Sny jsou klíčem do nového světa…

Noci běsů

Autor: Kateřina Šardická

Žánr: Česká literatura, YA, záhady

Počet stran: 312

Vydavatelství: Fragment

Oficiální anotace: Před dvanácti lety v zapadlé vesnicí v pohraničí, kde platí vlastní pravidla a lidé stále věří ve staré bohy, zmizely beze stopy čtyři děti. S jejich ztrátou se rodiny vyrovnaly po svém, nikdo však nedoufal, že se po letech tři ze čtyř ztracených vrátí. Astrid Mahlerová je jedním z nich, její bratr však tolik štěstí neměl, doposud k němu nevedou žádné stopy a nikdo nedokáže odpovědět na otázku, co se Maxovi stalo. Během podivných zimních nocí na přelomu roku, kdy se podle pověr stírá hranice mezi světem skutečným a magickým, kdy vesnicí po setmění kráčí stvoření, která do jejich světa nepatří, Astrid při pátrání po bratrovi čelí pohřbeným rodinným tajemstvím i stále děsivějším nočním můrám, které se stávají opravdovými...

"Obklopovala ji tma, ve které se věci v pokoji – nábytek a krabice – hýbaly, jako by temnotou ožila."

Zvyky a tradice, které se v naší vesnici dědí po generace. Uctíváme Bohy, posloucháme rodiče a s respektem přistupujeme ke Strážcům. Opět přišla zima a nastávají svátky. Pro někoho příjemný čas s rodinou a pro další připomínka toho, co se před dvanácti lety stalo…

Bylo nás pět. Učitelka nás právě ukládala ke spánku a poté nás nechala zamčené ve třídě, abychom se v klidu vyspali. Jenže když jsem se probudila, byla jsem tam už jen já. Sonja, Tom a dokonce i má nejlepší kamarádka Astrid s bráškou Maxem byli pryč. Slehla se po nich zem. Nikdo je nemohl najít. Zmizeli beze stopy a jen já tam bezdůvodně zůstala. Teď, po 12 letech, se však stane něco nečekaného. Někdo nám v noci zaklepe na dveře. Je to dívka. Celá od bláta, vyděšená a tvrdí, že je Astrid… Vrátili se, ale jen tří. Její bráška Max je stále nezvěstný, jenže nikdo neví kde. Co se před lety tedy vlastně stalo?

"Myšlenky jí v hlavě vířily jako barvy tančící ve sklenici s vodou. Dotýkaly se jedna druhé v barevném spletenci, odrážely se od sebe. Proplétala se mezi nimi a hledala tu správnou – tu, kterou otevře všechno ostatní."

Co se ukrývá pod postelí a ve stínech, když jdeme spát? To nám prozradí nový mystery příběh od Kateřiny Šardické, který bude vycházet 24. září. Jedná se o druhou knihu mladé české spisovatelky, jejíž prvotina Zmizení Sáry Lindertové se dočkalo v Čechách neuvěřitelného úspěchu. Není se však čemu divit. Autorka totiž dokáže psát své děsivé příběhy natolik poutavě, že se od nich nedokážeme odtrhnout. A stejným případem jsou i Noci běsů, které tentokrát autorka zasadila do moravské vesničky na hranicích s Polskem. Objevíme zde čarodějnictví, telepatické schopnosti a démony, jejichž věrohodný popis vás vyděsí a zároveň fascinuje.

Kateřina Šardická (zdroj)
Děj je vyprávěn er-formou a v první kapitole nás zavede k Doře. Dívce, která jediná onen osudný den nezmizela. Už od začátku nás svým příběhem dokáže upoutat. Jak děj pokračuje, máme možnost nahlédnout k celé hlavní čtveřici přátel a sledovat jejich plány a vzpomínky na minulost. Všechny postavy mají dokonale vykreslené charaktery. Takřka vám ožívají před očima a vy se budete bát, co bude následovat. Za tu nejhlavnější postavu se zde dá považovat Astrid. To ona je tou, kolem které vznikají stále větší a větší otazníky. Zároveň zde sledujeme její těžký rodinný příběh, který každého chytne za srdce.

To, proč jsou Noci běsů tak celistvé a jedinečné, je příčinou všech drobností, se kterými si autorka neskutečně vyhrála a zaslouží si obdiv. Objevíme tu například vlastní nářečí a velkou inspiraci ve staroslovanských zvycích. Právě onou inspirací ve slovanské kultuře získává kniha takové kouzlo, že v nás zanechá určitou stopu ještě dlouho po dočtení. Dokonce tu autorka čtenářům přichystala i lehce otevřený konec. Ten v nás sice dovede vyvolat otázky, jestli náhodou nebude v budoucnu pokračování, ale zároveň příběh svým vlastním způsobem uzavře. Kdybychom zde porovnávali autorčiny knihy, tak na Zmizení Sary Lindertové jsou potřeba vyzdvihnout překvapivější a výraznější zvraty. Ovšem Noci běsů mají zas mnohem lépe vystavěný celý svět a onu magickou stránku, že jen s obtíží lze napsat, která z knih je lepší.

Obálka knihy je neskutečně propracovaná. Musím přiznat, že mě se po odhalení moc nelíbila. Očekávala jsem něco jednoduššího, jako tomu bylo u Zmizení Sáry Lindertové. Ovšem čím více jsem na obálku narážela, tím dokonalejší mi přišla. A nyní po dočtení příběhu si knihu ani s jiným přebalem nedokážu představit. Vše, co na ní je, má pro příběh velký význam, a takové by podle mě měly obálky být.

A teď je na řadě můj názor… V první řadě bych zde chtěla moc poděkovat Humbook teamu, že mi díky konkurzu umožnily si příběh přečíst ještě před vydáním. Věřila jsem, že Kateřina svou novinkou nezklame a přesně tak se stalo. Bylo to neuvěřitelné čtení. Děj mě děsil, ale zároveň mě natolik uchvátil, že jsem ho nechtěla odkládat a neustále jsem na něj myslela. Dokonce ve mně vyvolal takovou touhu po vytváření něčeho vlastního, že jsem hned musela začít kreslit. Kniha má totiž nejen nádhernou obálku, ale i uvnitř najdeme pár ilustrací, které nás uhranou. Bavily mě zde veškeré zvraty, nádherně vykreslený svět, a právě ono prostředí vesnice, které mi osobně sedlo mnohem víc, než děsivé metro v minulé autorčině knize.

Tuto novinku doporučuji všem, kteří mají rádi mystery příběhy s překvapivými zvraty, skvěle vykresleným světem inspirovaným slovanskými zvyky a takovými detaily, jako je nářečí.

A teď už doporučení!

    91%

Znáte tuto knihu? Chystáte se na ni? Četli jste autorčinu předchozí knihu? Pokud ano, jak se vám líbila?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Komentáře

  1. Na knihu slýchám samou chválu a díky tomu mě ještě víc láká. :) Líbí se mi inspirace slovanskými zvyky a tradicemi...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je vážně skvělá! Já z ní byla neskutečně nadšená a perfektně mě dokázala vytáhnout z mého obřího zklamání, které jsem měla po dočtení Rozetmění... Takže Noci běsů ti můžu jen doporučit! ❤︎

      Vymazat
  2. Na tento titul jsem čekala delší dobu, než byl snad konec celoplošné karantény. Byla to neskutečně dlouhá doba. Jsem ráda, že konečně mohu vyrazit do knihkupectví a užívat si pocit svobody alespoň mezi knížkami. Na čtení používám brýle, které jsem si v létě koupila přes internet na hotovebryle.cz

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...