Lze udržet přátelství těch, kteří mezi sebou tají nejedno tajemství?

Faja


Autor: Petra Stehlíková

Série: Naslouchač 2.

Žánr: Fantasy, česká literatura, dystopie

Počet stran: 440

Vydavatelství: Host

Oficiální anotace: Návrat do temného světa, kde se na pravdu a naději téměř zapomnělo.
Ilan vstoupila do nížin, které jsou pro ni světem naprosto odlišným od toho sklenářského. Přátelství s kapitánem pětadvacítky je stále nové a Ilan si uvědomuje, že takový vztah nevzniká jen tak. Zvlášť když se jedná o pětadvacet bojovníků, jejichž nohy kráčí po zemi dlouhá léta a kteří za svůj život ovlivnili mnoho dění ve světě. Aby mohla o lidech, kteří zotročili její lid, smýšlet jako o přátelích, musí se hlavně naučit odpouštět.
Klid ve sklenářských městech je ke všemu narušen, když se po mnoha generacích znovu objevuje starodávný nápis, jen krátká věta, která kdysi byla součástí svobodného sklenářského světa. Ale kdo ji píše na zdi palutulů a sklenářských ghett, když ti, kdo znali její význam, jsou dávno mrtví? Jaký příběh vypráví ta tři slova, na první pohled tak jasná, přesto nepochopitelná?
Ilan bude muset čelit mnohým nebezpečím, aby odhalila význam starobylého odkazu a objevila v něm nové poselství.

"Na první pohled slabá, ale ve skutečnosti silná. Jsi vzácná moje děvče. A budeš krásná, až se rozhodneš rozkvést. A věřím, že i nebezpečná."

A je to tu. Ocitla jsem se v nížinách. Já sklenářské dítě a zároveň naslouchač patřící k pětadvacítce, jsem na půdě svých nepřátel. Je to tu úplně jiné než u nás. Čekala jsem, že život za skárou se bude od toho mého hodně lišit, ale že bude až tak děsivý, mě nikdy nenapadlo. A co se týká lidí, vyvolávám mezi nimi veřejnou vzpouru. Tedy vlastně ani ne tolik já, jako především můj voal.

Ovšem jsem tu přeci s lidmi, kterým můžu plně důvěřovat, se svými přáteli. Kapitán pětadvacítky mi přísahal, že je můj přítel stejně jako jeho muži. Jenže já mám strach, že si na to kapitán jen hraje, že má ještě větší tajemství než já. Ale kde najdu odpovědi, když mi nic neřekne? Navíc se v ulicích sklenářských měst objevuje stále se opakující věta: Jeho jméno vládne. Čí jméno? Kdo to má být? Hrozí nám nějaké nebezpečí? Na to musí pětadvacítka v čele s kapitánem co nejdříve přijít…

"Je zvláštní, že takový člověk, v jehož mysli se zrodily ty nejkrutější plány, dokáže být tak milován."

Jde napsat ještě lepší pokračování série Naslouchač, než byl jeho první díl? Ano, jde to, a právě Fajou nám to Petra Stehlíková jen dokazuje. Toto české fantasy, které stále víc a víc připomíná spíše dystopii, v sobě ukrývá mimořádný příběh, který vám nedá spát. Neustále se zde totiž něco děje, autorka nás stále něčím překvapuje a vy musíte neustále pokračovat ve čtení, ve kterém vás zastaví až samotný konec. Věřte mi, Naslouchač byl perfektní, ale Faja je naprosto dokonalý!

Petra Stehlíková (zdroj)
Stejně jako v Naslouchači, tak i zde se ve vypravování vrací hlavní hrdinka Ilan po napínavém prologu zpět do minulosti. Dozvídáme se tedy vše, co se událo ihned po skončení první knihy. Tentokrát první část příběhu, která byla v předchozím dílu především informační, je už zde planá napínavých momentů. Na Ilan můžeme stále pozorovat její dětskou stránku a její postupné dospívání. Právě díky tomu, že Ilan příběh vypráví, se do něho dá lehce vžít a představit si tak, že tou hlavní hrdinkou jste právě vy. Více prostoru v příběhu dostává i kapitán, o němž Ilan poodhaluje informace z jeho tajemné minulosti, která nám po většinu času bere dech.

Celá kniha je už od začátku poutavá. Dějí se zde neustále zvraty, které nás nenechají knihu jen tak zavřít. Autorka nám poskytla spoustu nečekaných rozuzlení a zároveň zde čtenářům položila nepřeberné množství otázek, na jejíž odpovědi si musíme počkat do vydání další dílu této fantastické série. Dalšího dílu se dočkáme nejspíše začátkem příštího roku, což se nemusí zdát jako tak dlouhá doba, ovšem když Faju dočtete, máte pocit, že jste autorce museli něco provést. Závěr Faji je totiž pro každého fanouška této série snad tím nejhorším trestem, jelikož v napínavějším momentu autorka opravdu nemohla knihu utnout…

Co se týká přebalu této knihy, tak Naslouchač se podle mě povedl trochu víc. Tato obálka za prvním dílem trochu zahálí, ale stále je pěkná a atmosférou ladí k předchozímu dílu. Jen Naslouchač byl za mě více nápaditý. Který díl se vám svou obálkou líbí víc?

Čekala jsem, že druhý díl této série bude skvělý, až takovou parádu jsem nečekala. Knihu jsem hltala, jak nejrychleji to šlo a za necelý víkend jsem ji měla dočtenou. Opravdu nešlo knihu zavřít. Příběh mě pohltil natolik, že když jsem dočítala, ani jsem o tom nevěděla a po skončení jsem měla pocit, že mi někdo z té knížky musel vytrhnout stránky. Ten konec totiž… no, měla jsem chuť vrčet, a mám takový pocit, že jsem nejspíš i vrčela – ještě že jsem byla doma sama. :)) Faja mě naprosto odrovnal a já se nemůžu dočkat pokračování. Tato série je zkrátka dokonalá a mít plac ve své VIP poličce se Sarah J. Maas a Cassandrou Clare, zařadila bych Petru Stehlíkovou okamžitě k nim. Za mě je to prozatím ta nejlepší autorka, která se zúčastní Humbooku a mám pocit, že ji už nikdo nepřekoná.

Knížku doporučuji každému fanouškovi Naslouchače. Věřte mi, že pokud jste čtenáři fantasy a dystopie, tak tato série je pro vás nutnost!

A teď už hodnocení!

    100%

Znáte tuto knížku? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Který díl se vám líbil víc, Naslouchač nebo Faja? Pokud půjdete na Humbook, patří Petra Stehlíková také mezi ty, na které se těšíte nejvíc?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentářů. :)


Komentáře

  1. na tuhle serii jsou jen same dobre ohlasy, alespon co jsem videla a ja patrim k nim, uz se nemuzu dockat pokracovani...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiné ohlasy snad ani být nemůžou. <3 Také se těším na pokračování, ale to si budeme muset asi chvíli počkat. Včera jsem měla tu možnost mluvit s Petrou Stehlíkovou a prozradila mi, že chce do konce roku dát třetí díl na korekci, ale netuší, kdy se dostane pokračování do rukou čtenářů...

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...