TOP knihy roku 2018

Zdravím, knihomolové!

Tak a máme tu Silvestr a tím i poslední den roku 2018. Doufám, že si co nejvíce užíváte vánoční svátky a zimní prázdniny či dovolené. Jelikož končí jeden rok, je tedy na čase představit vám ty nejlepší knihy, které jsem měla tu možnost si za posledních 365 dní přečíst. Letošní rok byl až nečekaně úspěšný. Na začátku jsem si totiž představovala, že přečtu tak polovinu knih. A teď? To číslo je až neuvěřitelné. O to těžší z nich však bylo vybrat ty nejlepší…


Po celý rok jsem měla na příběhy neuvěřitelné štěstí. A to jak na fantasy, sci-fi, YA romance, detektivky, válečné romány, ale i thrillery a New Adult knihy. Kdybych se zas naplno nechala unášet srdcem, celý žebříček by jako vždy ovládlo pomalu samé fantasy. Tentokrát jsem si však řekla, že se pokusím vybrat vždy alespoň jednu knihu z každého žánru, z něhož jsem v roce 2018 něco přečetla. Samozřejmě to nebylo vůbec jednoduché. Těch fantasy příběhů a YA romancí jsem sem musela přeci jen dát o trochu víc, ale povedlo se mi to.

Knihy nejsou řazené podle toho, jak se mi líbili, ale podle pořadí, jak jsem je četla. Mám pocit, že uprostřed jsem to sice trochu pomíchala, ale to vám snad nebude vadit. Nakonec jsem tedy vybrala celkem 16 těch nejlepších knih roku 2018 a tak bych vám je níže ráda představila…

Dívka na kusy

Autor: Kathleen Glasgow
Žánr: YA, román

Má anotace: Nikdy nepoznat lásku matky. Žít na ulici a bojovat o svůj život… Charlotta Davisová možná měla kdysi něco, co se dá nazývat šťastný život. Sice bez lásky své matky, ale zato poznala dívku, svou nejlepší kamarádku, která pro ni byla vším. Jenže ta svou duši rozřezala na tisíc kousků, které už nikdo neposkládá. Stala se z ní chodící zombie a Charlotte tak zůstala sama…
Být dívkou žijící na ulici. Poznat, jaké to je někoho ztratit. Útěchu hledat v alkoholu, a i v něčem horším. Bát se každého rohu, za kterým může stát znovu ON. ON, který jí tak ublížil a který by měl hnít v pekle. Jedinou útěchou, jak před celým zlým světem utéct, se stává Charlottina krabička a hlavně to, co se v ní ukrývá. Skleněné střepy ze zavařovací sklenice. Jen ty jí pomůžou utéct a uvolnit tu bolest z jejího nitra…
Charlotte se však dostala na hranici. Jednoho večera málem vykrvácela, a tak se dostává do psychiatrického ústavu pro dívky. Jenže zde nemůže zůstat věčně. Musí se postavit na vlastní nohy, a především nesmí padnout do podobné party lidí, jako předtím. Už žádné drogy, alkohol a už vůbec ne střepy. Jak si s tím vším však dokáže sama dospívající dívka poradit?

Muffin a čaj

Autor: Theo Addair
Žánr: YA, román

Má anotace: Přežít poslední ročník na střední škole a nijak zvlášť na sebe neupozorňovat. Přesně s touto myšlenkou vkročí Daniel na pozemky elitního internátního gymnázia, kde má na jaře už konečně maturovat. Hodlá strávit poslední rok hezky v klidu na pokoji, s nikým se moc nepřátelit a co nejlépe proplout celým vyučováním. To, jak krutí dokáží být všichni z okolí, poznal na vlastní kůži a znova to už zažít nechce. Nejlepší věc, kterou může udělat, je stát se neviditelným, a tak se o to snaží.
Užívat si naplno, a především mít okolo sebe tunu přátel. To je zas heslo, kterým se řídí šestnáctiletý Kit. Přátelí se s fotbalovým týmem a ve volném čase nejraději ze všeho kreslí. S tím se však nikomu nechlubí. Kdyby totiž jeho spolubydlící viděl, co maluje, mohlo by to zničit jejich přátelství, které pro Kita znamená daleko víc…
Daniel s Kitem nemají na první pohled nic společného, ale jejich životy se protnou a upoutají na sebe pozornost. Ta však nemusí být vždy příjemná…

