Každý článek musí být silný, jinak se Řetěz přetrhne…

Řetěz

Autor: Adrian

Originální název: The Chain

Žánr: Thriller

Počet stran: 374

Vydavatelství: Vendeta

Oficiální anotace: Musíte unést dítě, aby vaše dítě zůstalo naživu. Absurdní? Ano, jen dokud se to nestane právě vám. Na tomto půdorysu rozehrává jeden z nejvýraznějších současných autorů thrillerů a detektivek Adrian McKinty (doposud u nás vyšly tři jeho detektivní romány z řady s detektivem Seanem Duffym, zasazené do doby Nepokojů v Severním Irsku) příběh, jaký se snadno může stát noční můrou každého rodiče. Jsme v poklidném novoanglickém městečku, jemuž vládne tajuplný Řetěz. Nikdo o něm nemluví, nikdo se neodváží obrátit na policii ani na FBI. Vždyť jde o vaše dítě.
Próza Adriana McKintyho má jako vždy spád a snadno vás nepustí ze svých spárů, připravte se, že vynecháte večeři a přejedete stanici, kde jste chtěli vystoupit. Zároveň se jeho text pozvedá z prvoplánového napětí k nevyřčeným otázkám po smyslu lidské existence, k hranicím morálky, k znepokojivému vědomí, že každé vítězství má svou cenu.

"Život je křehký, pomíjivý a vzácný. A jenom žít je zázrak, který jí stačí."

Životem si člověk prochází spoustou hrůz. Přihodí se vám něco v rodině, onemocníte, ztratíte blízkého přítele. Jak jste ale ochotni zajít daleko, abyste zbavili své blízké všeho zlého? Když někdo ztratí ledvinu, darujete mu svou? Nechali byste se zabít, kdyby to znamenalo, že váš milovaný bude žít? A byli byste ochotni zajít ještě dál?

Nikdy jsem si nemyslela, že nad něčím podobným budu muset přemýšlet. Že se stanu součástí něčeho tak životu ohrožujícího. Ale ozval se mi Řetěz, a tím jsem se stala jednou z nich. Byla mi unesena dcera a pokud ji chci někdy vidět živou, musím v Řetězu pokračovat. Jenže to znamená unést další dítě. Žádná policie. Žádná média. Stala jsem se dalším článkem v Řetězu a pokud nebudu dost silná, má dcera zemře…

"Řetěz je metafora vazeb, které nás vážou k přátelům a rodině. Je to pupeční šňůra mezi matkou a dítětem, cesta, na kterou se musí vydat hrdina, aby dospěl k cíli, a je to i malé klubko sytě červené nitě, s jejíž pomocí Ariadna vyřešila problém labyrintu."

Jak daleko jste schopni zajít, abyste zachránili vaše dítě? Tak přesně tato otázka je hlavním tématem knihy Řetěz od Adriana McKinty. Příběh bude vycházet 31. srpna a rozhodně by zde měli zbystřit milovníci neotřelých thrillerů. Řetěz byl původně autorovou povídkou, ale naštěstí se k příběhu vrátil a udělal z něj plnohodnotný mrazivý thriller, který vás svým námětem bude při čtení dostávat do kolen. Autor se navíc představuje se svým vlastním osobitým vypravováním, které příběh povznáší úplně na jinou úroveň.

Adrian McKinty (zdroj)
Děj je vyprávěn er-formou a nacházíme tu hodně krátké kapitoly, díky kterým máme pocit, že plyne ještě svižněji. Neobvyklé vypravování nás uchvátí svou odlišností natolik, že knihu nedokážeme odložit. Příběh je rozdělen na dvě části. V té první se ocitáme hlavně u Rachel, které unesou dceru a mi zjišťujeme, jak daleko je až milující rodič ochoten zajít. V té druhé části pak proplouváme více do tajemství celého Řetězu a zjišťujeme, co všechno je ukryto na pozadí jeho vzniku. Co se týká postav, tak i s těmi si autor skvěle poradil a mi budeme se zájmem sledovat jejich životy.

Kniha je svým námětem neskutečně surová, ale i přesto nesmírně čtivá. Autor nezapomínal na detaily, což je u thrillerů vždy důležité. Veškeré maličkosti udělali příběh mnohem věrohodnější. Chvílemi dokonce děj působí až tak reálně, že nebudete vědět, jestli vůbec chcete pokračovat a vědět, jak to dopadne. Krom poutavého úvodů a akčních pasáží tu také autor připravil i dramatický závěr. Ten sice působí chvílemi až moc přehnaně, ale této knize to ani nevadí. Celá zápletka je totiž dobře promyšlená a je tu vše, co čtenář potřebuje, aby si knihu dokázal pořádně užít.

Obálka knihy je jednoduchá. Má přesně takové barvy, které se ke thrilleru hodí. Navíc motiv dětské houpačky odpovídá ději. Líbí se mi, jak je minimalistická a především, že zde není použit nějaký plyšák, nebo dětské hračky, které jsou v podobných případech na obálkách používané.

Teď je na řadě můj názor… Od knihy jsem neměla žádná velká očekávání. Doufala jsem sice ve vydařený thriller, ale rozhodně mě nenapadlo, že se dočkám příběhu, který mě až natolik zaujme. Ze začátku mě trochu zaráželo autorovo vypravování. Bylo to jiné a působilo na mě takovým zvláštním, pochmurným způsobem. Ale přesně tak má celý příběh na čtenáře působit. Jeho téma je originální. Působí nově, a přitom obyčejně reálně. To, čeho jsem se v ději dočkala, mi bralo dech. Neskutečně mě příběh uchvátil a já vám ho prostě musím doporučit. Jedná se totiž o knihu, na kterou jen tak nezapomenu a ráda sáhnu po autorových dalších příbězích.

Řetěz doporučuji všem milovníkům thrillerů s nevšední zápletkou, která vás nenechá spát.

A teď už hodnocení!

    93%

Znáte tuto knihu? Chystáte se na ni? Napadá vás thriller s podobným námětem?
Budu ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za knihu bych chtěla moc poděkovat e-shopu Knihy Dobrovský,
u kterých si můžete příběh Řetěz již předobjednat.

Komentáře

Oblíbené články...