Příběhy ze světa Tryllů a tajemství ukryté v kmeni Kaninu…

Mrazivý oheň, Políbená ledem

Křišťálové království

 
Autor: Amanda Hocking
 

 
Originální název série: Kanin Chronicles (Frostfire, Ice Kissed, Crystal Kingdom)
 
Žánr: YA, fantasy
 
Celkový počet stran: 896
 
Vydavatelství: CooBoo
 
Roky vydání: 2016 - 2017
 
O čem knihy vypráví?
 
Doldastam, hlavní město tajemných Kaninců, ukryté v chladné a mrazivé Kanadě. Kanin je jeden z nejmocnějších trollích kmenů a mezi nimi byl vždy domov Bryn Avenové. Dívky, která tam svým vzhledem nikdy nezapadla. Všichni Kaninci jsou tmavovlasý a díky své olivové pleti se liší od všech ostatních kmenů, takže i od Skojarů. Skojarové jsou totiž blond s modrýma očima a se světlou pletí. Přesně tak vypadá Bryn. Všechny své vnější rysy zdědila po matce, ale po svém otci ji v žilách pluje krev Kaninců, díky které byla už od malička odhodlaná bránit celé království.
 
Bryn vždy toužila patřit do elitní gardy Högdragen a když nastoupila do stopařské školy, začal se její sen pomalu plnit. Mohla být dokonce jednoho večera součástí hlídky na královské oslavě. Oslavě, po které se toho však událo mnohé… Konstantin Black, nejmladší člen Högdragenu, ke kterému Bryn vždy vzhlížela, se pokusil zavraždit jejího otce a následně poté utekl. Od té doby se stal nejhledanějším Kaninckým zločincem a Bryn si vzala za úkol ho zabít.
 
Čtyři roky po této události je Konstantin stále na svobodě a jako by se po něm slehla zem. Bryn se nyní stala stopařkou na plný úvazek a její sen pracovat pro Högdragen je stále blíž. Nemůže se tedy nechat ničím a nikým vyvést ze své cesty za splněním snu. Své volné dny tráví tréninkem a na lásku nemá ani pomyšlení. Jenže to vše se změní. Nejenže začne chovat hlubší city k někomu z Doldastamu, ale pří jedné misi dokonce narazí na Konstantina. Její touha se pomstít je tedy rázem zpět…
 
 
Poznávat nové světy prostřednictvím fantasy knih je někdy tím největším zážitkem z celého příběhu. Ovšem tento svět není nový. Autorka Amanda Hocking se nám už v Čechách představila dříve s jednou svou sérií, Svět Tryllů, kterou mezi roky 2012 a 2013 vydalo nakladatelství Fortuna Libri. Kroniky Kaninu jsou tedy ze stejného světa, ovšem s jiným druhem trollů a s jinými hlavními postavami, které si určitě mnozí čtenáři zamilují.
 
Amanda Hocking (zdroj)
Je však i možné, že vás v některých chvílích budou hlavní postavy trošku rozčilovat a to obzvláště hlavní hrdinka. Mě samotné při čtení hodně připomínala Celaenu Sardothien, ze začátku série Skleněný trůn. Bryn je totiž také taková "drsňačka", ale nějak jsem jí to bohužel nevěřila. Takže ti, co nemají rádi Skleněný trůn hlavně kvůli Celaeně, si nejspíše neoblíbí ani Bryn. A jelikož je tato série vyprávěna ich-formou, tedy z pohledu Bryn, mohla by vám nesympatie hlavní hrdinky vadit v začtení se do příběhu. Ovšem pokud vám hlavní hrdinka sedne, je pak lehké se do příběhu začíst a lépe se do její postavy vžít. Pokud se tak tedy stane, máte vyhráno. Tuto sérii si na začátku zamilujete, budete toužit stále po další a další kapitole, a najednou zjistíte, že jste na konci první knihy. A pokud máte štěstí tak tyto pocity máte při čtení každého jednotlivého dílu a nejen přitom prvním…
 
Knihy jsou krásně uzpůsobené k tomu, aby se daly jednotlivé díly číst s větším odstupem času. Druhý a třetí díl v sobě totiž ukrývá slovníček pojmů, pro připomenutí různých výrazů, měst či ras trollů. Také v těchto dvou knihách naleznete rodokmeny dvou královských rodů, které mají v příběhu velkou roly. Ve třetí knize je poté navíc i seznam všech panujících trollích králů a královen. Díky tomuto se série hodí jak pro ty, kteří čtou nejraději celou sérii najednou, ale také především pro ty, kteří si rádi přečtou fantasy sérii, ale nemají zas tolik volného času. V klidu si tento příběh tedy můžou dopřát i ti, kteří chodí stále na školu a přes všechno učení jsou rádi, když si na čtení najdou pár minut za den. Autorka celý příběh navíc dělí do krátkých kapitol, takže se kniha dá číst opravdu kdekoli. Můžete si knihu otevřít o přestávkách ve škole, na cestě tramvají či autobusem, nebo i jen na pár minut před spaním. Je to opravdu na vás kde ji otevřete a začtete se do tohoto magického příběhu… :)
 