Podělaným navrch

Autor: Becky Albertalli
Žánr: YA, román

Má anotace: Jaký je ideál dívčí krásy? No, podle toho, jak mě kluci přehlíží, tak já to rozhodně nejsem. Moje dvojče, Cassie, však do všech klučičích požadavků dokonalosti zapadá perfektně. Jen o ně nemá zájem. Ale já ano, a to je hrozná nespravedlnost! Ještě mi není ani osmnáct a zažila jsem více neopětované lásky než moje mamky dohromady. Můj život je však i přesto dokonalý. Mám přeci svou bláznivou rodinu a hlavně Cassie, která tu pro mě vždy byla určitě i bude…
Ha, chyba! Kolem sestry se totiž začala motat jedna nová holka, ze které je Cassie úplně mimo. Zamilovala se a mě tím pádem odhodila na druhou kolej. Co na druhou, skoro mě zazdila. Prázdniny mi snad zlepší brigáda v jednom skvělém krámě nedaleko, ve kterém pracuje i jeden blázen do Tolkiena. No, nakonec to nevypadá na zas tak špatné prázdniny. A to obzvlášť poté, co se seznámím s mým novým objevem. Prosím, ať to už tentokrát vyjde!

Zůstaň

Autor: Sarina Bowen, Elle Kennedy
Série: WAGs 2.
Žánr: New Adult, román, erotická literatura

Má anotace: Jmenuji se Hailey Taylor Emeryová. Můj život nebyl od malička tím nejlepším, ale měla jsem jednoho dobrého kamaráda, který všechno zlo z mého života odstranil. Jackson byl vždy tím nejlepším, co mě v dětství potkalo, a jak jsme tak dospívali, začali jsme spolu chodit, až to skončilo svatbou… Tedy teď už by se dalo říct, že to vlastně skončilo rozvodem. Je mi 29 let a už déle, než rok jsem rozvedená. Ale nestěžuji si. Jsem spolumajitelem firmy Aport, což je taková online asistenční služba, ve které si můžete i anonymně objednat v podstatě cokoli. Dostanete ve tři hodiny ráno chuť na jablečný koláč? To není problém! My vám ho za okamžik doručíme.
Co je však problém, tak to je můj osobní život. Já si to sice nemyslím, ale moje kamarádka, Jenny, je o tom přesvědčena. Mě toho však k životu stačí málo. Dejte mi třeba nekonečnou vstupenku na všechny zápasy mého milovaného hokejového týmu z Toronta a já vám slíbím, že budeme navždy těmi nejlepšími kamarády. Hokej je totiž má vášeň, která mě nikdy neopustí. A teď když to víte, tak si představte ten šok, který u mě nastane po zjištění, že můj nejoblíbenější zákazník Apotru je Matt Eriksson. Ten Matt Eriksson, který je mým nejoblíbenějším útočníkem, jakého kdy Toronto mělo. A zároveň muž mých snů. Panebože! Je tohle všechno pravda nebo se mi zdá nějaký hodně dobrý sen? Pokud je to však jen sen, tak prosím, ať se z něj nikdy neprobudím!

