#4 Z knih na filmová plátna

Zlodějka knih


Zdravím, knihomolové!

Po vcelku dlouhé době vás vítám u dalšího článku, ve kterém bych ráda porovnala film s jeho knižní předlohou. Tentokrát jsem sáhla po svém dlouholetém restu, kterým je příběh Zlodějky knih. K Samotné jsem se už několikrát vyjadřovala na Instagramu. Bohužel jsem toho od ní očekávala mnoho, a to se nedostavilo. Jak ale u mě uspěl film?


O čem příběh vypráví?

Jsem všude, ale málo kdo mě vidí. A ti, co mě vidí, o tom málokdy promluví. Většinou totiž znamenám jejich konec. Jsem ta, která odnáší duše zemřelých. Jsem Smrt. Všichni si mě představují s kosou. Nic takového u mě ale neuvidíte. Žijící lidi většinou míjím bez zájmu. Ovšem v temný časech války, kdy svět uchvátili hákové kříže, mě jedna plně žijící duše upoutala.

Potkala jsem ji náhodou v den, kdy jsem si šla pro jejího bratra. Jela tehdy s ním a maminkou vlakem k novým opatrovníkům. Tehdy ještě neuměla číst, ale přesto ji zaujala. Kniha. Nevěděla, co se v ní ukrývá za příběh, ale toužila ho znát. A proto knihu ukradla. Tehdy první z mnoha… Často jsem se nadále ocitala v její přítomnosti. Sledovala její příběh a s napětím očekávala, co bude dál. A právě onen příběh Zlodějky knih vám zde budu vyprávět…

"Dělá vám to těžkou hlavu?
Prosím vás – hlavně se nebojte.
Když nic, jsem aspoň spravedlivá."

Informace o knize

Autor: Markus Zusak

Originální název: The Book Thief

Rok vydání v originále: 2005

Žánr: Válečný román, 2. světová válka

Vydavatelství: Argo

Počet stran: 526

Hlavní postavy: Liesel Memingerová, Rudy Steiner, Max Vandenburg, Hans Hubermann, Rosa Hubermannová

Způsob vyprávění: Vypravěčkou příběhu je Smrt, která nám poskytuje náhled nejen do života Liesel, ale také dalších důležitých postav celého příběhu.

"Tak začaly ty nejkrásnější Vánoce ze všech. Málo jídla. Žádné dárky. Ale ve sklepě měli sněhuláka."

(zdroj)
Informace o filmu

Režie: Brian Percival

Scénář: Michael Petroni

Kamera: Florian Ballhaus

Hudba: John Williams

Uvedení do kin v Americe: 27.11.2013

Herecké obsazení: Sophie Nélisse (Liesel), Geoffrey Rush (Hans), Emily Watson (Rosa), Nico Liersch (Rudy), Ben Schnetzer (Max), Joachim Paul Assböck, Carina N. Wiese, Kirsten Block, Georg Tryphon, Rafael Gareisen, Roger Allam, Heike Makatsch, Oliver Stokowski, Julian Lehmann, Godehard Giese, Adolf Hitler (a.z.), Beata Lehmann, Stephanie Stremler, Gotthard Lange, Hildegard Schroedter, Marie Burchard, Barbara Auer, Martin Ontrop, Rainer Reiners, Mike Maas, Sandra Nedeleff, Robert Beyer, Levin Liam, Carl Heinz Choynski, Jan Andres, Nozomi Linus Kaisar, Ludger Bökelmann, Laina Schwarz

"Ve tmavé hloubi svého temně bušícího srdce to vím. Líbilo by se mu to, a jak.
Vidíte? I smrt má srdce."

Rozdíl mezi knihou a filmem

Ač je to k nevíře, scénáristi se v tomto případě věrně držely předlohy. Ve filmu samozřejmě není vše, co autor sepsal v knize. Ovšem nechybí zde žádné důležité momenty, což je to nejdůležitější. Kniha je poměrně dlouhá a film působí jako taková její kratší verze, která svými dokonalými hereckými výkony dokáže na diváka působit stejně emotivně ne-li víc.

Těch pár odlišností tu však přeci jen je. Například postava židovského boxera Maxe, kterému jaksi ze scénáře vyškrtli slovo boxer. Dalším vcelku velkým rozdílem je vypravěč, tedy jeho hlas. Ve filmu má hlas muže, ale v knize sama sebe Smrt popisuje v ženském rodě. Tohle však může být zapříčiněné překladem, takže to nejde brát jako nějaké mínus filmu. Navíc hlas Rogera Allama se do role vypravěče hodí, takže proč ne. A poslední rozdíl, který si zde neodpustím zmínit, je střed příběhu. V knize nám zde totiž autor v podstatě vyzradí celý příběh, kdežto do filmu to naštěstí nedali. Pokud se tedy divák do filmu pustí bez toho, aby četl knihu, bude ze závěru filmu více překvapen než čtenář knihy.

(zdroj)

Celkový názor a shrnutí

Jak co nejvíce shrnout mé názory na celý příběh? Na to bych moc ráda znala odpověď. Pokusím se to tedy vzít nějak ve zkratce, takže… Na knížku jsem se ohromně těšila, ale byla jsem z ní zklamaná. Filmu jsem se naopak po přečtení knihy dost bála, ale moc příjemně mě překvapil. Kniha se mě totiž emočně vůbec nedokázala dotknout. Nevyvolala ve mně potřebu brečet a krom Maxe mi nikdo z dalších postav nepřirostl k srdci. Vypravěč v knize je tedy originální, to se autorovy musí nechat, ovšem krom krásně poetického začátku působí někdy vypravování dost zmateně. Kdyby tu alespoň Smrt tak často neskákala z jednoho roku do druhého a zase zpět, byl by příběh mnohem čtivější… Jednotlivé scény ve filmu na sebe naopak krásně navazovaly a divák se tak nemohl cítit ztraceně. Tím jsem se dokázala také více vcítit do jednotlivých postav a příběh mě doháněl k slzám už od své poloviny.

Příběh rozhodně doporučuji všem, kteří mají rádi knihy či filmy z 2. světové války založené na pravdivých hrůzách, které se tehdy děly. Za sebe vám ovšem v tomto případě nejvíce doporučuji film. Pokud vás totiž zaujme a bude chtít znát příběh víc do hloubky, vždy si pak můžete přečíst knihu, která vám ukáže to, co se do filmu nevešlo.

Znáte tento příběh? Četli jste knihu nebo viděli film? Pokud ano, jak se vám příběh líbí? Co se vám líbilo více, kniha nebo film?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)

Mějte se krásně,
vaše knihomolka Šárka

Komentáře

  1. ja zatim videla jen film a ten byl moc pekny :-)

    OdpovědětVymazat
  2. já se pokoušela přečíst knihu, ale vzdala jsem to. Kniha mě moc nezaujala a asi jako ty jsem čekala něco jiného :/ Určitě se k ní budu chtít jednou vrátit a dočíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě, kdybych Zlodějku nečetla ve společném čtení, nejspíš bych ji také odložila. Jsem ráda, že se tu našel někdo, kdo od knihy také očekával úplně něco jiného... Držím palce, ať si tě po dočtení získá víc. :)

      Vymazat
  3. Doposud jsem nečetla knihu a proto jsem si nepustila ještě ani film. Tvůj článek jsem projížděla opatrně kvůli možným spoilerům ale jako typ článku se mi moc líbí! Tuto knihu si letos opravdu musím přečíst :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...