Fiktivní kapela, jejíž příběh vás dostane…

Daisy Jones & The Six


Autor:
Taylor Jenkins Reid

Originální název: Daisy Jones & The Six

Žánr: Světová literatura, román

Počet stran: 368

Vydavatelství: Kontrast Vintage

Oficiální anotace: Daisy Jones vyrůstala na konci šedesátých let uprostřed L.A. v klubech na Sunset Strip, kde už jako dítě poznala alkohol a drogy. V náručí rockových hvězd sní o tom, že bude psát písně, které uslyší celý svět. Po její bezstarostné kráse a božskému hlasu muži šílí. A netrvá dlouho, než si jí všimne i producent Runner Records.
Skupina The Six v té době slaví úspěch na prvním turné. Hlavní hvězda, zpěvák Billy, však na své cestě za slávou klopýtá. Utápí se v závislosti, drtí ho tíha narůstající popularity i odpovědnosti, která ho bude čekat jako budoucího otce.
Ne náhodou se cesty Daisy Jones a skupiny The Six zkříží. Hlasy Daisy a Billyho tvoří něco úžasného. Něco, z čeho celá Amerika šílí. Jejich hudební splynutí se stává legendou. Jak ale takhle silné emoce mohou zvládnout, a jak ovlivní celou skupinu? To se dozvídáme po desetiletích, kdy má každý možnost vyprávět svůj příběh. Každý tam byl, každý má ale svou verzi toho, co se stalo.

"Ale láska není dokonalost, pohoda, smích, a milování. Láska znamená umět odpustit, mít trpělivost, důvěru a čas od času taky snést pořádnou ránu. Proto je láska tak nebezpečná, pokud se zamilujete do nesprávné osoby."

Byla jsem zvídavé dítě, na které rodiče neměli čas. Neberte to jako stížnost. Kdyby se o mě zajímali, asi těžko bych ve čtrnácti letech chodila do klubů, procitla láskou k muzice a mé jméno by teď jen stěží znal celý svět. Zatoužila jsem stát se zpěvačkou a skládat své vlastní texty. Otevřely se mi tak dveře do nového světa a k tomu i snadný přístup k drogám a alkoholu.

A právě můj největší úspěch se odehrával za zvuku večírků a v oparu drog. Na popud hudebních producentů jsem začala spolupracovat s kapelou The Six. Na počátku se asi všem mohlo zdát, že byly naše vztahy perfektní. Nenechte se však zmást. Mně bylo tou dobou všechno jedno. Jediné, za čím jsem si tehdy šla, byly vlastní písně. Jenže spolupráce s Billym, frontmanem kapely, se ukázala jako jedna z mých nejtěžších životních zkoušek. A to z mnoha důvodů…

"Sebeklam je jako peřina. Ráda jsem do něj zalezla, schoulila se a spala."

Kniha, která se rozhodně nedá řadit mezi to ohromné množství prvoplánových románů, jež je na knižních pultech plno… Tak přesně tato věta vystihuje příběh Daisy Jones & The Six, který bude vycházet 5. října. Kniha pochází z pera Taylor Jenkins Reid, od které už pár románů v Čechách vyšlo. Ovšem její nejznámější a nejúspěšnější knihou je právě Daisy a především The Seven Husbands of Evelyn Hugo, která na české vydání ještě stále čeká. Autorka se v Daisy nechala inspirovat kapelou Fleetwood Mac a zavede nás zde na vrchol rockové éry sedmdesátých let. Děj se řídí známým heslem dané doby, které zní „Sex, drogy a rokenrol“. Jedním z hlavních témat jsou tu tedy problémy se závislostí, ale také s tím, jak je těžké uvědomit si svou chybu a nenechat se svými dřívějšími činy neustále bičovat.