Vytoužené dítě

Autor: Catherine Chidgey
Žánr: Válečný román, 2. světová válka

Má anotace: Mysleli, že on je to nejlepší, co svět kdy potkalo. Byl jejich světlo, jejich Vůdce. Dělali vše, o čem tvrdil, že je pro Říši to nejlepší. A přitom netušili, že on je to hlavní zlo, které vede Německo k záhubě…
Povím vám příběh, ale nebude to nic krásného. Příběh, který se vám chystám vyprávět, není totiž žádnou pohádkou. Odehrává se za kruté doby v Německu a začíná rokem 1939, kdy zlo bylo považováno za Boha. V té době žily dvě malé děti, které mi byly velmi blízké. Žily sice každý v úplně jiné společenské vrstvě a ani se neznali, ale měli jednu věc společnou. Oba milovaly své rodiče a tak věřily v to, v co věřili oni.
Jedno z těch dvou dětí, o kterých vám budu vyprávět, je Siggi. Dívka ze zámožné rodiny, jejíž otec pracuje jako cenzor. Ve svém zaměstnání pročítá každou knihu a odstraňuje z ní veškerá slova, která Vůdce zakázal. Do rukou se v této době národu nedostávají knihy ve formě, v jaké je znáte vy. Ty naše jsou plné děr, jelikož byla odstraněna slova jako "láska" a "milost"… A pak je tu to druhé dítě, které mi je ještě bližší. Jmenuje se Erich a se svou rodinou žijí na statku, kde jim dělají společnost úly vyřezané do lidských postav…
Jak už jsem vám řekl, Erich a Siggi se neznají, ale osud je svede dohromady. Nebude to však ihned. Nejdříve totiž musíte pochopit důvěru německého lidu v jejich Vůdce. A to vám vše ukáži. Já, hlas, který měl být už dávno umlčen.

Bez šance

Autor: Neal Shusterman
Série: Unwind Dystoligy 1.
Žánr: YA, dystopie, sci-fi

Má anotace: Jedna "Válka o vnitrozemí" a svět se od té doby rázem změnil. Zavedl se zákon, který je nazýván "Zákon o životě". Jsou zakázané jakékoli potraty, tak jak byly známi dříve. Což se dá považovat za skvělou věc, ale… Pokud se vám narodí dítě, máte tři možnosti: Můžete ho vychovat. Můžete ho nechat čapnout. Nebo, díky "Zákonu o životě", můžete své dítě mezi 13-18 lety poslat zpětně na potrat, kterému nyní nikdo neřekne jinak než rozpojení. Pak tělo daného jedince bude použito na záchranu dalších lidí. Bude použita každá jeho část a nebude se tak jednat o žádné plýtvání životem…
Dříve jsem si myslel, že celý tento zákon má smysl. Ovšem dříve jsem si také myslel, že patřím do té první skupiny. To jsem se však spletl. Jmenuji se Connor a nedávno jsem našel u rodičů podepsaný papír o mém rozpojení. Ale to přeci nejde! Je mi pouhých 16 let a chci žít! A tím myslím plnohodnotně, a ne jako ruka či část mozku někoho jiného. Chci žít a taky že budu! Uteču a nikdo mě nezastaví. Jen se mi do cesty připlete jedna dívka a desátek se sebevražednými sklony…

Pán stínů

Autor: Cassandra Clare
Série: Temné lsti 2.
Žánr: YA, fantasy

Oficiální anotace: Životy lovců stínů svazuje povinnost. Parabátai bojují bok po boku a stejně tak i umírají, ale nikdy se do sebe nesmějí zamilovat. Emma Carstairsová ví, že láska, kterou cítí ke svému parabátai Juliánu Blackthornovi, není jen zákonem zapovězená, ale mohla by je také oba zničit. Ví, že by se od Juliána měla držet dál, jenže jak by mohla, když rodina Blackthornových čelí nepřátelům hned na několika frontách? Jejich jedinou nadějí je Černý spis mrtvých, mocná kniha, kterou se všichni snaží získat. Není to snadný úkol.


Ready Player One

Autor: Ernest Cline
Žánr: Sci-fi, dobrodružný

Má anotace: Co myslíte, že se stane, když zemře nejznámější a nejbohatší muž světa, James Halliday, bez dědice a jakýchkoli přátel? Já bych očekával mnohé, například že svůj majetek odkáže charitě. Ovšem v žádném případě jsem netušil, že jeho poslední slova budou znít takto…
James Halliday stvořil jedinečné místo OASIS. Virtuální svět, do kterého může patřit se základním vybavením úplně každý. Připojíte se, stvoříte si svého avatara a rázem žijete v novém, lepším světe, kde je vše možné. Dokonce můžete v OASIS i studovat či si zde najít práci. To hlavní, co zde však můžete posledních pět let dělat, je hledat Hallidayovo velikonoční vejce. Pokud ho totiž najdete a předtím za pomocí indicií získáte tři klíče, OASIS bude vaše. A s tím i veškerý majetek a samozřejmě peníze Jamese Hallidaye. Tak zněla jeho poslední vůle, a tak já, Wade Watts, dělám vše pro to, abych vejce našel první.

