příklad nevyřešila, a tak si Sam začala hrát na detektiva a pokoušela se ze sestřiných vzpomínek poskládat, co se té strašlivé noci stalo. Narážela ale jen na další a další tajemství a teď se cítí zrazená, bezmocná a osamělá.
Samin terapeut Clive se ale s takovým koncem nehodlá smířit. Když do nemocnice dorazí pozůstalost po Samině matce včetně krabice fotografií, uzavře s dívkou dohodu: pokud nechce, aby jí nechal násilně podat nitrožilní výživu, musí postupně o každé fotce čtvrt hodiny mluvit. Clive doufá, že když se Sam postaví své minulosti čelem, bude to pro ni dobrou terapií. Jenže cesta k uzdravení je nebezpečná. Sam totiž nelhala jen svým lékařům – skrývala temná tajemství i před sebou samotnou.

"Můj pokoj je prázdný, nijaký, je to vnější znázornění mé mysli."

Osmnáct měsíců… Už uplynulo osmnáct měsíců od doby, co jsem zde zavřená. Kde? V léčebně s dalšími čtyřmi dívkami, které mají stejně jako já anorexii. Každá si sebou neseme nějaký ten příběh, ale já ten svůj nikomu neprozradila. Nejraději bych ho totiž celý zapomněla. Jenže to nejde.

Minulost mě nečekaně dožene, a to v okamžiku, kdy už na tom mé tělo nemůže být hůř. Má matka zemřela a mě do nemocnice dorazí pár maličkostí z jejího domu. Jednou z těch věcí je i krabice fotek a díky ní dostane můj terapeut nápad nebo mě tím spíše začne vydírat. Buď budu jídlo dostávat nitrožilně hadičkou anebo mu každý den budu vyprávět čtvrthodiny o jedné mé fotografii a normálně jíst. Nechci ani jedno, ale musím si vybrat. Dobře, tak začneme… Jmenuji se Sam a vše začalo v den mých šestnáctých narozenin, kdy byla má sestra napadena a upadla do kómatu…

"Žahají mě kopřivy, škrábe trní, větvičky mě chytají za rukávy a tahají za vlasy. Kapky deště mám v očích, dokonce i v uších, bořím se do bláta, kloužu, ale nezastavuju se, nemůžu se zastavit."

Kniha, která vypadá na vcelku obyčejný thriller, jenž je ozvláštněn hlavní hrdinkou trpící anorexií. Tak se dá jednoduše popsat příběh Má sestra a další lháři od anglické autorky Ruth Dugdall. Ovšem příběh v sobě skrývá hloubku, která vás pohltí a rozebere vaše srdce na kousky. Samotný děj si pohraje s vaší myslí natolik, že vás nepustí a vy i po dočtení na knihu budete stále myslet.

Ruth Dugdall (zdroj)
Příběh vypráví hlavní hrdinka Sam. I přestože se svým chováním od obyčejných lidí hodně liší, je až neuvěřitelné, jak se do jejího vypravování dá krásně vžít. Je to však hodně komplikovaná postava, která je zvyklá některé věci nalhávat i sama sobě, takže je někdy těžké poznat, co je pravda a co ne. To však dělá celý příběh ještě záhadnější a napínavější, takže to není vůbec na škodu. Její vyprávění se navíc odehrává ve dvou časových úsecích, a to v přítomnosti a v minulosti, kdy za pomoci fotografií vzpomíná na momenty, které by nejraději zapomněla, ale nemůže. Autorka perfektně vykreslila i charaktery ostatních postav a příběh je tak krásně komplexní.

Je skvělé, jak se autorka nebála sáhnout po tématu anorexie. Právě tato nemoc se v knihách moc často nevidí, ale je důležité o ní mluvit. Vše popsala citlivě a hlavní hrdinku popsala tak, že ji chápete, i přestože její jednání vlastně pochopit ani nechcete. Děj je chvílemi až příliš zvrácený a nechutný, ale stejně je to příběh, který vás i přes tyto momenty pohltí a vy budete potřebovat vědět, jak to celé dopadne. Navíc si až do samého závěru nemůžete být jistí, jak příběh skončí, a to je u takovýchto knih velmi cenné.

Obálka knihy je povedená. Krásně ukazuje mrazivou a potemnělou atmosférou příběhu. Ta pláž navíc vystihuje výhled, který měla Sam z léčebny. Celkově mě nenapadá nic, co bych obálce mohla vytknout. Jsem ráda, že se v nakladatelství drželi originálu a přebal nepředělávali.

A teď už je na řadě můj názor… Já jsem z knihy byla příjemně překvapena a jsem moc ráda, že jsem se k ní dostala. Už z anotace mě děj zaujal a kniha pro mě nebyla vůbec žádným zklamáním. Od začátku čtení jsem měla hlavu plnou scénářů, jak to celé může dopadnout, ale stejně mě autorka dokázala alespoň částí překvapit a za to jsem moc ráda. Kniha byla tak akorát dlouhá, takže mě udržela v napětí a neměla jsem možnost se začít nudit. Ve střídání časů se dalo také dobře vyznat díky změně stylu písma a nic mě tak nerušilo od toho si příběh užít plnými doušky.

Knihu doporučuji každému příznivci lehkých psychothrillerů, kteří hledají od příběhů něco netradičního, jako je zde například téma anorexie. Navíc díky nízkému věku hlavní hrdinky (17 let) by kniha mohla zaujmou i mladší čtenáře, jen je potřeba myslet na to, že kniha není žádný lehký příběh jako obyčejné Young Adult.

A teď už hodnocení!

    84%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji už četli, jak se vám líbila? Zaujal vás tento příběh?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentářů. :)


Za tuto knihu bych chtěla velmi poděkovat knihkupectví Dobrovský - Beta,
v jejichž prodejnách si knihu Má sestra a další lháři můžete pořídit i vy.

Komentáře

  1. O knize jsem doposud neslyšela. Téma anorexie spojené s thrillerem zní hodně zajímavě :-) Děkuji moc za tip :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač. :) Rozhodně se po knížce mrkni. Řekla bych, že by se ti mohla líbit. :)

      Vymazat
  2. Tak tato kniha mě moc zaujala! A chci si jí přečíst! Achjo potřebuji tak 3x víc času :D

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že tě zaujala. <3 Jop, s tím časem to mám stejně. XD

      Vymazat
  3. Zaujala mě hlavně obálka a název. Kniha zní zajímavě, ale úplně nevím, jestli mám chuť se do ní ponořit. Přece jen je to těžší téma.

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně tato kniha chce, aby člověk měl lepší náladu, když se do ní pouští... Ale řekla bych, že tebe by mohla hodně zaujmout. :)

      Vymazat
  4. Tak s tím naprosto souhlasím. I já jsem se se docela dost nedávno zajímala o to, jak být fit a hlavně mít v hlavě pořádek a nejvíce mi s tím pomohly tyto cbd kapsle , díky kterým jsem si mohla v hlavě udělat docela dost veliký pořádek a mohla jsem své tělo zklidnit a připravit na větší hubnutí :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...