Dvě ženy propojené napříč časem…

Pařížská švadlena


Autor: Natasha Lester

Originální název: The Paris Seamstress

Žánr: Román pro ženy, 2. světová válka

Počet stran: 480

Vydavatelství: Metafora, Grada

Oficiální anotace: Kolik toho musí obětovat mladá francouzská švadlena na cestě za naplněním svých snů? Román o mladé ženě a její snaze získat uznání a dobýt svět dosud vyhrazený jen mužům – módní průmysl New Yorku v polovině 20. století.
1940. Pařížská švadlena Estella Bissettová je ve svých dvaadvaceti letech nucena uprchnout z Francie před postupující německou armádou. Dostane se až do New Yorku a na Manhattanu se ocitne jen s pár franky, šicím strojem, vlastním originálním modelem zlatých hedvábných šatů a snem založit vlastní módní ateliér.
2015. Australská kurátorka Fabienne Bissettová přijíždí na výroční galapřehlídku v Metropolitním muzeu, která je pojata jako pocta celoživotnímu dílu její milované babičky – jedné z nejvýznamnějších módních návrhářek konfekce té doby. Jak se ale Fabienne dozvídá víc o babiččině minulosti, odhaluje příběh tragédie, zlomeného srdce, tajemství a bolestných obětí ve jménu úspěchu. 
Román Pařížská švadlena překračuje generace, společenské rozdíly i divoký kvas mezinárodního dění. Je to okouzlující příběh, který nebudete chtít odložit – o výjimečném vztahu mezi babičkou a vnučkou a jejich snaze zhojit zlomená srdce z minulosti.

"Myslíte si, že láska je emoce uměle vytvořená a prodávaná ve filmech. Ale není. Je to ta nejskutečnější věc na světě. A zaslouží si víc úcty, než se jí dostává."

Život v Austrálii, pár návštěv u babičky v New Yorku a několik dní strávených rozjímáním v Pařížských uličkách. Tak nějak ve zkratce vypadá každý můj rok. Posledních několik týdnů je pro mou rodinu obtížnějších než kdy dřív. Aktuálně jsem v New Yorku, kde jsem chystala výstavu šatů své babičky. Není už na tom zdravotně nejlíp. Ovšem její vášeň pro život jí neopouští ani v těch nejhorších okamžicích.

Když byla babička mladá, byla nucena opustit Paříž. Její život se vždy točil kolem módy. Malování návrhů a šití vlastních šatů bylo vždy její vášní, za kterou si šla i poté, co začala žít v New Yorku. Věděla jsem, že její život nebyl nikdy jednoduchý. Nikdy by mě ale nenapadlo, kolik hrůz si musela prožít. A nikdy bych se jí na to neptala. Jenže poté, co zemřel můj otec, jsem objevila jeho rodný list. V živote jsem nebyla tolik zmatená. Co je má rodina vlastně zač?

"„Láska je jako obyčejný kus plátna,“ říká Estella. „Teprve až celý prožitý život ho vytvaruje do šatů.“"

Kniha, v níž se prolínají dva životy odvážných žen, které musejí čelit nelehkému osudu a složitým životním momentům. To je Pařížská švadlena. Nádherně odvyprávěný příběh, kterému nebudete mít problém uvěřit. Kniha je poměrně silná, ale děj je natolik čtivý, že pokud budete mít volný víkend, hravě ji přečtete. Ovšem připravte si kapesníky. Citlivé a romantické duše ten konec bez slz nezvládnou…

Natasha Lester (zdroj)
Děj je vyprávěn er-formou a autorka ho rozdělila na několik částí. Právě v oněch částí se střídá rok, v němž se příběh odehrává. Máme tu tedy rok 1940, kde je hlavní postavou Estella a poté rok 2015, v němž se vyskytujeme u Fabienne. Autorka celé to střídání vypravování krásně pojala. Nic zde zbytečně neopakuje a vše skvěle propojila. Postavy jsou navíc nesmírně sympatické a vybrat si z Estell a Fabienne jen jednu vaši oblíbenkyni, je takřka nemožné. Navíc je na každém kroku doprovází obrovský šarm, který s menší neohrabaností Fabienne působí dokonale.

Příběh vás jednoznačně chytne za srdce a dovede vás k slzám. Autorka ve větách perfektně volí slova a svými obraty ve vás dokáže vyvolat nepřeberné množství emocí. Tím, že příběh navíc propojila s 2. světovou válkou, získává hloubku a stane se pro mnohé své čtenáře něčím nezapomenutelným. Děj sice od samého začátku působí dost předvídatelně, ale i tak si zde pro nás autorka připravila spoustu překvapení. A především jsou zde momenty, ze kterých se vám takřka zastaví srdce a vy budete jen překvapením lapat po dechu.

Obálka knihy by rozhodně mohla být lepší, ale postupem času jsem si na ní už zvykla a nedokážu si představit jinou. Originální přebal na mě působí přeci jen o kapku lépe, ale i tak obálka vše vystihuje. Metafora navíc dost vystihla děj, jen si mohli lépe pohrát s photoshopem. A taky méně je někdy více...

A co na knihu říkám já? Na příběh jsem se ohromně těšila, ale také jsem se ho dost bála. Já na romány pro ženy moc nejsem, ale pokud je do současnosti nějak propojen příběh z 2. světové války, je dost velká pravděpodobnost, že ději podlehnu. A přesně to se dělo tady. Zbožňuji příběhy, které jsou psané ve stylu Dopisu či Krásy a jedu oleandru a přesně taková byla i Pařížská švadlena. Zde se navíc ukrývalo i rodinné tajemství, jehož odhalování jsem si ohromně užívala. Hned po dočtení jsem tedy byla z děje dosti rozporuplná a potřebovala jsem ho nějak vstřebat. Ovšem bylo to skvělé a pokud nějaký podobný příběh hledáte, rozhodně se po knize podívejte.

Autorka zde dokázala napsat skvělý příběh plný módy, francouzské elegance, těžkého života za 2. světové války a rodinných tajemství, který by si měla přečíst každá romantická duše, která zatoužila po dokonalém románu.

A teď už hodnocení!

    90%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, co na ni říkáte?
Budu moc ráda, když mi vaše názory napíšete do komentáře. :)


Mé velké díky patří nakladatelství Metafora za poskytnutí výtisku pro tuto recenzi.
Pokud o tuto knihu máte zájem, můžete si ji pořídit přímo na stránkách Grady.

Komentáře

  1. Kniha vypadá vážně skvěle. Historický román, dvě časové linie, prostředí Paříže... co víc si přát. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Před několika dny jsem se na ni dívala a velmi mě zaujala. Po tvoji recenzi jsem na ni velmi zvědavá a doufám, že se mi taky bude líbit :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...