Lidský život uvězněn na proradném dvoře víl…

Krutý princ


Autor: Holly Black

Série: Krutý princ 1.

Originální název: The Cruel Prince

Žánr: YA, fantasy, světová literatura

Počet stran: 420

Vydavatelství: CooBoo

Oficiální anotace: Jude bylo sedm, když jí zabili rodiče a unesli spolu se sestrami na proradný dvůr víl. O deset let později ale netouží Jude po ničem jiném než patřit mezi víly. A to i přes to, že je smrtelná. Většina víl lidmi pohrdá a nejvíce podlý princ Cardan. Aby Jude získala vysněné místo u dvora, musí se princi postavit. Zaplete se však do intrik, a když hrozí, že násilí zničí slavný dvůr, rozhodne se pro pochybné spojenectví, které ji může stát život.


"Nenávidím tě hlavně proto, že na tebe musím myslet. Často. Je to zvrácené a nejsem schopen s tím přestat."

Už je to deset let, co žiji v Elfhame, zemi víl, se svými sestrami Taryn a starší Vivi. Ta je napůl víla a žijeme zde s jejím otcem. S mužem, který za zradu zabil svou manželku, naši matku a také našeho otce. Z počátku nebylo nic horšího než život s vrahem našich rodičů v cizím světě, kde jediným člověkem jste vy a vaše dvojče. Ale teď už si život v lidském světě nedokážu představit.

Když lidé mají den, my spíme. A když lidé mají noc a spí, tak my se s vílami probouzíme. S Taryn chodíme na přednášky společně s ostatními vílami ze dvora a snažíme se přežít. Ostatní nás s Taryn totiž nemusí. Jsme lidé. Jsme havěť. Pouhý podřadný druh, který se hodí akorát na špinavou práci. Jsme nic a v tom se nás – především mě – snaží princ Cardan utvrdit. Ovšem já se jako vždy nenechám a věčně způsobuji to, že je vše akorát horší. Jenže může být ještě daleko hůř. Celý vílí dvůr je prohnaný intrikami a já do nich nechtěně spadám daleko víc, než bych si přála. Víly sice nemůžou lhát, ale jejich zákeřnost dokáže být daleko horší než lidská lež…

"Víš, co znamená slovo smrtelník? Znamená to, že se narodil, aby umřel. Znamená to, že si zaslouží smrt. To jsi ty, to tě vystihuje – umírání. A přesto tady stojíš, odhodlaná mi odporovat, i když mezitím uvnitř vyhníváš, rozkládáš se a už i v tuto chvíli umíráš."

Krutý princ, příběh z vílího dvora, který zajisté zaznamenali všichni fanoušci YA fantasy. Tato kniha bude vycházet až 5.11., ovšem šťastlivci, kteří sehnali VIP lístek na Humbook, měli to štěstí a dostaly reading copy tohoto příběhu ve své dárkové tašce. A tak tu pro vás můžu mít recenzi ještě před vydáním…

Holly Black (zdroj)
Kniha na první pohled po otevření vypadá naprosto dokonale. Ukrývá se v ní mapa a grafická úprava uvnitř knihy působí krásně pohádkově. Nenechte se však zmást, příběh rozhodně není pohádkou. Je zde totiž spoustu bojových scén, prolité krve a vražd, takže kniha rozhodně není pro mladší čtenáře patnácti let. Děj v sobě ukrývá neuvěřitelný potenciál, ale už takto na začátek musím napsat, že se bohužel autorce nepodařil tak dobře rozvinout. Kdyby autorka přidala do příběhu více akce a pohrála si více s popisy bitev, rozhodně by to knize přidalo na kvalitě a čtenář by měl z příběhu daleko větší zážitek.

Příběh je vyprávěn hlavní hrdinkou Jude, ovšem mimo prolog. Ten je poutavě popsán er-formou a odehrává se před deseti lety, když bylo Jude sedm let. Charakter hlavní hrdinky se dá přirovnat k postavě Celaeny ze Skleněného trůnu. Jude má také pro strach uděláno a však svým odhodláním, temperamentem a neskrývanou bojovností nemusí sednout úplně každému. Je zde však mnoho dalších postav, mezi kterými si můžete najít svého oblíbence. Co se týká víl a celého sličného lidu, tak je dost podobný vílímu světu, který se vystihuje v knihách o lovcích stínů.

