Když se na vás v jeden den řítí celý svět…

Nejdelší den Adama T.


Autor: Patrick Ness

Originální název: Release

Žánr: YA, román, magický realismus

Počet stran: 288

Vydavatelství: #BOOKLAB

Oficiální anotace: Nový dojemně tragikomický příběh od populárního autora Patricka Nesse o odvaze přijmout své pravé já a prožít život naplno.
Adam Thorn právě prožívá nejhorší a nejdivočejší den svého života. Ve vztazích to skřípe, v práci se mu víc než nedaří, a vrcholem všeho je konflikt s otcem. Otec farář, on teenager a gay, který oběma převrátí život vzhůru nohama. Adamův den je plný konfliktů, útěků a vysvětlování. Den plný sexu, lásky i zlomených srdcí. Ale možná, opravdu jen možná, i špetky naděje... Prožijte s Adamem naplno jeho bouřlivé vztahy a najděte uvnitř, stejně jako on, sílu objevit pravdu sami o sobě.


"V knihách a filmech bylo všechno tak jasné. Všichni vždycky znali důvody svého počínání. Skutečný život ale byl jeden velký zmatek."

Jmenuji se Adam Thorn a je mi 17 let. Žiji ve státe Washington, v malém městě, kde pomalu každý každého zná. Obzvlášť když je váš otec farář a vy mu musíte vypomáhat v kostele, právě jako já. Jsem z rodiny, kde se o všem bavíme a hrajeme si na upřímnost, ale já přitom nemůžu říct to nejdůležitější. Rodiče to sice už nejspíš vědí, jako v podstatě každý, kdo mě zná, ovšem když to řeknu nahlas, určitě by mě poslali do nějaké náboženské ozdravovny. Jsem totiž gay. Jenže mí rodiče si myslí, že mě posedl ďábel.

Naštěstí mám Angelu, svou nejlepší kamarádku. Dívku, která o mě vše ví, a to ještě dřív, než to vím já sám. Dnes mě čeká den, který vypadá úplně obyčejně, jenže na jeho konci se koná sešlost. – Party říkat nemůžu, tam by mě rodiče v životě nepustili. – Není to však jen tak obyčejná sešlost. Bude to totiž loučení s tím, kterého jsem miloval. Nebo spíš s tím, koho stále ještě miluju…

"Den je dlouhý, ale není nekonečný. Má čas do soumraku. Má čas jenom do soumraku."

Nesmírně citlivý, ale přitom realisticky pravděpodobný příběh bez jakéhokoli přikrášlování. To je kniha Nejdelší den Adama T., ve které autor sice nešetří slovem sex, ale vše podává s lehkým filozofickým nádechem a upřímností, díky které se dostává čtenářům do rukou něco nezapomenutelného. Kniha navíc není jen o Adamovi. Máme zde totiž i vedlejší dějovou linku obalenou tajemstvím magického realismu skloubeného se smrtí. A právě díky tomu kniha vyčnívá z řad YA románů a stává se něčím tak originálním, že si tuto knihu nepřečtete jen jednou za život.

Patrick Ness (zdroj)
Příběh se autor rozhodl vyprávět ve třetí osobě. Kvůli tomu je možná z počátku pro některé složitější se do děje začíst, ale díky nesmírně sympatickým hlavním hrdinům to jde samo. Jsou zde postavy, které si na první pohled oblíbíte a budete jim fandit. Ovšem stejně jako v životě tak i tady najdete lidi, které byste nejraději vyškrtli z Adamova života a nahradili je někým lepším. S Adamem budete soucítit. Pochopíte jeho jednání, které je na sedmnáctiletého kluka v některých okamžicích až nečekaně vyspělé. Zkrátka si Adama zamilujete a budete na konci jen s těžkým srdcem tuto knihu zavírat.

Při čtení je potřeba se na text vcelku soustředit. Kniha není obyčejný YA příběh, u kterého můžete vypnout. Patrick Ness zde vyžaduje vaši plnou pozornost. Vypravování totiž často skáče z přítomnosti do minulosti a je lehké se v ději ztratit, pokud se knize naplno nevěnujete. Jak už název napovídá, příběh se odehrává pouze v jeden den, ale je ohromná škoda, že nám autor neukázal, jak se dál vyvíjeli vztahy s Adamovou rodinou. Poskytuje nám zde tedy docela konec, který ne každý čtenář ocení, ale u tohoto příběhu ani tolik nevadí. I tak u této knihy prožijete velkou dávku pocitů od nenávisti k naprosté beznaději a štěstí, které vás dokáže dohnat k slzám.

Obálka knihy je nádherná. Ty obličeje, mezi kterými vede Adamova cesta, perfektně ladí k příběhu. Navíc les v pozadí, kde se většina příběhu odehrává… Já se nemůžu vynadívat. Nesmírně mě ta obálka zaujala a určitě musí upoutat i většinu čtenářů, kteří na knihu narazí v knihkupectví. Tohle se vážně povedlo.