Dej mi své jméno

Autor: André Aciman
Žánr: Román, světová literatura

Má anotace: A je to tu zas. Další léto a já opět musím dát sbohem svému pokoji a na dva měsíce se přestěhovat do mrňavého pokoji po dědečkovi. Ten můj totiž obsadí další mladý akademik, který se bude celé dny věnovat svému rukopisu a k tomu přeci potřebuje pohodlí. Mí rodiče si každým rokem vyberou někoho, kdo potřebuje na léto azyl a klid na práci. Tento rok můj pokoj dostal 24letý Američan, Oliver.
Mohl by mi být ukradený, ale to jeho "zatím" místo pozdravu mi nedává spát. Stejně jako ta jeho rozhalená košile, ve které přijel, a plavky, jenž mění podle nálady, a tak poznáte, jak se bude ten den chovat. I když to je možná jen má bájná teorie. Měl bych se zas pustit do obyčejných aktivit svých vrstevníků, jenže mé neutuchající myšlenky na Olivera mě nenechají v klidu…


Faja

Autor: Petra Stehlíková
Série: Naslouchač 2.
Žánr: Fantasy, česká literatura, dystopie

Má anotace: A je to tu. Ocitla jsem se v nížinách. Já sklenářské dítě a zároveň naslouchač patřící k pětadvacítce, jsem na půdě svých nepřátel. Je to tu úplně jiné než u nás. Čekala jsem, že život za skárou se bude od toho mého hodně lišit, ale že bude až tak děsivý, mě nikdy nenapadlo. A co se týká lidí, vyvolávám mezi nimi veřejnou vzpouru. Tedy vlastně ani ne tolik já, jako především můj voal.
Ovšem jsem tu přeci s lidmi, kterým můžu plně důvěřovat, se svými přáteli. Kapitán pětadvacítky mi přísahal, že je můj přítel stejně jako jeho muži. Jenže já mám strach, že si na to kapitán jen hraje, že má ještě větší tajemství než já. Ale kde najdu odpovědi, když mi nic neřekne? Navíc se v ulicích sklenářských měst objevuje stále se opakující věta: Jeho jméno vládne. Čí jméno? Kdo to má být? Hrozí nám nějaké nebezpečí? Na to musí pětadvacítka v čele s kapitánem co nejdříve přijít…

Na okraji

Autor: Lina Bengtsdotter
Série: Charlie Lager 1.
Žánr: Detektivka, thriller, severská literatura

Má anotace: Práce u policie ve Stockholmu je to, co mě drží nad vodou. Nejsem zrovna žena, která touží po stálém partnerovi a dítěti. Můj život mi vyhovuje takový, jaký je. Práce, občasný flirt a čas od času si zajít na skleničku či víc. A zrovna po takové nezávislé noci plné alkoholu mi zavolá šéf. V jednom malém městečku Gullspång zmizela dívka a já jsem s kolegou vyslána na pomoc místní policii.
Má to však zádrhel. Nechci jet do Gullspångu nebo spíš tam nemůžu. Nechci se tam totiž vracet. Ale stejně tam jedu, jelikož se neodvážím nikomu říct o své minulosti. Vracím se tedy do města, v němž jsem vyrostla a na které bych nejraději zapomněla. Teď ale musíme najít zmizelou Annabelle, takže mi nezbývá nic jiného než doufat, že mě nedožene má minulost…

