#6 Z knih na filmová plátna

Zápisník jedné lásky


Zdravím knihomolové!

Po pomalu dvou měsících vás zde vítám u nového článku, ve kterém pro vás porovnám film s jeho knižní předlohou. Myslela jsem si, že takovýto článek na nestárnoucí klasiku Zápisník jedné lásky ani není potřeba psát. Ovšem odhlasovali jste si, že ho chcete. A musím přiznat, že jsem za to ráda. Nečekala jsem totiž takový rozdíl mezi knihou a filmem, takže tu s vámi ráda proberu nějaké ty detaily.


O čem příběh vypráví?

Byla mou první láskou a já tou její. Byli jsme pro sebe vším. Můj život bez ní postrádal smysl. Jenže spolu jsme být nemohli. Její rodina nám to nedovolila a my byli moc mladí, abychom se postavili na vlastní nohy. Naše osudy se tak museli rozdělit. Přišla válka. Oba jsme dospěli. Vypadalo to, že jsou naše duše určeny k tomu, abychom se už nikdy nepotkali. Jako bychom měli žít navždy jeden bez druhého. Jenže pak se tu najednou objevila. Stála před mým domem. Má krásná Allie…

"Romantici by tohle mohli nazvat příběhem lásky, cynici to považují za tragédii."

Informace o knize

Autor: Nicholas Sparks

Série: Calhounovi (1. díl)

Originální název: The Notebook

Rok vydání v originále: 1996

Žánr: Román pro ženy

Vydavatelství: Ikar

Počet stran: 160

Hlavní postavy: Noah Calhoun, Allie Hamilton, Lon Hammond, Anne Hamilton (matka Allie), Fin

Způsob vyprávění: První a poslední kapitola je vyprávěna Noahem. Zbytek knihy je er-formou a popisuje znovushledání Noaha a Allie. Do knihy jsou také vkládané básně a dopisy.

"Jsem tím, kým jsem, díky tobě. Jsi každým smyslem, každou nadějí a každým snem, jaký jsem kdy měl. A ať nás v budoucnu potká cokoli, každičký den, který jsme spolu, je nejvýznamnějším dnem mého života."

(zdroj)
Informace o filmu

Režie: Nick Cassavetes

Scénář: Jeremy Leven

Kamera: Robert Fraisse

Hudba: Aaron Zigman

Uvedení do kin v Americe: 25. května 2004

Herecké obsazení: Ryan Gosling a James Garner (Noah), Rachel McAdams a Gena Rowlands (Allie), Joan Allen (matka Allie), James Marsden (Lon), Kevin Connolly (Fin), Jamie Anne Allman (Martha), Sam Shepard, Paul Johansson, Obba Babatundé, Traci Dinwiddie, Nancy De Mayo, Heather Wahlquist, Cullen Moss, Leslea Fisher, David Thornton, Robert Fraisse, Matthew Barry, Starletta DuPois, Sandra Elise Williams, Elizabeth Bond, Mark Johnson, Michael D. Fuller, Mark Garner, Rebecca Koon, Ed Grady, Cameron Thrower, Deborah Hobart, Sylvia Jefferies


"V tomhle soumraku svého života nemám čas na obavy."

Rozdíl mezi knihou a filmem

Od té doby, co jsem začala psát tato porovnání mě nepřestávají udivovat rozdíly mezi filmem a jeho knižní předlohou. A je to možná udivující, ale opět jsem našla film, který je mnohem vydařenější než jeho předloha. Nicholas Sparks vymyslel nádherný příběh, který uchvátí každou romantickou duši. Jenže v knize je dokonale stvořená pouze myšlenka. Zpracování příběhu je pak neskutečně ploché. Většinou to bývá tak, že se do filmu nevejde vše, co se autorovy podařilo vměstnat do knihy. V případě Zápisníku jedné lásky můžeme však vidět naprostý opak.

Začátek knihy je jednoduše uspěchaný. V jedné kapitole máme ve zkratce popsané seznámení Noaha s Allie a v podstatě celé léto jejich vztahu. Vše je tu neskutečně strohé a chybí tu emoce. Těch naopak ve filmu najdeme mnoho. Nejen režie ale především herci odvedli na place skvělou práci. Ve filmu nalezneme dojemné chvíle, vtipné situace, smutek, naději a je těžké nenechat se v táhnou do děje. Kniha působí naopak prázdně. Jediné, co se zde autorovy podařilo je první a poslední kapitola, které vypráví Noah z domova s pečovatelskou službou.

Základní myšlenka nesmrtelné lásky, která přežije naprosto vše, je vyobrazena jak ve filmu, tak i v knize. Změn tu ale v ději najdeme hodně. Vše to jsou však změny k lepšímu a rozhodně nejde režii zazlívat, že se v rámci filmu uchýlili ke změnám. Příběhu to rozhodně neuškodilo. Spíše tomu bylo naopak a děj tak získává nezapomenutelný rozměr, který bude v srdci romantiků zapsán navždy.


Celkový názor a shrnutí

Kdybych si nedala předsevzetí číst každý měsíc knihu v angličtině, tak bych se do tohoto příběhu jen tak nepustila. Můj vztah s autorem je totiž hodně špatný. Nějak mu nevěřím tu přehnanou romantiku. Jenže tuto knížku jsem si pořídila ještě v době, kdy si má mysl létala na růžovém obláčku, takže jsem si řekla, že je načase ji mít konečně za sebou. A jak jsem čekala, jsem z ní zklamaná… Doufala jsem, že tu najdu alespoň něco poetického. Jenže ten styl autorova psaní byl v angličtině tak triviální, že mě to v mnohých momentech neskutečně rozčilovalo. Ovšem film je za mě perfektní. Má krásné herecké obsazení, jejich výkony jsou přesvědčivé a párkrát už mě dokázaly dovést k slzám.

Takže pokud za sebe můžu něco doporučit, tak jděte rozhodně do filmu. Pokud jste romantici, a ještě jste ho neviděli, tak máte co dohánět. Objevíte tu totiž kouzelný a zároveň srdceryvný příběh lásky, na který ještě dlouhou nezapomenete.

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste viděli film i četli knihu, které zpracování příběhu Noaha s Allie je podle vás lepší? Jaký máte vztah s Nicholasem Sparksem?
Budu moc ráda, když se o své názory podělíte v komentáři. :)

Mějte se krásně,
vaše knihomolka Šárka

(zdroj)

Komentáře

  1. To vypadá moc dobře :) O knize i filmu už jsem slyšela ale nějak jsem zatím neměla čas se na něj podívat :) Ale hodlám to napravit :)

    OdpovědětVymazat
  2. Film je moje srdcová záležitost, takže knihu jsem zatím odkládala do nekonečna :D

    Já ted chystám také podobný článek na Sedmilhářky a Zámek a klíč :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...