První ženský detektiv, který měnil svou dobu…

Dívka v přestrojení

Autor: Greer Macallister

Originální název: Girl in Disguise

Žánr: Historický román, detektivka,

Počet stran: 320

Vydavatelství: Kontrast

Oficiální anotace: Pro první ženu najatou Pinkertonovou detektivní agenturou je těžké se setkat s respektem, avšak nikoliv s nebezpečím.
Během bouřlivých let americké občanské války nabízejí ženám ulice Chicaga převážně nebezpečí a zmar – pokud tou ženou není Kate Warnová, první členka Pinkertonovy detektivní kanceláře a zoufalá vdova s mnoha schopnostmi.
Kate pracuje na utajených operacích a je schopná proniknout do podsvětí způsoby, o kterých se jejím kolegům ani nesnilo. Během živého děje hrdinka střídá jedno přestrojení za druhým. Vystupuje jako svůdkyně, sestra prezidenta Lincolna nebo prodavačka klenotů, podle toho, v jakém prostředí byl trestný čin spáchán a kdo ho má na svědomí.
Příběh je inspirován skutečnou postavou Kate Warnové a její prací pro americkou národní detektivní kancelář. Tento svižný román sleduje cestu první ženské detektivky během nejvýznamnějších časů amerického národa v době krize. Přivádí k životu naprosto nezávislou ženu, jejíž zapomenuté triumfy pomohly zachránit osud země.

"Lidé, kteří jsou vinní, se chytí sami, sami se uvězní, sami se vzdají. My jsme pouze vymáhali pohledávky."

Vždy jsem byla loutkou, která poslouchala na slovo. Od dětství jsem se nechala rodiči převážet z místa na místo. Poslušně jsem si vzala muže, kterého mi vybrali. Žila jsem tak, jak chtěli ostatní. Tedy až na pár výjimek. Byla jsem zkrátka taková, co se od žen v roce 1856 očekávalo…

S tím je ale konec. Potřebuji si najít práci. Obyčejné práce pro ženy jdou absolutně mimo mou schopnost, a tak se rozhodnu odpovědět na inzerát v Pinkertonově detektivní kanceláři. Něco takového je na mou dobu zcela nepřístojné, ale já se nehodlám držet stereotypů. Své místo si zde zasloužím a hodlám to všem kolegům dokázat!

"Ona nám věřila a my jsme byli její zkáza."

Historický detektivní román, který nás zavede k první ženě zaměstnané v Pinkertonově detektivní kanceláři. To je kniha Dívka v přestrojení, jejíž autorka Green Macallister nám zde představuje Kate Warner. Příběh je založený na pravdě a životě skutečné Kate, což dělá knihu neskutečně zajímavou. Nenajdeme tu žádný jeden velký případ, ale více menších, mezi kterými řešíme i to, jak žena v dané době (rok 1856) obstojí mezi samými muži.

Greer Macallister (zdroj)
Děj nám vypráví sama Kate. Autorka nás tímto na začátku hodně překvapí, jelikož od podobné knihy bychom nejspíše očekávali er-formu. Tím, že nás dějem provází samotná hlavní hrdinka, je jednoduché vžít se do její situace a do dané doby. Máme tu hodně zajímavé charaktery. A tím není myšlena jen Kate, jejíž osobní život je dosti opředený tajemstvím, ale i její kolegové. Každý je zde jedinečný a není problém si zde najít své oblíbence.

Kate zde není jedinou odhodlanou ženou, která dokázala být inspirací. Celý příběh je taková ukázka emancipovaných a cílevědomých žen, které v dané době dokázaly vykročit ze stereotypů a předsudků společnosti. Chvílemi v knize však nacházíme vcelku nudnější pasáže. Chybí zde napětí, které by čtenáře dokázalo více upoutat. Objevíme tu nejen detektivní případy, ale také milostnou linku a chvílemi i velké rodinné drama. Kniha tedy není nějaká dechberoucí detektivka z dřívější doby, ale vypráví nám příběh o velkém odhodlání žen dokázat, že se můžou stát skvělými detektivy a pomoc své zemi.

Kniha má nádhernou obálku, která je převzata z originálu. Za to jsem osobně moc ráda, jelikož tento přebal k příběhu patří. Má krásně zvolené barvy, dokáže zaujmout na první pohled a vyzařuje z ní daná doba, v níž se příběh odehrává.

A teď je na řadě můj názor… Bohužel musím přiznat, že jsem z knihy krapet zklamaná. Očekávala jsem od ní mnohem více, co se oné detektivní části týká. Svým začátkem mě však dokázala upoutat, a i když to není ve stylu knihy Stalking Jack the Ripper, v což jsem doufala, jsem s knihou nakonec spokojená. Bylo zajímavé ponořit se do příběhu založeném na pravdě. Navíc se mi i líbilo, že nás autorka zavedla do roku, kdy se v Americe odehrávala Občanská válka. Neomezila příběh tedy jen na dobu pár měsíců, jak tomu u podobných knih většinou bývá, ale dokázala ho více rozvést.

Dívku v přestrojení doporučuji těm, které zajímá detektivní příběh z dané doby s odhodlanou ženskou hlavní hrdinkou, která bořila předsudky mužů a celé společnosti vůči postavení žen ve světě.

A teď už hodnocení!

    65%

Znáte tuto knížku? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, co na ní říkáte?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za knihu bych chtěla moc poděkovat e-shopu Knihy Dobrovský,
u kterých si můžete příběh Dívka v přestrojení také pořídit.

Komentáře

Oblíbené články...