To, čemu říkáme náhoda nebo osud, jsou ve skutečnosti kouzla…

Norra Latin: Škola snů


Autor: Sara Bergmark Elfgren

Série: Stockholmsserien 1.

Originální název: Norra Latin

Žánr: YA, fantasy, román

Počet stran: 480

Vydavatelství: King Cool

Oficiální anotace: Tamar sní o tom, že se stane herečkou. Clea na divadle a filmových natáčeních vyrostla.
Jednoho deštivého srpnového dne obě začínají studovat prestižní divadelní program na škole Norra Latin ve Stockholmu. Chodí do stejné třídy, ale žijí zcela rozdílné životy. Tamar opustila svou rodinu i své přátele a odstěhovala se do nového města, kde zjišťuje, že na své škole nezapadá. Clea ve Stockholmu bydlela už od narození a v kolektivu zcela samozřejmě zaujme pozici na vrcholu sociální hierarchie.
Starobylá budova ale skrývá mnohá tajemství. V době, kdy Norra Latin byla ještě školou pouze pro chlapce, se v aule při inscenaci Snu noci svatojánské odehrála tragédie - jeden z učitelů zemřel a jeden z mladých herců beze stopy zmizel. Dnes se o nich vypráví městská legenda. Co je pravda a co fikce? Co se tu noc před skoro sedmdesáti lety stalo? A co číhá ve stínech gymnázia?

"Nešťastná láska je jako bolest. Jako nostalgická vzpomínka na něco, co člověk nikdy nebude moct prožít. Krátké nahlédnutí do úžasného paralelního vesmíru, do kterého se člověk nikdy nebude moct podívat."

Vždycky jsem se ráda předváděla. Mým velkým snem je stát se slavnou herečkou. Ráda bych účinkovala ve Stockholmských divadlech a třeba si i zahrála nějakou roli ve filmu. Je mi však jasné, že ničeho se nedočkám snadno. Nenarodila jsem se do herecké rodiny, kde mi všechno spadne do klína. Musím tvrdě dřít a začínám zjišťovat, že se to vyplácí…

Byla jsem přijata na prestižní hereckou školu Norra Latin ve Stockholmu. Znamená to tedy že musím opustit svůj domov, rodinu a přátele. Ale jsem tu! Odhodlaná pokračovat ve svém snu. Ovšem začne se tu dít něco divného. Na škole putují historky o Erlingu Jensenovi, který tu dříve studoval a při představení Snu noci svatojánské z ničeho nic zmizel. Jenže já ho slyšela. Mluvil na mě. Ale jak je to možné. Duchové přeci neexistují, nebo ano?

"Nepovažuju sny za předzvěsti, nýbrž za klíče k nahlédnutí do vlastního podvědomí."

Příběh z herecké střední okořeněný tajemnými historkami a duchy. To je kniha Norra Latin: Škola snů od švédské autorky Sary Bergmark Elfgren, která svůj příběh vestavěla do skutečného gymnázia, které se ve Stockholmu nachází. Mělo by se jednat o první díl z plánované tetralogie Stockholmsserien, ze které však zatím vyšel i v originále jen tento první díl. To však naštěstí zas tolik nevadí, jelikož příběh nekončí nijak zvlášť otevřeně. Autorka si zde ovšem vytvořila pěkné základy na další díly, které svým čtenářům poskytnou rozhodně mnoho tajemna a romantiky.

Sara Bergmark Elfgren (zdroj)
Děj knihy je nám podáván z pohledu dvou dívek, které přichází do prvního ročníku Norra Latin. Tamar a Cleo se ve vypravování střídají a díky tomu stránky rychle plynou. Dívky si snad nemůžou být méně podobné. Je skvělé, že si díky nim každý dokáže v knize najít to své a příběh si užít. Tamar nikdy žádné herce ve svém okolí neměla a není to někdo, kdo by si vyžadoval neustálé pozornosti. Na škole působí jako spíše taková samotářka a vše sleduje s odstupem. Kdežto Cleo je praví opak. Vyrůstala v herecké rodině, už hrála v mnoha filmech, seriálech a vždy dokáže být svým šarmem ve středu pozornosti. Je tu i mnoho dalších postav, které se v příběhu objevují a asi tou nejzáhadnější je Erling, student, kterého od roku 1949 nikdo neviděl.

Kniha je plná dlouhých popisů, kterých tu najdeme mnohem více než dialogů. Popisy jsou však čtivé a autorka nás tím hodně seznamuje s prostředím, historií a studiem herectví, které profesor zaměřil tento rok na díla Williama Shakespeara. Ovšem nalezneme zde pár YA klišé. Třeba takový romantický trojúhelník. Autorka ho však pojala tak, že nijak příběhu neškodí, ale spíše ho dělá zajímavější. Krom duchů a magie, která se ukrývá hlavně až na samotném konci tu najdeme především hodně romantiky a filosofování. Takže pokud podobné příběhy máte rádi, rozhodně se po knize Norra Latin podívejte.

Obálka knihy je nádherná! Sedí k příběhu, je tu ten dlouhý chodník, který vede ke škole a pak samozřejmě samotná škola. Kombinace černé a červené navíc nikdy není špatná, a navíc to dodává knize trochu temnou atmosféru, kterou chvílemi vycítíme i z příběhu.

Jaký je můj názor na knihu? Já si celé čtení nesmírně užívala. Byla to pro mě taková romantická pohádka s duchy a magií, u které jsem se však na konci ohromně bála, jak to skončí. Tamar jsem si oblíbila od samého začátku a nebýt postavy Tima, tak bych měla ráda i Cleo. Ta mi však z počátku až moc připomínala hlavní hrdinku knihy Aura: Dar, takže mě to dost vylekalo, ale naštěstí nebyla až tak hrozná. Za sebe tedy knížku doporučuji, a to zvlášť pokud milujete Shakespeara. Pak totiž tuto knihu potřebujete!

Norra Latin: Škola snů bude perfektním Vánočním dárkem pro velkou čtenářku kolem patnácti let, která má ráda romantické příběhy, dlouhé popisy a potřebuje v příběhu i nějakou tu magii.

A teď už hodnocení!

    86%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, jak se vám líbila? Už jsem někdy četli severské YA fantasy?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za knihu bych chtěla moc poděkovat e-shopu Knihy Dobrovský,
u kterých si můžete knihu Norra Latin: Škola snů také pořídit.

Komentáře

  1. Musím se přiznat, že jsem o existenci této knihy vůbec netušila :-o Anotace i tvá recenze mě lákají ale asi i tak knihu vynechám. Mám toho te´d ke čtení tolik, že nevím, co dřív :-(

    OdpovědětVymazat
  2. O této knize slyším poprvé! Jak je to možné? Přitom je to tak zajímavý příběh! Díky za recenzi :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
  3. To vůbec nezní špatně. Sáhla bych po ní, když budu mít chuť na něco nenáročného, co mi připomene mé mladší období. Vypadá docela lákavě. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...