Taylor Jenkins Reid (zdroj)
Taylor Jenkins Reid zde odvádí neskutečnou práci ve vykreslení celého příběhu jen za pomocí přepisu rozhovorů. Kniha tedy není vyprávěna třetí osobou či jedním vypravěčem. Nejsnadněji se dá forma textu připodobnit ke scénáři. Máme tu tedy přímou řeč jednotlivých postav a místo scénických poznámek zde nacházíme kurzívou sepsané poznámky od spisovatelky, která s Daisy, členy kapely a dalšími důležitými postavami provádí rozhovor. Překvapivé však je, jak se do takovéto formy vyprávění dá skvěle vžít a nechybí zde žádné detaily, které by čtenáři bránily v plnohodnotném prožitku z příběhu. Veškeré charaktery jsou perfektně vykreslené a není problém si k nim najít cestu a představit si je. Každá postava tu má své chyby, nikdo není perfektní a všichni zde bojují se svými vnitřními démony. Navíc zde můžeme perfektně sledovat, jak se jednotlivé postavy za ta léta vyvíjí.

Po celou dobu čtení svádíte boj se svým svědomím. Autorka vám dává pocit, že jste členem kapely, a i vy můžete s jejím osudem něco udělat. Zároveň však ve vás kniha dokáže vyvolat naprostou bezmoc. Děj ve vás zkrátka umí vyvolat naprostý zmatek. Na jednu stranu totiž budete chtít, aby se všichni chovali správně a ublížili co nejméně lidem. Jenže pak vám jich bude natolik líto, že byste byli nejraději, kdyby překročili všechny zábrany a dovolili si být aspoň na pár okamžiků šťastní. Knize krom dramatu pak nechybí ani vtip. Nalezneme tu úžasný závěr, který nás dovede k slzám a zároveň dokáže vykouzlit úsměv na tváři. K dokonalosti této knihy už chybí jen jediné. A tím jsou písně, které zde autorka složila, ale jelikož nejsou nazpívané, nemáme možnost si je ke čtení pustit.

Na české vydání knihy je použit jeden z originálních přebalů a u této knihy nešlo udělat lépe. Osobně si myslím, že i takto vcelku jednoduchá obálka si dokáže čtenáře podmanit. Je temná a zároveň tu nechybí barvy. A navíc je tu použit skvělý font písma.

A teď je na řadě můj názor… Taylor Jenkins Reid je pro mě spisovatelkou, která mě už od začátku roku 2020 neskutečně překvapovala. V únoru jsem totiž četla Evelyn, ze které jsem si doslova sedla na zadek. Já a romány pro ženy se moc nemusíme, ovšem Taylor si mě svým vypravováním dokázala okamžitě podmanit. A stejně to dokázala s Daisy. Příběh se nádherně četl, byl tu můj milovaný rock a období sedmdesátek je tak věrohodně vyobrazené, že to zkrátka nejde nemilovat. Bavila mě zde ta originalita ve vyprávění. Postavy působily natolik autenticky, že to snad ani víc nešlo. No a když jsem se po dočtení podívala, jací herci mají zaujmout role ve dvanácti dílném seriálu, který podle této knihy plánuje natočit Reese Witherspoon, nemohla jsem být nadšenější. Jediný Billy mi s tím obsazením nehraje, ale jinak bych řekla, že vystihnutí postav, zde proběhlo na jedničku. Tak, a teď se jen dočkat okamžiku, kdy seriál půjde ven a já si tak budu most všechny písně konečně pustit!

Daisy Jones & The Six si zaslouží být hvězdou na podzimním žebříčku bestsellerů a komu bych ji doporučila? Každému, koho zajímá život nespoutané dívky a kapely, který se odehrává na vlnách rocku v době, kdy vítězilo heslo sex, drogy a rokenrol!

A teď už hodnocení!

    96%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji už v angličtině nebo čekáte na její české vydání? Pokud jste ji četli, co na ni říkáte?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. ❤︎


Za knihu bych chtěla moc poděkovat e-shopu Knihy Dobrovský,
u kterých si můžete příběh Daisy Jones & The Six již předobjednat.

Komentáře

  1. Kniha mě láká hlavně zajímavým zpracováním, ještě nikdy jsem nečetla moderní román psaný formou rozhovorů.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...