Když v zemi zuří válka, ale víra v lásku neumírá…

Jih proti severu


Autor: Margaret Mitchell


Originální název série: Gone with the Wind

Žánr: Román, klasická literatura

Celkový počet stran: 1 229

Vydavatelství: Leda

Rok vydání: 2020 (v originále 1936)

O čem knihy vypráví?

Mým velkým životním snem bylo vždy potkat pravou vysněnou lásku. Byla jsem tou nejobletovanější dívkou v kraji a byla jsem si toho dobře vědoma. Myslela jsem si, že bude lehké vdát se za muže, kterého skutečně miluji. Ve svých šestnácti letech jsem poprvé pocítila tu pravou nehynoucí lásku, po které jsem tak toužila. Jenže pak přišla hluboká rána. Můj milovaný se oženil s jinou dívkou…

To je však jen začátek celého příběhu. V dobách, kdy zuřila občanská válka a jih byl uzurpován severem, se toho stalo mnohem víc. Všude zuřil chaos. Yankeeové podpalovali domy a bez jakýchkoli ohledů si brali vše, co mohli. Ženy mnohdy pro své přežití museli udělat úplně vše, co bylo v jejich silách. A přesně tak i já. Byla jsem donucena rychle dospět, abych se mohla postarat o všechny, na kterých mi záleželo. Byla to nepřející doba, ale já stále věřila. Věřila jsem, že se jednoho dne vdám za muže, kterého skutečně miluji…


Do detailů promyšlený román, který nevypráví příběh pouze o lásce, ale ukrývá toho v sobě mnohem víc. To je světoznámá kniha Jih proti Severu, která necelý rok po svém vydání obdržel Pulitzerovu cenu za literaturu. Na první pohled to vypadá, že se jedná jen o obyčejný román, ovšem ten vás svými situacemi dokáže nečekaně mile překvapit. Najdeme těžkou dobu války, politiku, otrokářství a například se zde dostaneme i do společenství Ku-klux-klanu. Už jen všechny tyto rozsáhlá témata slibují od knihy něco neočekávaného.

Margaret Mitchell (zdroj)
Děj je vyprávěn er-formou a krom pár scén se celý příběh odehrává za přítomnosti Scarlett. Její naivita v některých momentech nezná hranice a stejně tak je na tom i její tvrdohlavost. Jinak je to však na tu dobu nesmírně odhodlaná a sebejistá žena, která se za žádných okolností nevzdá. Autorka zde měla prostor přivést k životu v podstatě každou postavu, kterou zde vytvořila, a to se jí nesmírně povedlo. Postav je tu docela mnoho, ale naštěstí se v nich dá dobře orientovat. Každý je jedinečný, dobře zapamatovatelný a ani jejich jména si zde nejsou podobná, což je také dost pomáhá v orientaci.

Příběh Jih proti Severu patří mezi klasiku, se kterým se rozhodně vyplatí strávit s ním nějaký ten čas. Uvnitř na nás čekají nádherné květnaté popisy, které v románech dnešní doby nenajdeme. Máme tu nezapomenutelný a čtivý příběh, že si ani neuvědomíme, že má celá tato základní dilogie přes 1200 stran. Nejdeme tu nádherně popsaná veškerá úskalí tehdejší doby, ale zároveň i krásné momenty souznění, které bychom v moderním světě technologií jen těžko hledali. Tato kniha má jednoznačně své kouzlo, které vás strhne a vy si příběh budete užívat plnými doušky.

Jih proti Severu původně vznikl jako jeden dlouhý román. Až později byl rozdělen na dvě knihy, což je pro čtenáře i mnohem pohodlnější. Už takhle je to celkem fuška nosit s sebou knihu v pevné vazbě, která má kolem 600 stran. Příběh ovšem ani po 1200 stranách nekončí. Závěr této knihy je v otevřený. Samozřejmě se s tím můžeme spokojit, ovšem je tu ještě možnost v příběhu Scarlett O´Harové pokračovat, a to v další dilogii jménem Scarlett. Tentokrát to však není příběh napsaný Margaret Mitchellovou, ale Alexandrou Ripley. A poté tu máme ještě dvě dodatkové knihy o Rheetu Butlerovi a o životě Ruth od Donalda McCaiga.

Na obou dílech Jihu proti Severu je krásně vidět, jak si dává nakladatelství Leda záležet na obálkách. Jsou prostě a jednoduše dokonalé! Jako dominantu tu najdeme Taru, což je rodný domov Scarlett, od kterého se příběh z velké části odvíjí. Mně osobně se na obálkách líbí nejvíce ty barvy, a i samotné písmo, které se hodí k době, ve které se příběh odehrává. Jak se líbí obálky vám?

A jak jsou na tom jednotlivé díly?

Jih proti Severu 1.