Námi to končí

Autor: Colleen Hoover
Žánr: New Adult, román, světová literatura

Má anotace: Přestěhovala jsem se do Bostonu z jednoho prostého důvodu. Kdysi mi můj přítel řekl, že zde je všechno lepší. A tak jsem tady. Po mém nejlepším příteli se sice slehla zem, ale já jeho slovům věřím. Hodlám zapomenout na minulost, a především zapomenout na násilí, kterého jsem byla svědkem celé své dětství a dospívání. Je mi už 23 let a já se konečně cítím volná, jelikož vím, že mé matce už nehrozí nebezpečí…
Jednou na střeše neznámého bostonského bytu, kam jsem se tak trochu vkradla, jsem potkala Ryleho. Bylo to po pohřbu mého otce. Potřebovala jsem na vzduch a být sama. Ovšem jak se tehdy ukázalo, bylo lepší mít společnost. Sice to byl úplně neznámí muž, ale naše hra na "nahou pravdu" byla tím nejlepším způsobem, jak ze sebe dostat všechny věci, které nás trápily. To se stalo před půl rokem, od té doby se naše cesty nezkřížili. Až doteď. Stále nás to k sobě táhne, ale naše priority jsou někde jinde. Jde mít vztah s někým, kdo o něj nestojí? A dokázala bych být s někým tak nevypočitatelným jako je právě Ryle?

Chladnokrevně

Autor: Robert Bryndza
Série: Inspektorka Erika Fosterová 5.
Žánr: Detektivka, světová literatura

Má anotace: Další chladnokrevný případ, ke kterému se dostávám. Právě jsem dorazila na břeh Temže společně s Mossovou, kam jsme byly přivolány. Řeka totiž vyplavila kufr, ve kterém se nachází lidské ostatky. Je to hrůzný případ, zvlášť když se kufr otevře a my spatříme, že je tělo rozřezáno na několik částí. A to není jediný kufr s podobným obsahem.
Jak postupně zjišťujeme, před několika dny Temže vyplavila podobný kufr, jen v tom případě byla zavražděnou osobou žena nikoli muž. Je možnost, že tyto případy spolu souvisí? Narazila jsem opět na dalšího krutého sériového vraha? To musíme společně s týmem zjistit dříve, než vrah bude ve svých činech pokračovat. Ovšem vrah není to jediné, co se nám tentokrát postaví do cesty…

Monology do tmy.

Autor: Barbora Rooster
Žánr: Moderní poezie

Má anotace: Jedná se o sbírku monologů/ básní pojednávajících o lásce na první pohled, zamilování, odloučení, zkrátka o životě. V poslední době jsou podobné knihy s moderní poezií velice populární. Ze světových autorů je nejvíce známá například Rupi Kaur a její Mléko a med nebo Atticus se svou sbírkou Láskou ji nespoutáš. Ovšem tyto knihy ztrácejí po překladu své kouzlo. A proto je mi ctí představit vám Monology do tmy od české autorky vystupující pod pseudonymem Barbora Rooster…

Z ohně a papíru

Autor: Rachel Caine
Série: Velká knihovna 2.
Žánr: YA, fantasy

Má anotace: Tak jsem tu. Pracuji pro Knihovnu a školím se jako její voják. A to i přesto, co všechno mi Knihovna vzala. Zabili mého nejlepšího přítele Thomase. A proč? Byl až příliš chytrý, a to se jim nehodilo… Také zavřeli Morgan. Dívku, kterou miluji, do Železné věže, kde musí strávit celý svůj život. Už nikdy ji neuvidím, ale nenechám se knihovnou zlomit.
Na vlastní pěst a tajně podnikám výpravy za informacemi. Díky své rodině mám pašeráctví v krvi, a to se mi teď náramně hodí. Dozvídám se totiž přesně to, co potřebuji a v co jsem doufal. Přišel čas na záchranou misi, kterou však sám nezvládnu. A tak se musím spojit s těmi, jejichž dobrodružství v Alexandrii začalo ve stejný den jako mé…


Oba na konci zemřou

Autor: Adam Silvera
Žánr: YA, román

Má anotace: Představte si, že žijete ve světě, ve kterém existuje Hodina smrti. Společnost, která vám zavolá pouze jednou za život. A to v den vaší smrti. Dává vám tak možnost prožít svůj poslední den naplno a moct se rozloučit s těmi nejbližšími…
Je 5. září, 22 minut po půlnoci a mně právě volá Hodina smrti. Jmenuji se Mateo Torrez, je mi 18 let, a právě jsem se dozvěděl, že dnes zemřu. Sedím sám doma. Otec leží v kómatu v nemocnici, matka zemřela při mém narození a má jediná a nejlepší kamarádka je matka samoživitelka. Tu rušit nemůžu. Navíc mám strach vylézt z domu. Nechci však svůj poslední den trávit sám. Přihlásím se tedy do aplikace Poslední přítel, kde poznám Rufuse. Kluka, kterého dnes stejně jako mě čeká smrt a který se rozhodne strávit svůj poslední den se mnou.


