Na první pohled nevinné sny, které se však mění v děsivou realitu…

Černooká


Autor: Anna Musilová

Žánr: YA, psychothriller, román

Počet stran: 288

Vydavatelství: YOLI

Oficiální anotace: Temný thriller o pozvolném propadu do deprese vyvolané dávným traumatem.
Viktorie je osmnáctiletá studentka, která žije zdánlivě normální život. Chodí na střední školu, řeší rozpory s kamarádkou a právě prožívá první lásku. Skutečnost je však jiná, než se na první pohled zdá. Před lety zemřela Viktorii matka a ona se s tím dosud nevyrovnala. Jednoho dne spatří v zrcadle záhadnou dívku – přízrak s černýma očima, který jí začne podsouvat zvrácené myšlenky. Kdo je tahle nevypočitatelná Černooká? A dokáže ji Viktorie porazit?

"Moje srdce se láme v půli nad tou tesklivou zarputilostí, a zároveň zůstává klidné jako nikdy dřív."

Vypadat a tvářit se jako naprosto obyčejná a vyrovnaná osmnáctiletá holka, to je můj cíl. Mé okolí jsem o tom přesvědčila, ale sebe zatím bez úspěchů. Od té doby, co mi zemřela maminka, už nic není takové jako dřív. Žiji v Praze se svým tátou a mladší sestřičkou, která byla tehdy příliš malá, aby si matčinu smrt pamatovala. Já však vidím vše stále před sebou a nemůžu se s její ztrátou vyrovnat. Ale snažím se…

Mám jednu kamarádku, se kterou se nemůžeme lišit víc, i přesto si však rozumíme. A pak se tu objevil jeden nový kluk… To vše je naprosto normální, ovšem dívka, kterou vidím v zrcadle a neustále mě pronásleduje, rozhodně normální není. Říkám jí Černooká a její temné myšlenky mě provázejí na každém kroku. Co mám udělat, aby s tím přestala? Co mám udělat, aby zmizela?

"Opět nade mnou emoce převzaly kontrolu, nejsem to já, kdo řídí je, ale ony mě. Každá slza, jež dopadne na polštář, prohlubuje můj stesk, strach, bezmoc, a především pocit bezbřehé osamělosti. Ten je teď nejvýraznější."

Černooká, první kniha z pera mladé české autorky, Anny Musilové, kterou vzalo pod svá křídla nakladatelství YOLI. Tento příběh je prvním českým YA psychothrillerem a vypráví děj, který v českých vodách nemá obdoby. Jeden začínající český autor, který také vydal svou první knížku tento rok u YOLI, Theo Addair, o Černooké napsal: „Nečekejte pohádku na dobrou noc, ale temný a skvěle gradující příběh, který vás nelítostně přinutí přemýšlet.“ A tak to opravdu je. U čtení Černooké vás bude mrazit, příběh vás dojme k slzám, a především vás donutí přemýšlet ještě dlouho poté, co knihu dočtete.

Anna Musilová (zdroj)
Hlavní hrdinka knihy, Viktorie, svůj život nemá lehký, ale stále se s ním snaží bojovat. Je to taková šedá myška, která místo toho, aby šla na party, si raději zaleze do koutu s knížkou. Ničím extra nevyniká, a právě její přirozenost a vyprávění v ich-formě zajisté zapříčiní to, že se do ní mnozí čtenáři okamžitě vžijí. Viktorie má totiž hodně daleko k protivným hrdinkám, které nejde vystát, a které čtenáře většinou od příběhů odrazují.

Co se týká samotné Černooké, tak té mohla autorka dát v knize trochu více prostoru. Když se totiž v knize objeví poprvé, opravdu vám přeběhne mráz po zádech a budete se bát ohlédnout, aby za vámi náhodou nestála. Jenže pak byl její výskyt v knize tak minimální, že ten mrazivý pocit při čtení úplně vyprchá a objeví se až v grandiózním závěru, u kterého rozum mnohých čtenářů zůstává stát. Já jsem knížku dočetla doslova s pusou dokořán a v hlavě mi pluly stále dvě věty, a to: Kde je víc, nutně potřebuji ještě tak jednu kapitolu! a Copak to alespoň z poloviny tak mrazivé nemohlo být i v průběhu knihy? A řekla bych, že podobné věty, vyskočí po přečtení i mnohým dalším čtenářům…

Obálka knihy má v sobě vše, co je pro příběh důležité. Je nesmírně originální, ilustrace je nádherně zpracovaná Lenou Vítkovou a ty barvy skvěle dotváří atmosféru knihy. Tento přebal knihu rozhodně udělal nepřehlédnutelnou, takže zajisté zaujme oči každého, kdo vstoupí do knihkupectví…

Přemýšlím, jak vám popsat mé pocity z knihy a jak vůbec začít… Od knihy jsem toho očekávala opravdu hodně, ale zároveň jsem se bála, že se pod obalem nebude skrývat příběh, kterým mi sedne. Když kniha vyšla, tak mě navíc její anotace ani tolik nezaujala, ovšem o knize se mluvilo v tolika pozitivech, a navíc autorka mi přišla natolik sympatická, že jsem Černookou potřebovala. A nakonec se stalo asi to, co jsem očekávala. Kniha mě bavila. Přečetla jsem jí za jeden den. "Lepíkovala" jsem si veškeré myšlenky, které mě v knize zaujaly, a že jich nebylo málo. Celý příběh se navíc zaryl hluboko do mě a neustále mě nutí přemýšlet nad křehkostí života, rodinou, přáteli a láskou. Ovšem když se zauvažuji nad příběhem, tak mi tam něco chybělo. Kniha Muffin a čaj od Theo Addaira je sice úplně jiný žánr, ale působila na mě celistvě, což o Černooké říct, bohužel, nemůžu. Ale i tak jsem si čtení užila a budu doufat, že autorka vydá u YOLI další knihu, ve které bude vše, co mi zde chybělo…

Pokud hledáte psychothriller pro mladé, tak zajisté sáhněte po Černooké. Ovšem pokud očekáváte, že se u knihy budete bát i přesto, že už nespadáte věkem k YA žánru, tak s tímto očekáváním bych byla opatrná. Knížku bych však zajisté doporučila všem nehledě na věk, jelikož někdy potřebujeme otevřít oči, abychom si uvědomili, že někdo v našem okolí trpí psychickými problémy a potřebuje pomoct, a Černooká vám ty oči otevře. Lidský život, a především psychika je křehká a knih, které vás donutí si takovéto věci uvědomit, nebude nikdy dost…

A teď už hodnocení!

    87%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji? Pokud ano, co na ní říkáte? Co si myslíte o knihách od mladých a začínajících českých autorů? Zda takovéto knihy čtete, která podle vás stojí rozhodně za to, aby si ji přečetl každý? Který začínající český autor je podle vás ten nejlepší?
Budu moc ráda, když mi vaše tipy a názory napíšete do komentáře. :)


Komentáře

Oblíbené články...