Obálky knih jsou svou mrazivou atmosférou krásným úvodem do fantasy světa, který se v této sérii vyskytuje. Mě samotné se nejvíce líbí obálka prvního dílu, ale ani druhý či třetí přebal není špatný. Mrzí mě ovšem, že ta poslední obálka neladí tolik k zbylým dvěma dílům. Ovšem chápu, že Bryn by se svými bílými šaty na tak světlé obálce nejspíše zanikla. Co se týká písma uvnitř knihy, tak to má hodně velké řádkování, díky kterému se příběh čte ještě rychleji.
 
Kniha je rozhodně míněna pro mladší čtenářky/čtenáře asi tak mezi 14 až 17 rokem. Ovšem nějakým nedopatřením se autorce do knihy podařilo dostat i scény, kvůli kterým by kniha měla zapadat spíše do New Adult žánru. Pokud by však autorka zamýšlela tento příběh pro starší, rozhodně by si knihy zasloužily více její pozornosti. Autorčinu pozornost by si však knihy zasloužily i v této podobě, ve které se je rozhodla vydat. Většinou, když čtete některou sérii, bývá první díl zajímavým úvodem do příběhu, od kterého však očekáváte v dalších dílech víc. Druhý díl se stává většinou takovou výplní v trilogii mezi úvodem a velkým "grand-finále", které pro čtenáře autor chystá. Bývá to tedy trochu nudnější díl, ale zato plný informací. A když se vše stane tak jak má, tak při čtení třetího a závěrečného dílu čtenáři spadne brada z té dokonalé akce a závratných momentů, které autor připravil. Jak to ale probíhalo u těchto knih? To si teď rozebereme…
 
 
Mrazivý oheň
 
Fantasy, u kterého si odpočinete. Tak bych jednoduše popsala první díl této série. Knížka má hodně zajímavý svět a pro ty, kteří neznají autorčinu předchozí sérii ze stejného prostředí, to bude rozhodně poutavé čtení. Příjemnou změnou v této knížce je, že hlavní hrdinka není žádnou tajemnou princeznou, ale stopařkou, která slouží království…
 
"Ukryté hluboko v srdci sněhem pokryté divočiny leží tajné království Kaninu – magická říše stejnou měrou krásná jako zrádná…"
 
Můj názor: Dokonalý úvod do série a nový fantasy svět, který mě rozhodně baví. To přesně jsem si myslela, když jsem dočetla tuto knížku. Okamžitě jsem věděla, že budu chtít další díly co nejdříve a nejlépe najednou. Příběh mi neuvěřitelnou rychlostí plul pod rukama a do dvou dnů jsem knihu o vánočních svátcích přečetla. Trochu mi tedy překážela při čtení podobnost Bryn se Celaenou Sardothien, ale jelikož mám postavu Celaeny ráda, tak mi to moc nevadilo.
 
 
Políbená ledem

 
Z prostředí kmene Kaninu se přesouváme a nahlížíme více do kmene Skojarů. Jiný kmen, jiné zvyklosti a jiné tajemství, která je složité odhalit. Autorka v této knize dává i větší prostor milostnému životu Bryn a bohužel si ani neodpustí náznaky milostného trojúhelníku, který vy určitě spoustu čtenářů rádo oželilo…
 
"Ve velkolepých síních křišťálového paláce se skrývá tajemství, které hrozí zničit celé království…"
 
Můj názor: Dobře, tak tento díl mi přišel trochu nudnější, ale ten konec ve mně zas dokázal rozpoutat zvědavost z pokračování. Do políbené ledem jsem se pustila ani ne měsíc po přečtení prvního dílu a i za tak krátkou dobu jsem s vděčností využila slovníček, který autorka do knihy vložila…
 
 
 
 
Křišťálové království
 
Začátek knihy je trochu nudnější a navazuje na moment, ve kterém skončil druhý díl série. Uprostřed knihy se ale vše začíná zlepšovat a konečně se začne něco dít. Jenže vše je tak moc neuvěřitelné, že i ve fantasy knize je některým okamžiků velmi těžké uvěřit. A konec? Krátké kapitoly někdy dokáží vyvolat ve čtenáři větší napětí, ale pokud máte jen tří stánkové kapitoly, které akorát rozdělují ten trošek akce, který se v knize vyskytuje, je to bohužel na škodu… A to nemluvě o té nesmyslnosti týkající se romantického trojúhelníku…
 
"Království, na kterém jí nejvíce záleží, se proti ní obrátilo. Dokáže ho zachránit, než bude příliš pozdě?"
 
