Tajemné město plné dračích legend…

Dračí město


Autor: Petra Machová

Série: Dračí město 1.

Žánr: YA, fantasy, česká literatura

Počet stran: 416

Vydavatelství: Host

Oficiální anotace: Lidé bádají hluboko ve vesmíru, a přitom netuší, kdo s nimi sdílí planetu Zemi. Ještěři, potomci Věčného ohně, vědí, jak splynout s davem. Jejich společnost však skomírá na prahu nového tisíciletí. Mezi jednotlivými rasami doutnají staré sváry – jedni se přizpůsobili lidem za cenu vlastní individuality, druzí se skryli hluboko pod zemí, neteční k problémům povrchu. Sevřeni z jedné strany lidmi a z druhé agresivními bestiemi, mají ještěři opravdu namále. Stačila by jediná jiskra a celý jejich známý svět se zhroutí… pak se nelze divit, že někteří vezmou věci do vlastních rukou. Napínavý příběh vypráví lidská dívka Jana, proti vlastní vůli proměněná v ještěra. Vyděšená novými schopnostmi narazí v lese na chrám Temného draka. Neví, jaké nebezpečí jí hrozí. Jedno je ale jisté: její rozhodnutí ovlivní celou ještěří civilizaci, ačkoliv by to nikdo nečekal.

"Kam jsem dohlédla, tam se rozprostíraly police s knihami. Tlusté i tenké svazky vázané v kůži nebo stohy svitků převázaných barevnými stuhami. Ať se jdou počítače zahrabat."

Normálně nechodím do klubů či do hospod. Jednou jsem však chtěla udělat výjimku. Chtěla jsem totiž pořádně oslavit své osmnácté narozeniny, ale to jsem ještě netušila, co všechno se může stát. Člověk by řekl že já, ta, co je neustále ponořená ve fantasy knihách, bude na něco takového skvěle připravená. Ale ten člověk by se šeredně zmýlil. Ani takové knihy vás totiž nepřipraví na to, že se stanete monstrem.

A přesně to jsem teď já. Monstrum, které není ani člověk ani drak. Jsem něco mezi. Mám ocas a křídla, ale žádné šupiny po těle. I tak se však nesmím objevit mezi lidmi. Kdo ví, co by se mnou udělali. Utekla jsem tedy do lesa a jsem odkázaná sama na sebe. Mohlo by se zdát, že to je to nejhorší, co mě mohlo potkat, a to jsem si i sama myslela. Jenže v té době jsem ještě neznala bestie…

"Jsem monstrum, jsem vrah.
Jsem zvíře, dívka bez životního cíle."

Draci, nadpřirozené bytosti s obrovským potencionálem, který v této knize autorka však naprosto zabila. Už od samého začátku totiž váháte nad tím, zda čtete o dracích či o upírech. To, jakým způsobem autorka draky tvoří, je jak okopírované z jakéhokoli románu právě o upírech. Základ celého světa, který je nám v příběhu představen, je sice dobře vymyšlený, ale byl rozvinut naprosto špatným směrem. Což je ohromná škoda, zvlášť když si autorka dala takovou práci s novými slovíčky, která s knize použila a jejichž vysvětlení nalezneme na konci knihy.

Petra Machová (zdroj)
Hlavní postavy jsou nesympatické a samotná Jana, která knihu vypráví, je dokonce mnohonásobně horší než Eden z DIMILY. V knize je sice i pár postav, které příběh trochu zachraňují, ale vzhledem k tomu, že zrovna s nimi neměla autorka žádné slitování, tak se jejich přítomnosti v pokračování této série bohužel nedočkáme. A to je nesmírná škoda. Když už je špatně rozehraná zápletka, která působí, jak všechny YA fantasy skloubené tím nejhorším způsobem dohromady, postavy to většinou alespoň trochu zachrání, ale zde tomu tak rozhodně nebylo.

Petra Machová si dokáže skvěle pohrát se slovy. Dokonce tak dobře, že to chvílemi působí jak balzám na duši. Jenže… aby to působilo dobře, nesměla by chvílemi používat hovorovou češtinu a bez těch pár vulgarismů by se to také obešlo. Navíc když už se do děje pořádně začtete, tak se autorka rozhodne, že hlavními postavami začnou cloumat hormony a z YA fantasy pro děti se stává lehký erotický román. A kvůli tomu kniha není rozhodně pro děti do 15 let! No, a to je další škoda, protože kdyby se to bez podobných scén obešlo, tak právě ti do 15 let by byli skvělou cílovou skupinou pro tuto knihu. Tento příběh totiž rozhodně není pro nikoho, kdo už má pár fantasy načtených a hledá něco originálního.

Obálka knihy je krásná. To snad není ani potřeba rozebírat. Krom krásné grafiky na přebalu, najdeme i uvnitř knihy dvě skvělé mapy, ve kterých se dá dobře orientovat. Na jednom plánku nalézáme o výsek mapy Evropy, ve které jsou vyznačená města dračí říše. A na druhé mapě je podrobný plánek dračího města, ve kterém se odehrává největší část příběhu.

Jak vám ještě blíže popsat můj názor na knihu? Už jste asi pochopili, že u mě příběh moc neuspěl. Naštěstí jsem do knihy však šla s tím, že to nebude nic skvělého, takže ani nejsem tak moc zklamaná. Kniha se docela dobře četla a dalo se u ní perfektně odpočívat, což je přesně to, co jsem chtěla. Dokonce jsem ještě sto stran před koncem přemýšlela, že se pustím i do pokračování až vyjde. Jenže vzhledem k tomu, že mi autorka zabila každou postavu, která za něco stála, tak se do dalších dílů rozhodně nechystám. To utrpení, které mi přinášela hlavní hrdinka si moc ráda odpustím a pustím se raději do re-readingu českých fantasy, které za to opravdu stojí.

Pokud se do knihy chcete pustit je asi nejlepší od ní nic neočekávat. Ukrývá se v ní sice zajímavý námět, ale co se týká českého fantasy, tak doporučuji spíše Petru Stehlíkovou a jejího Naslouchače nebo Kristinu Hlaváčkovou se sérií Podsvětí…

A teď už hodnocení!

    43%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, jaký na ní máte názor?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentářů. :)


Komentáře

  1. Pěkná recenze :) Knihu se ze zvědavosti taky chystám číst.Mám ráda draky a chci zkusit více číst i české autory. Ale zázrak tedy raději nečekám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu recenze. :) Tohle je asi ten nejlepší přístup k celému příběhu, tak ať se ti alespoň trochu líbí! ;)

      Vymazat
  2. Já se na knihu těším, až se k ni dostanu, každopádně asi zmenším raději očekávání, toto je první recenze, kterou čtu, co knihu nechávalí, no uvidím, až budu číst, snad nebudu zklamaná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad nebudeš až tolik zklamaná a bude se ti kniha líbit. Přeji hezké čtení! :))

      Vymazat
  3. ja uz tuto knihu davno skrtla ze seznamu, vsude je spise zklamane hodnoceni, takze to ani zkouset nebudu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybych knihu neměla už koupenou doma, také bych tak kvůli hodnocení udělala...

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...