A teď už jsou na řadě mé pocity… Napsat, že jsem z knihy nadšená, je málo. Z příběhu jsem naprosto unešená a chci víc. Nejdelší den Adama T. je má první kniha od Patricka Nesse, ke které bych se bez adventní soutěže u Sabči (Knižní přístaviště) asi tak brzy nedostala. A tak ti, Sabi, tímto hrozně moc děkuji! Patrick Ness je za mě dokonalý autor, jehož styl vypravování mi tak moc sedl jako už dlouho nic. Navíc ten příběh?! Měl v sobě originalitu, zvraty, jež mě dokázali překvapit, a z celé knihy dýchala neuvěřitelná touha po svobodě, která mě dostávala do kolen. Nejvíc si na knize ale cením toho, jak autor reálně popsal rodinu, a hlavně otce Adama. Já sama mám ve svém okolí vcelku dost věřících a ti se chovají k homosexualitě naprosto stejně. U knihy se mi v některých okamžicích dělalo až zle z představy, že jen kvůli orientaci se rodiče dokáží ke svým dětem takto chovat… Nejdelší den Adama T. je zkrátka silný příběh o rodině, přátelství, lásce a budoucnosti, který vám velmi doporučuji!

Knihu doporučuji každému, kdo má rád reálný a procítěný YA příběh, ve kterém mu nevadí, že se děj chvílemi odehrává za hranicemi magického realismu.

A teď už hodnocení!

    89%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Zaujala vás? Pokud jste ji četli, jak se vám líbila? Která kniha od Patricka Nesse je vaše nejoblíbenější?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Komentáře

  1. Zatím jsem moc nepronikla do YA žánru, ale na Patricka Nesse jsem se už několikrát dívala s tím, že tenhle autor by mě mohl bavit, zvláště tahle kniha, protože mě baví LGBT téma. Nejsem moc typ na ty "vypínací" knížky, mám radši, když se musím do čtení více ponořit. Po tvé recenzi jsem si jistá, že ji zkusím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Patricka Nesse ti můžu rozhodně doporučit a zvlášť tuto knížku. Také mám ráda LGBT příběhy, připadají mi daleko upřímnější a tento napsal Patrick vážně skvěle! Ať se ti kniha líbí, pokud se do ní pustíš...

      Vymazat
  2. Šárko, jsem moc ráda, že ti kniha udělala radost a že se ti líbila :-) Moc mě to těší :-) Já od Patricka zatím četla pouze Volání netvora a jeho nejnovější a teď čtu první díl z trilogie Chaos :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. <3 Do trilogie Chaos bych se chtěla v budoucnu také pustit. Z již vydaných knih ad Patricka mě láká asi nejvíce. Hlavně když má byt zfilmovaná, to si ji musím přečíst co nejdříve. :))

      Vymazat
  3. Od Nesse jsem četla jen Volání netora a to ještě předtím, než se udělalo znovuvydání a začala masová propagace. Doufám, že se brzy dostanu k nějaké jeho další knize a víc poznám jeho psaní. Od kamarádky jsem na Vánoce dostala jeho knihu My ostatní tu prostě žijem a dneska mi přišla poštou kniha Naslouchej noži - obě mám na svém tbr listu na letošní rok :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať se ti obě knížky od Patricka líbí! To já mám na svém TBR listu zatím jen Naslouchej noži, tak doufám, že si knihu brzy pořídím a přečtu. :))

      Vymazat
  4. Četla jsem volání Netvora a taky nejdelší den Adama T. Knihu jsem četla už dávno a nepamatuji si na děj, takže u mě kniha asi nezabodovala. Na autora si musím zvyknout, protože je odlišný a chce to, jak říkáš jeho pozornost.

    Doma na mě čeká Chaos tak uvidím, jak mě tato kniha chytne.

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, tato kniha není úplně pro každého... Mě na autorovy asi nejvíc chytlo právě to, že nepíše jednoduše, ale vyžaduje si tu čtenářovu pozornost. <3
      Na Chaos se také chystám, jen si ho potřebuji nejdříve pořídit. A pak si ještě najít nějaký volný čas... :D

      Vymazat
  5. Táto kniha sa mi páčila najmenej zo všetkých Nessoviek, ktoré som doteraz čítala. Prišla mi iná.. nudná.. a zbytočne zdĺhavá, čo je škoda, pretože autorovu tvorbu mám veľmi rada.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě mrzí... Já mám zas pocit, že tuto knihu v budoucnu jen tak něco nepřekoná. Mám ráda, když jsou knihy "jiné" a tato se vymykala pomalu všemu, co jsem doposud četla...

      Vymazat
  6. Já jsem od tohoto autora ještě nic nečetla, ale rozhodně musím začít, jelikož na jeho knihy čtu samé dobré recenze! :) Díky za tip na jeho další knihu :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...