A u lovců stínů a Cassandry Clare ještě chvíli zůstaneme. – Popravdě by mi nejspíš ani nedalo spát, kdybych vám to sem nenapsala. – Co se totiž týká prologu, tak zde by fanoušek Nástrojů smrti z té podobnosti vraždil. Kniha Krutý princ je autorce Cassandře Clare věnovaná, ale copak to znamená, že má pak Holly Black právo vykrádat její příběh? Prolog Krutého prince je sice poutavý, ale zároveň je na hraně přeplácanosti hraničící s kýčem. Celý prolog působí jak scéna, ve které si jdou Valentinovi muži pro matku Clary. Pak je tam také zmíněné předstírání smrti za pomoci vyhořelého domu s pozůstatky matky s dítětem. Tady jde jen prohodit pohlaví a je to jak vystřižené z Nástrojů smrti. A ještě tu jsou zlaté kočičí oči, které zde patří dvěma vílám a v Nástrojích smrti jsou neodmyslitelně patří k Magnusi Baneovi… Nejenže to celé působí jako jeden velký a špatný vtip, ale navíc to od začátku kazí dojem knihy na čtenáře. Copak autorka nemohla vymyslet nic originálního a když si chtěla něco propůjčovat, copak jí nestačila jen jedna věc?

Jude (zdroj)
Obálka knihy je krásná a jsem moc ráda, že se CooBoo drželo originálu v této bílé barvě. Jinak jak už jsem zmínila, tak i uvnitř je kniha nádherně graficky zpracovaná. Začátek každé kapitoly černobílá ilustrace přírody a krásně ji to oživí. Stejně tak mapa a dvě básně, které oddělují první a druhou část knihy, jsou nádhernou pastvou pro oči.

Krutého prince jsem původně neměla v plánu číst. Když se mi však dostala do rukou a já si přečetla anotaci, měla jsem pocit, že tento příběh je přesně pro mě. Jenže poté jsem si přečetla prolog, měla jsem chuť autorku uškrtit kvůli té podobnosti s Nástroji smrti. Do příběhu jsem se dále musela hodně nutit, ale naštěstí jsem se od druhé části (str. 285) začetla a děj mě naplno pohltil. S romantickou linkou a s bojem na život a na smrt, byl příběh ihned lepší a mě mrzí, že takový nebyl od začátku. Nebýt však toho závěru a nečekaně překvapivých momentů, knize bych dala pouhé dvě hvězdičky z pěti. Od této knihy jsem toho totiž čekala rozhodně víc. Autorčina kniha Nejchladnější dívka ve městě chladu byla sice o již ohraných upírech, ale na mě rozhodně působila víc originálně než Krutý princ. Zde jsem totiž měla kvůli prologu problém odprosit se od Cassandry Clare, což mi vůbec neulehčoval fakt, že Holly Black píše podobně. Teď zbývá jen doufat, že druhý díl bude lepší. Byla by totiž hrozná škoda, kdyby tento vcelku nepodařený start zkazil celou sérii z tak poutavého světa krutých víl…

Knihu doporučuji především těm, kteří nečetli Nástroje smrti. Ti si totiž příběh užijí podle mého daleko víc než já, jelikož mě děj neustále nutil porovnávat styl psaní s mistryní Cassandrou Clare. A to opravdu nebylo dobře. Pokud vás láká svět proradných víl, tak vám tuto knížku doporučuji. Sice existují vydařenější vílí světy, plné lží a bojových scén, ale jako pohodové a odpočinkové fantasy je Krutý princ ideální.

A teď už hodnocení!

    72%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji v originále nebo se chystáte na její české vydání? Pokud jste knihu už četli a znáte celou sérii Nástroje smrti, také vás vytáčí ta podobnost? Jak se vám líbí grafika uvnitř knihy?
Budu moc ráda, když mi vaše postřehy a názory napíšete do komentáře. :)


Komentáře

  1. Do této knížky jsem se včera pustila. Taky jsem šťastlivec. Stroje jsem nečetla tak si to snad patricne užiji. Doufám ze se mi to bude libit. Máš pravdu, že ta obálka je nádherná. Parádní recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby pro mě nebyly Nástroje smrti ještě víc než Harry Potter, tak by mi ta podobnost nejspíš ani tolik nevadila. Každopádně doufám, že ty si knihu pořádně užiješ. Já budu doufat, že s druhým dílem se autorka zlepší a hlavně přidá nějaké zajímavější momenty. :) Přeji ti hezké čtení! :)

      Vymazat
  2. Hrozně jsem se na ní těšila od doby, co jsem četla recenzi na její anglickou verzi. Těším se stále, krásná recenze, jsem ráda, že jsem si ji přečetla.
    Snad jí budu mít možnost si brzy přečíst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu recenze. :) Ať se ti kniha líbí minimálně o polovinu víc než mně! ;)

      Vymazat
  3. Cassandra a Holly jsou kamarádky a dokonce některé knihy píšou spolu, takže nevidím problém v tom, pokud jsou pro sebe navzájem inspirací :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím a taky jsem to u hodnocení nebrala v potaz, ale musela jsem se z toho vypsat... I tak jsem ale od příběhu očekávala víc. :/

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...