Bez temnoty by nebylo hvězd…

Rez & záře hvězd


Autor: Tammy Greenwood

Originální název: Rust & Stardust

Žánr: Psychologický román, thriller

Počet stran: 408

Vydavatelství: Kontrast

Oficiální anotace: Camden, New Jersey, 1948 – Když jedenáctiletá Sally Hornerová ukradne z místního supermarketu notes, netuší, že ji sleduje dvaapadesátiletý Frank Salle. Salle je čerstvě propuštěný z vězení a nyní se chystá k útoku. Před obchodem ji napadne a přesvědčí ji, že je agent FBI a může ji okamžitě zatknout – pokud neudělá, co jí řekne.
Tento děsivý román se vydává po stopách následujících dvou let, během kterých Frank duševně i tělesně týrá Sally cestou na západ do San José, a navždy tak změní její život, stejně jako životy její rodiny, přátel a těch, které potkají cestou.
V této strhující knize, založené na skutečném příběhu oběti Sally Hornerové a jejího únosce, který šokoval Ameriku a inspiroval Vladimira Nabokova k napsání kontroverzní a legendární Lolity, dává oceněná spisovatelka T. Greenwoodová slovo samotné Sally.

"Tesknota – tohle slovo je tu víc na místě. Mít dítě je sladké i hořké zároveň."

Chtěla jsem jen kamarádky. Už jsem nechtěla být tou opuštěnou žačkou, které se všichni vyhýbají. Byla jsem jim k smíchu, ale přesto jsem do jedné holčičí patry chtěla patřit. Jenže abych do ní patřila, řekly mi, že musím splnit jejich zkoušky, abych byla jednou z nich. Měla jsem v obchodě ukrást sešit. Málem se mi to povedlo. Byla jsem venku na ulici. Už jsem mířila k nim, ale tehdy mě chytl agent FBI…

Žádný agent to však nebyl. Přesvědčil mě, abych mu věřila. Bylo mi pouhých jedenáct let. K smrti mě vyděsil tím, že bych se mohla dostat do vězení. Věřila jsem mu ve všem i poté, co jsem s ním utekla. Nebylo to dobrovolné. Nic z toho, co mi dělal. Stalo se mi tehdy i pár hezkých věcí, ale ani ty nepřebyly všechny ty otřesné zážitky…

"Florence Foggová, zvláštní holčička s originálním jménem, které jako by pocházelo z románu. Jako by byla smyšlená."

Kniha, která ve vás vyvolá bezmoc, pocit samoty, znechucení, ale také naději. To je psychologický román Rez & záře hvězd, která se nedávno dočkala českého vydání. Jedná se o příběh s těžkými tématy, jako je únos dětí, pedofilie a dětské zneužívání. Rozhodně to tedy není kniha pro slabé žaludky, u níž si odpočinete. Najdeme zde vážný příběh, který vás vezme za srdce, a to především i z toho důvodu, že je velká část děje založena na pravdivých událostech. Autorka nám zde totiž popisuje skutečný obraz jedenáctileté Sally Hornerové, která byla v létě roku 1948 unesena.

Tammy Greenwood (zdroj)
Děj je vyprávěn er-formou. Vypravěč se zde neocitá pouze u Sally, ale také u její rodiny, přátel a také lidí, na které se svým únoscem narazila. Všechny postavy zde nejsou reálné. Autorka se co nejvíce držela Sallyina života, ale aby z knihy vytvořila tak celistvé dílo, přidala do děje pár fiktivních osob. Knize to jen prospělo a my tak během čtení můžeme prožívat nezapomenutelný příběh, který se nám s jistotou zaryje hluboko pod kůži. Sallyin život byl propleten mnoha hrůzami a její příběh si jednoduše zaslouží pozornost. Autorka se převyprávění jejího příběhu zhostila dokonale a skvěle ji tak přiblíží i čtenářům kontroverzní Lolity. Životem Sally se totiž Nabokov nechal inspirovat k napsání jeho nejznámějšího díla, které toužil mnohokrát při psaní spálit.

Autorka nám zde nepopisuje pouze dva roky, které Sally strávila se svým únoscem. Máme tu také pozdější léta, ve kterých můžeme prožívat s její rodinou dopad celého únosu na jejich psychiku. Čtenář v knize najde vše, co si takový příběh vyžaduje. Je to čtivé, dojemné a v některých momentech až nečekaně poetické. Mnohým nejspíš může nahánět strach, do jakých detailů ve svých popisech autorka zachází. Přeci jen dát do knihy, ve které je jedním z hlavních témat psychické a fyzické zneužívání unesené dívky, by nebylo žádané, aby zde autorka zacházela do detailů. Její popisy nám řeknou vše, aniž by musela dané scény nějak extra popisovat. Takže pokud jste do této knihy z tohoto důvodů nechtěli jít, není potřeba se toho až tolik obávat.

Rozdíly mezi českou a originální obálkou nejsou nijak velké. V podstatě jde říct, že jsou takřka totožné. K ději se skvěle hodí, ovšem ta česká působí až moc nově a nehodí se zas tak k příběhu který začal před více než 70 lety. Ano, vím, že je to jen detail a ději to nijak neuškodí, ale přeci jen jsem to sem musela napsat…

Teď přichází na řadu můj názor a zde vážně nejde cokoli kritizovat. Když jsem v neděli chtěla začít číst, dostala jsem se jen na stranu 30. Když jsem si totiž před otevřením knihy dopodrobna pročetla její přebal, dostala jsem strach, jak na mě příběh bude působit. Cokoli, co je založeno na pravdě, na vás chtě nechtě má větší dopad. Číst příběh s tak těžkým tématem, je už samo o sobě obtížné číst, natož když je založen na pravdivých událostech. Děj mě zasáhl, o tom není pochyb. Rozhodně je to kniha, na kterou nezapomenu. Jelikož jsem příběh Sally vůbec neznala a ani jsem nečetla Lolitu, byla jsem některými situacemi i překvapena. Rez & záře hvězd vypráví o tématech, o kterých se na veřejnosti moc nemluví. Ovšem únosy dětí a jejich zneužívání je stále aktuální. Tato kniha až děsivě poodhaluje, jak je dětská mysl lehce ovládnutelná. Autorka zde tak prostřednictvím svého románu skvěle ukazuje, že by rodiče měli se svými dětmi mluvit a vnímat jakoukoli jejich změnu v chování, aby se jim nestalo něco podobného…

Knihu doporučuji rozhodně čtenářům psychologických románů, kteří mají odvahu a žaludek na to, aby se pustili do pravdivého příběhu, v němž se autorka vydává po stopách únosu dívky, která si procházela krutým týráním...

A teď už hodnocení!

    90%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jsem ji už četli, co na ni říkáte? Už jste o životě Sally Hornerové slyšeli?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za knihu bych chtěla moc poděkovat e-shopu Knihy Dobrovský,
u kterých si můžete příběh Rez & záře hvězd také pořídit.

Komentáře

  1. Tak mě si nalákala!!!! Hodně!! Už ji jdu hledat :D

    OdpovědětVymazat
  2. Lolitu jsem četla a tahle kniha zní taky hodně zajímavě. Přidávám na seznam, děkuju :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já mám Lolitu zatím stále na seznamu... Musím ty své resty už však začít dohánět. :))

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...