Tak a jsme na konci posledního článku tohoto roku. Já doufám, že jsem vám i zde dala nějakou tu inspiraci na čtení a třeba se i na některých knihách shodneme. Budu se na vás těšit i příští rok, ve kterém nás zajisté čekají další skvostné novinky z mnoha nakladatelství. A nezapomeňte, dnes je poslední den, kdy na mém Instagramu probíhá soutěž o knihu Marlene. Tak neváhejte a jděte se zúčastnit! ;) Přeji vám krásného Silvestra a úspěšný začátek roku 2019!

Jaké knihy byly pro vás ty nejlepší za uplynulý rok 2018? Shodneme se na některých?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentářů. :)

Mějte se krásně,
vaše knihomolka Šárka



Komentáře

  1. Skvělý článek, taky mám v plánu podobný napsat, ale nějak se nedokážu dokopat :-D Jinak, skvělý výběr knih. Musím všemi deseti souhlasit s Chladnokrevně, byla to pořádná jízda! Neskutečně jsem se na novou knihu od Roberta Bryndzy těšila, a musím říci, že ani po páté nezklamal :-) Na okraji jsem četla taky, a byla to jedna z těch knih, ze kterých jsem měla nejdříve špatný pocit, ale pak mě při čtení mrazilo :-) Ostatní znám od vidění, ale věřím, že jsou skvělé. Tvůj článek si beru jako inspiraci na čtení pro rok 2019 :-) Měj se krásně ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já už ten článek chtěla mít za sebou. Také se mi do něj vůbec nechtělo, ale řekla jsem si, že na Silvestra to chce něco speciálního. :)) Jsem ráda, že se některými knihami necháš inspirovat ve čtení pro tento rok. :) Také se měj krásně! <3

      Vymazat
  2. Faja je rozhodne vyborna, to souhlasim. Cetla jsem akorat jeste Bez sance, coz pro me bylo spise zklamanim. Ta kniha mi moc nesedla...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Faju snad nemůže nikdo odsoudit. Pro mě už je to srdcovka. <3 Chápu, Bez šance úplně každému nesedne, ale podle mě to bylo perfektní. Ten dystopický svět se mi nesmírně líbil a hlavně mi sedl styl psaní autora. Brzy bych se chtěla pustit i do jeho Smrtky, tak jsem zvědavá, jaké to bude v porovnání s knihou Bez šance...

      Vymazat
  3. Moc hezký článek a krásné fotky :) Rozhodně se shodneme na Faje a některé zmíněné knihy mám na svém tbr listu. Mé nejlepší přečtené knihy za rok 2018 si můžeš přečíst u mě na blogu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a ještě jednou děkuji! :)) Faja je naprostá dokonalost, nedivím se, že se ti také tak líbila. A co se týká ostatních, tak až se do nich pustíš, ať se ti líbí!
      Určitě k tobě na blog mrknu, už jdu na to. ;)

      Vymazat
  4. Skvělý článek a ty fotky?! <3 Také musím sepsat svůj top list :-) Z tvých knih rozhodně souhlasím s knihou Bez šance, která byla naprosto skvělá. Já ji četla v době kdy vyšla a líbila se mi. Je škoda, že nezískala takový úspěch abychom se dočkali dalších dílů :-( Z tvého výběru jsem četla jen Námi to končí a Chladnokrevně <3 Bryndza je skvělý a Colleen je prostě srdcovka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, Sabi! <3 Co se týká Bez šance, tak já stále ve skrytu duše doufám, že pokračování někdy v budoucnu bude. :)) A ano, Colleen je srdcovka. <3
      Už se těším na tvůj top list! :)

      Vymazat
  5. Na tvé blogu jsem teď poprvé a tohle je první článek, který čtu...ale pání! Strašně se mi líbí tenhle tvůj koncept "má anotace" :) A stoprocentně souhlasím s Fajou! To je moje srdcovka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za tak milá slova! Neskutečně si jich vážím. <3 Faja je vážně úžasná, jsem ráda, že máš stejný názor. :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...