Hledání zmizelé dívky ve městě, na které bych nejraději zapomněla...

Na okraji


Autor: Lina Bengtsdotter

Série: Charlie Lager 1.

Originální název: Annabelle

Žánr: Detektivka, thriller, severská literatura

Počet stran: 320

Vydavatelství: Cosmopolis, Grada

Oficiální anotace: Uprostřed Švédska na hranici krajů Västergötland a Värmland leží v hlubokých lesích vesnice Gullspang. Jednoho horkého léta odsud zmizí sedmnáctiletá Annabelle. Její rodiče šílí strachy, místní policie je bezradná a organizace Missing People ji bezvýsledně hledá.
Na místo činu jsou vysláni inspektorka Charlie Lagerová a její kolega. Charlie je zkušená policistka a práce jí poskytuje uklidňující rutinu, kterou její chaotická duše potřebuje. Tohoto případu se ujmout nechce, ale nakonec udělá to, co vždycky: poslechne příkaz. Charlie Lagerová se tak vydá na cestu do minulosti. Musí se vrátit tam, odkud odešla, když jí bylo čtrnáct let, vrátit se do dětství, kterému se ze všech sil snažila uniknout. Jakmile se vrátí, všechny její vzpomínky oživnou. Vzpomínky na tehdejší omezené možnosti a velkou touhu utéct. Vzpomínky na matku, která představuje všechno, čeho se Charlie bojí: alkoholismus a nemoc.
Zatímco se Charlie snaží zjistit, co se Annabelle stalo, objevuje děsivá fakta ze své minulosti. Musí čelit i své nejhorší vzpomínce: okamžiku, kdy nechala někoho zemřít.

"Dávej si pozor na mužský velkejch slov, řekla jí Betty kdysi. Mužský velkejch slov jsou ti nejhorší. Můžou ti připadat hodný, a dokonce i zábavný, ale většina z nich jsou naprostý pitomci. Na to nikdy nezapomeň, Charline."

Práce u policie ve Stockholmu je to, co mě drží nad vodou. Nejsem zrovna žena, která touží po stálém partnerovi a dítěti. Můj život mi vyhovuje takový, jaký je. Práce, občasný flirt a čas od času si zajít na skleničku či víc. A zrovna po takové nezávislé noci plné alkoholu mi zavolá šéf. V jednom malém městečku Gullspång zmizela dívka a já jsem s kolegou vyslána na pomoc místní policii.

Má to však zádrhel. Nechci jet do Gullspångu nebo spíš tam nemůžu. Nechci se tam totiž vracet. Ale stejně tam jedu, jelikož se neodvážím nikomu říct o své minulosti. Vracím se tedy do města, v němž jsem vyrostla a na které bych nejraději zapomněla. Teď ale musíme najít zmizelou Annabelle, takže mi nezbývá nic jiného než doufat, že mě nedožene má minulost…

"Možná občas máme na výběr, pomyslela si, ale často nám náhoda, osud, nebo co to vlastně je, stojí v cestě."

Lina Bengtsdotter (zdroj)
Kniha, u které si odpočinete, ale zároveň vás napětím nenechá vydechnout. To je příběh Na okraji, v originálu Annabelle, první díl ze série Charlie Lager, kterou nedávno vydalo nakladatelství Cosmopolis. Tato kniha získala zaslouženě ocenění za nejlepší debut na festivalu Crimetime Specsavers Award roku 2017. Odehrávají se v ní překvapivé zvraty, děj je nesmírně poutavý a závěr je tak neočekávaný, že zajisté každého překvapí. Této knize, jako autorčině prvotině, by mohl debut jiného severského autora konkurovat jen stěží…

Příběh je vyprávěn er-formou a díky nádherně zvolenému stylu, kterým je děj psán, vás chytí od samého začátku. Autorce se dařilo příběh po celou dobu udržet napínavý, takže se nemáte možnost ani na okamžik nudit. Navíc v pouhých 320 stranách, které jsou pro krimi thriller naprosto ideální, toho Lina Bengtsdotter vložila stejně jako Robert Bryndza do svých knih, které jsou však o polovinu delší. Možná si však říkáte, že takto bude příběh přeplácaný, ale vůbec to tak není. V knize je vše psané naprosto přehledně, srozumitelně, a navíc s takovou lehkostí, která na vás udělá dojem. Jen se trochu obávám, že hlavní hrdinka, vyšetřovatelka Charlie Lager, nesedne úplně každému čtenáři…

(zdroj)
Zajímavostí na této knize jsou její kapitoly, které jsou v přítomném čase obyčejně očíslované. Ovšem jsou zde také krátké kapitoly pojmenované "Té noci" a "Tehdy a tam". Tyto části nás v příběhu berou do minulosti, tedy do dne, kdy zmizela Annabelle a do ještě vzdálenější minulosti, kterou v průběhu děje postupně odhalujeme. Obě tyto části perfektně oživují celou knihu. Příběh je navíc skvělou volbou pro čtení do autobusu, metra či tramvají. Všechny kapitoly jsou totiž vcelku krátké, rychle se čtou a také se dá do děje okamžitě začíst. Pokud tedy hledáte knihu, která se dá dobře číst ve městském ruchu, příběh Na okraji je ideální volbou.

Obálka knihy je mrazivá a výstižná. Ovšem originální přebal se k příběhu hodí daleko víc a stejně tak i název. Tohle mě docela mrzí, že v Cosmopolisu naprosto změnili knižní obálku, a dokonce knihu úplně přejmenovali. Chápu, že odkoupit práva by bylo nejspíš hodně drahé, ale nemůžu si pomoct. Ta originální obálka a hlavně ten název je lepší…

Co se týká mého názoru, tak nemám naprosto nic, co bych příběhu mohla vytknout. Byl originální, poutavý, nesmírně zajímavý a vzhledem k tomu, že dokázal překvapit i mě, tak opravdu nemám co víc k tomu dodat. Na okraji bylo mé první severské krimi a já chci takových knih víc. Styl autorky mi nesmírně sedl stejně jako hlavní hrdinka, která v mém případě zastínila i Eriku Foster od Roberta Bryndzy. Na tomto příběhu jsem ocenila, že se naprosto lišil od kriminálních případů, které jsem doposud četla. Nebyly zde totiž žádné sériové vraždy, bez kterých si snad dnešní autoři neumějí příběhy představit. Naprosto tedy chápu to ocenění, které kniha dostala, protože, který debut může být lepší? Podle mě žádný a už se moc těším a doufám, že Cosmopolis vydá i další knihu s vyšetřovatelkou Charlie Lager. Druhý díl se v originálu jmenuje Francesca, takže jsem zvědavá s jakým názvem nás v Čechách překvapí…

Knihu bych doporučila každému, kdo hledá krimi thriller s ženskou policejní vyšetřovatelkou v hlavní roli. U tohoto příběhu se budete bát, budete napětím hltat stránky a u konce budete překvapeni výsledkem. Navíc to nebylo ani nic přehnaně násilného, takže i těm, co mají slabší žaludky, bych knihu doporučila.

A teď už hodnocení!

    100%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, jak se vám líbila? Jaký máte názor na změnu knižního přebalu, a především samotného názvu?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentářů. :)


Mé velké díky patří nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí výtisku pro tuto recenzi.
Pokud o tuto knihu máte zájem, můžete si ji pořídit přímo na stránkách Grady.

Komentáře

  1. Vypadá zajímavě, :))))
    Originál obálka se mi líbí víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A rozhodně zajímavá je! :)) Mně se také líbí více ta originální... :/

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...