Můj názor: Tak tohle ne! Po dočtení knihy jsem měla chuť to autorce hodit na hlavu a pořádně si zavrčet. Popravdě, když se nad tím tak zamyslím, možná že jsem i vrčela… Takhle zkažený závěrečný díl ze série jsme ještě nečetla a doufám, že už ani číst nebudu. Nedávno jsem četla, že se autorka se svým psaním prý knihu od knihy zlepšuje. Pokud to tak skutečně je, mám pocit, že začala psát tuto sérii od konce. Já zde totiž žádné zlepšení neviděla, bylo to spíše naopak, a to mě nesmírně štve…
 
 
Můj názor už ani není potřeba více rozebírat. Když jsem dočetla první díl, bylo mi jasné, že se tato autorka rozhodně nevyrovná mé oblíbené Cassandře Clare nebo Sarah J. Maas. Myslela jsem ale, že tato série bude dobrá alespoň jako Divoká píseň od Victorie Schwab. Mrazivý oheň se k tomu dokonce blížil, ale to bylo tak vše. Docela bych celou sérii připodobnila k prvnímu dílu Griši, ovšem Křišťálové království bylo daleko horší než samotná Griša…
 
A teď už mé finální hodnocení celé série!
 
 
Mé plány pozitivní recenze na tuto sérii se bohužel díl od dílu bortily. Mrzí mě, pokud vás tato recenze nějak zklamala. Tak trochu jsme očekávala, že když má tato série tak krásné obálky, že i ten příběh uvnitř bude dobrý. A dobrý byl, ovšem pro mě bohužel jen na začátku. :( Pokud však patříte mezi čtenáře, kteří fantasy světy a různé YA scénáře nemají zas tak prozkoumané, tak tuto sérii rozhodně zkuste. Já se asi už stávám "trochu" náročnějším čtenářem a některé okamžiky v této sérii byly zkrátka už natolik otřepané, že jsem to nějak nezkousla. Každopádně co se týká prvního dílu, tak ten bych si klidně přečetla znovu. Sice nemám štěstí na příběhy z okolí Vánoc, ovšem Mrazivý oheň ve mně tu vánoční atmosféru probudí daleko lépe než Polibek v New Yorku či Vánoční zázrak. Takže jak to tak vypadá, asi jsem už našla tu svou pravou vánoční knížku. :))
 
Co na tuto sérii říkáte vy? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, líbila se vám? Znáte předchozí sérii této autorky?
Budu moc ráda, když se se mnou podělíte o váš názor. :)
 
Mějte se krásně,
vaše knihomolka Šárka
 
 

Komentáře

  1. Moc pěkné shrnutí sérii. Knihy vypadají dobře a mají naprost nádherné obálky. Mám je na seznamu a ráda bych se k nim dostala co nejdřív. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Ty obálky jsou opravdu kouzelné. :) Tak ať se ti tedy Kroniky líbí více než mně. ;)

      Vymazat
  2. Pěkné shrnutí, asi bych sérii ohodnotila podobně. Možná i 75% :-) Za mě to byla super séri. První díl byl nejlepší, druhý byl taky super a třetí, to už bylo jen dokončení, ale také mě nezklamalo a bylo fajn:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, jsem ráda, že to někdo vidí podobně. :) Mé celkové hodnocení kleslo především proto, že jsem dala poslednímu dílu jen 59% a to si teď říkám jestli jsem nebyla až moc hodná. :)) Já vždy očekávám od série, že bude díl od dílu lepší (prominu jen, když je slabší druhý díl z trilogie) a tak jsem byla z Kronik celkem zklamaná. :(

      Vymazat
  3. Skvělá recenze. Nejde úplně o můj žánr, ale o sérii uvaźuji, něčím mě dokázala zaujmout. A také má dokonalé obálky. I když ta třetí na mě působí trošku jinak...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji. :) Ta třetí obálka opravdu působí jinak a bohužel i příběh, který je v ní ukrytý, není to nejlepší, co autorka sepsala. :/ Každopádně doufám, že se ti série bude líbit, pokud se do ní pustíš. Za zkoušku nic nedáš. ;)

      Vymazat
  4. Moc pěkný článek :) Zatím jsem četla jen první díl ale na další se určitě chystám :) Už jenom kvůli tomu, abych měla v knihovničce ty krásné obálky :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Přeji hezké čtení i zbylých dvou dílu a hlavně ať se ti líbí... S těmi obálkami to naprosto chápu. :))

      Vymazat
  5. Taky se na to chystám. Nejdřív ale musím přečíst původní trilogii :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já o původní sérii netušila až do okamžiku, kdy jsem začala psát recenzi na Kroniky Kaninu. :)) Každopádně přeji hezké čtení a ať se ti styl psaní autorky líbí. :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...