Každá myšlenka se počítá…

Trny v čase


Autor: Jan Tomeš

Žánr: YA, román, česká literatura

Počet stran: 240

Vydavatelství: Paseka

Oficiální anotace: Dvacetiletá Karolína studuje filozofii a zdávají se jí podivné sny. Kdyby se jí nerozbil počítač a nebyla zoufalá, tomu cizímu klukovi, co ji oslovil v kavárně, by nikdy nenapsala. Tomáš: floutek, co se jen vychloubá! To známe. Jenže je to právě Tomáš, kdo Karolínu bez předsudků a rychlých závěrů vyslechne. Karolína totiž také pátrá, kdo vlastně byla její máma a kam zmizela. A tak se tihle dva vydávají na dobrodružnou cestu po Evropě i filozofických směrech a přehodnocují svá stanoviska.
O Trny v čase by měli zavadit především ti, kdo se v dětství s chutí ztratili v Sofiině světě a záhady je nepřestaly lákat ani v dospělém věku. Jan Tomeš přichystal literární výlet po celé Evropě i myšlenkových proudech a také ukázal, že mileniálové nemají v hlavě jen avokádo.

"Jako když Hermiona běží po škole v Bradavicích a volá zdálky na profesora Brumbála. Přesně tak se teď Karolína cítila."

Jak vypadá takový obyčejný život studentky filozofie? Přednášky, učení, brigády, přednášky, cesty domů, učení, večeře s tátou, učení… No, znáte to. Nezastavím se, nenudím se a v poslední době se ani nevyspím. Pronásleduje mě totiž stále dokola ten samý sen, který mi připadá jako neuvěřitelná realita. Ten sen mě dokonce dovede k myšlenkám na mou mámu, která zemřela při porodu…

Zmínila jsem se už, že jsem chudá studentka závislá na kafi ze Starbucksu? Asi ne, co? Každopádně právě tam se seznámím s Tomášem. Kdybych nepotřebovala nový notebook, tak se s ním v životě znovu neuvidím, ale stalo se. Nečekaně zjistíme, že nás pojí víc, než se zprvu zdálo. I Tomáš má rád filozofii a ta nás společně s mými sny zavede na cestu po Evropě a za hledáním mé rodiny z matčiny strany. Může se to zdát jako nuda, ale když vás na cestě provází Platón, Voltaire a dokonce i Komenský, můžete toho zažít daleko více než jste si mysleli.

"Sáhnou na fildě na Descarta, to je, jako kdyby křesťanskej pastor zpochybnil existenci Ježíše Krista."

Perfektní český debut od mladého a sympatického autora, který si oblíbíte i když věkově už dávno nespadáte mezi čtenáře YA žánru. To je kniha Trny v čase od Jana Tomeše, která nedávno vyšla u Paseky. Autor knihu napsal krásně čtivě a jelikož je vcelku tenká, hravě se dá přečíst za jeden den. Pokud zbožňujete knihu Sofiin svět nebo máte rádi příběhy Dana Browna, tak tato kniha by se vám rozhodně mohla líbit. Navíc 11.5. budete mít tu možnost osobně potkat autora na HumbookStagi, takže se určitě vyplatí mít do té doby příběh přečtený.

Jan Tomeš (zdroj)
Kniha je vyprávěna er-formou a samotné kapitoly jsou pojmenované po významných filozofech, o kterých je v knize řeč. Díky sympatickým postavám, které si na nic nehrají, se dá do děje lehce vžít. Tomáš i Karolína mají svoje chyby. Nejsou dokonalí, jsou zkrátka jako my obyčejní, a právě díky tomu si příběh užijeme daleko více. V mnoho okamžicích totiž můžeme mít pocit, že my jsme těmi hlavními postavami a podobný příběh se může skutečně stát…

Nejsou zde žádné nudné pasáže. Kniha rychle plyne a přečtete ji ještě rychleji, než byste si přáli. Příběh vás nutí vyhledávat si zmíněné filozofy a nahlédnout do jejich děl. Jsou zde myšlenky, které si toužíte zapamatovat a díky nim se ke knize stále vracet. Trny v čase v sobě ukrývají příběh, který vám dokáže něco předat. Naučí vás milovat filozofii a sáhnout po knihách, na které byste nikdy ani nenarazily. Celkově je toto zkrátka příběh, který se vám zapíše do srdce a vy budete hrdí na to, že jste Češi, jelikož se mezi námi ukrývá tak nadějný autor, od kterého chceme těch příběhů daleko víc!

Obálku a začátky kapitol nádherně ilustrovala Marie Štumpfová. Líbí se mi na ní ta jednoduchost, barvy, nekončící cesta životem plná ostrých zatáček a krásná noční obloha plná hvězd. Obálka příběh krásně doplňuje a skvěle se k němu hodí, takže já jí rozhodně nemám co vytknout.

A jaký je můj názor na knihu? Mám toto na srdci tolik, že by to bylo nadlouho. Ale vezmeme to nějak ve zkratce… Z celé knihy jsem byla nadšená. Bavila mě od začátku do konce. Ten závěr byl na mě sice chvílemi moc a autor ho mohl trochu více rozvést, ale jinak mi na příběhu nic nevadilo. Děj mě zavedl na má nejoblíbenější místa v České republice. Mohla jsem tak skrz stránky navštívit svou milovanou Litomyšl a Český Krumlov, za což autorovi děkuji. Moc se mi líbilo, že se autorovi podařilo do pár stran vložit mou nejoblíbenější myšlenku z knih Dana Browna a to, že filozofie a vědění dokáže od základů vyvrátit učení církve. V celé knize jsem navíc "lepíkovala" jak o život, protože tam bylo tolik myšlenek, které si toužím zapamatovat. A ty jména filozofů, od kterých bych si chtěla v budoucnu něco přečíst… Co víc dodat. Bylo to skvělé čtení a já tuto knihu doporučuji všem, koho alespoň trochu zaujala!

Nejvíce bych však knihu doporučila čtenářům, kteří mají rádi příběh, nad nímž můžou přemýšlet a hledají knihu, u které si nejen odpočinou, ale zároveň jim i něco předá.

A teď už hodnocení!

    88%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ní chystáte? Pokud jste ji četli, jak se vám líbila? Máte rádi příběhy od začínajících českých spisovatelů? Který je váš nejoblíbenější?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentářů. :)


Za knížku bych chtěla moc poděkovat Humbooku a nakladatelství Paseka,
u kterých si Trny v čase můžete pořídit.

Komentáře

  1. NA tuhle knížku se hrozně moc těším, všude na ni slyším samou chválu! Tak doufám, že mě s přehnanými očekáváními nezklame :)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že se ti bude líbit a nezklame tě. Já bych si celý příběh nejraději přečetla znovu poprvé, abych z něj mohla být znovu tak nečekaně nadšená a překvapená. :D

      Vymazat
  2. Tuhle knihu chválí až moc lidí a už jsem se takhle trochu spálila u Zlodějí dýmu T.T Popravě mě ani moc neláká..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě mrzí. :( Ale chápu to, ne každého láká vše...

      Vymazat
  3. Jedna z knih top 2019! Od knihy jsem nic neočekávala a mile mě překvapila! Autor je fakt sympaťák!

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že to máme s názorem na tuto knížku stejně. :) Jen mě mrzí, že se nedostanu na Svět knihy, abych autora mohla poznat naživo. :(

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...