Tento díl nás perfektně uvádí do celého příběhu, kde na začátku poznáváme šestnáctiletou Scarllet, která za celý děj neuvěřitelně dospívá. Tuto knihu ovládla válka. Máme zde vypjaté situace, ve kterých jde o život. Yankeeové se pomalu blíží a je jen otázkou, kdy se dostanou k domovu Scarlett. Samozřejmě zde nechybí ani láska a momenty, které nás pohladí po duši.

"Jste jediná upřímná ženská, kterou znám, jediná, která se dívá na všechno věcně a nezastírá své myšlenky spoustou řečí o hříchu a morálce."

Můj názor: První část příběhu pro mě byla milým překvapením. Když jsem do knihy šla, netušila jsem, co mám od ní čekat. Nesmírně mi zde sedlo autorčino vypravování, které jsem si užívala. Právě díky květnatým popisům, které zde najdeme mám ráda klasikou literaturu a tento příběh mi po všech těch thrillerech skvěle sedl do nálady. Dokonce jsem byla překvapena, jak jsem v některých momentech na posledních 200 stranách zatajovala vypětím dech. Jen jsem tu chvílemi bojovala se Scarlett…

Jih proti Severu 2.

Asi to hlavní, co tento příběh provází, je konec otroctví. Vznikají zde Ku-klux-klany, do kterých jsou zapojeny i významnější osoby tohoto románu. Druhou polovinu už naplno ovládá vztah mezi Scarlett a jejím novým manželem, na kterém si autorka nechala z celé knihy nejvíce záležet. Máme tu dojemné momenty, které nás dovedou k slzám. S příběhem budete po několik dnů naplno žít. Závěr je pak jedno velké prozření, ze kterého se radujete, ale zároveň si říkáte: To je konec?

"Náboženství zakazuje smilstvo pod trestem pekelného ohně, ale jestli si církev myslí, že ona nevzbouří zemi a nebe, aby zachránila Taru a svou rodinu před hladem – no, ať si církev myslí, co chce."

Můj názor: Druhá část tohoto příběhu se mi snad líbila ještě o krapet více. Konečně jsem se totiž dočkala toho, v co jsem po 100 stranách prvního dílu doufala. Se Scarlett už jsem tentokrát neměla takový problém, jen se v jejím okolí nesměla objevit jedna osoba, se kterou bylo její rozumné uvažování odsouzeno k zániku. Jinak jsem s ní ale až nečekaně soucítila a málem jsem i tu uronila slzu. Sice jsem byla na začátku lehce zklamaná z toho konce nekonce, ovšem teď jsem s ním spokojená…


A teď už si pojďme nějak shrnout můj celkový názor! Příběhem jsem byla nesmírně překvapena. Očekávala jsem další Jane Eyrovou nebo Pýchu a předsudek, ovšem tohle bylo ještě lepší. Tím, že to není pouhý román, ale máme zde mnohem víc, mě děj neskutečně nadchl. Bavilo mě sledovat Scarlettinu proměnu v ženu. Tím, jak zde bylo nakousnuto tehdejší postavení žen ve společnosti, mě ještě více dostávala Scarlettina odvaha jít si za svým cílem. Navíc zde bylo probráno i téma rasové diskriminace, která příběh hodně ovlivnila. Líbilo se mi, že příběh provázeli skutečné historické události. Celé mu to totiž dodalo hloubku a věrohodnost, čehož si cením. Díky čtecímu maratonu jsem obě části přečetla za tři dny a vůbec by mi nevadilo, kdyby byl příběh delší, což mě samotnou překvapuje, jelikož když jsem viděla ten celkový počet stran, dost jsem se zhrozila. Dost se teď nabízí, že bych se pustila do pokračování, ale to si budu muset rozmyslet. Nejsem si totiž jistá, jak by mi vyhovovalo číst Scarlettin příběh z pera někoho jiného…

A teď už mé finální hodnocení celé série!


Knihu by rozhodně neměli minout čtenáři, kteří se zajímají o klasiku, ale především o historii USA, kterou zde můžou prožít prostřednictvím nezapomenutelného románu…

Znáte tuto knihu? Četli jste ji, nebo ji máte na seznamu? Pokud jste ji četli, co se vám na ní líbilo nejvíce?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentářů. :)


Za tyto knihy bych chtěla mockrát poděkovat nakladatelství Leda,
na jejichž internetových stránkách si můžete v kompletu pořídit oba díly Jihu proti Severu.

Komentáře

  1. Tohle je kniha, kterou mám na seznamu už vážně dlouho. Díky za tvou recenzi ;)
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
  2. Jih proti Severu je jednoznačně nesmrtelná klasika. Klasika, na kterou se chystám už opravdu vážně dlouho. :) Tohle nové vydání má opravdu krásné obálky. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jakmile vyšlo tohle nové vydání, tak jsem po něm pošilhávala dost aktivně...ale popravdě mám tak dlouhý want to read list že se k tomu asi nikdy nedohrabu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...