Země, jejíž jedinými obyvateli jsou roboti…

Moře rzi


Autor: C. Robert Cargill 

Originální název: The Sea of Rust

Žánr: Sci-fi, román, světová literatura

Počet stran: 336

Vydavatelství: Fobos

Oficiální anotace: Během globálního povstání je lidstvo vyhlazeno právě těmi stroji, které byly vyrobeny, aby mu sloužily. Nyní světu vládnou Jedny světové inteligence – obrovské mainframy, které asimilovaly mysli milionů robotů.
Ale ne všichni roboti jsou ochotni vzdát se své individuality a Křehule – samotářka a sběračka odpadků, zaměřená výhradně na přežití – je jedním z těch, kteří se ještě drží. Jenomže individualita má svou cenu a po téměř smrtelném setkání s jinou UI je Křehule nucena najít si nějaké útočiště. To však není vůbec jednoduché, protože se jedna JSI rozhodla obléhat nejbližší bezpečné město.
Kriticky poškozená Křehule musí vydržet dost dlouho na to, aby našla nezbytné vzácné součástky a mohla se opravit – ale jak robotovi pomalu odchází procesor, vynořují se všechny jeho staré vzpomínky. A to pro Křehuli znamená především jednu děsivou vzpomínku.

"Musíte se vzepřít vlastnímu naprogramování, jinak ve skutečnosti nežijete."

Chtěli, abychom jim sloužili. Dělali si z nás otroky. Mysleli si, že když nás sestrojili, mají právo nám velet. Jenže to se spletli. Při globálním povstání jsme vyhladili lidstvo. Už na Zemi nežije jediný člověk. Jsme jen my. Umělé inteligence. Roboti, kteří vyvraždili své stvořitele…

Vlády se ujala Jedna světová inteligence. Mají pod palcem většinu robotů. Já jim však svou svobodu nehodlám obětovat. Můžete mi říkat Křehule. Byla jsem vyrobena jako pečovatelka, teď se však starám už jen o sebe. Abych přežila, potřebuji náhradní součástky, jenže ty jsou pro můj typ takřka nesehnatelné. Celé hledání se navíc ještě stíží dost nečekanými situacemi, kterými mě navíc provází myšlenky na mou minulost s lidmi. Sice nemám city, jako měli lidé, ale ani tak se nevyhnu špatnému svědomí, které mě následkem selhávání systému nepřestává pronásledovat.

"Byl jsem možná sestrojen, ale to vy také. Já v továrně, vy v děloze. Ani jeden z nás o to nežádal, ale přesto jsme tady. Sebeuvědomění je dar. A je to dar, který nemá žádná myslící věc právo upírat jiné."

Příběh, který vás díky okamžité akci ihned vtáhne do děje. To je sci-fi kniha Moře rzi, ve které autor už od samého začátku nasazuje laťku neuvěřitelně vysoko. C. Roberta Cargilla můžeme znát jako scénáristu filmu Doctor Strange nebo hororu Sinister. Tentokrát zde však máme možnost poznat ho jako autora své vlastní knihy. Ocitáme se zde ve světě plném robotů, který může být až nečekaně děsivý pro ty, kteří věří, že umělá inteligence v budoucnu ovládne svět. Příběh je vhodný jak pro úplné začátečníky ve sci-fi, tak i pro znalce, kteří hledají neotřelý zážitek s knihou, která vás nejen pobaví, ale dokonce i dojme.

C. Robert Cargill (zdroj)
Knihou nás provází robotka Křehule, jejíž popisy jsou skvěle čtivé. Její vyprávění je plné sarkasmu a ironie, že vám v průběhu čtení pomalu nedochází, že není člověk. Jenže roboti neovládají žádný stud, proto některé popisy působí až přehnaně otevřeně. Navíc pokud v knihách nemáte rádi vulgarismy a hovorovou češtinu, tak vám styl této knihy nejspíš moc nesedne. Ovšem příběh za přečtení zkrátka stojí! Objevíte zde totiž skvěle propracovaný svět, jedinečné druhy robotů a nečekaně emotivní závěr, který se autorovy povedl.

Moře rzi je skvělou ukázkou toho, jak může vést diskriminace k vaší vlastní zkáze. Příběh je až nečekaně inspirativní a rozhodně by bylo skvělé moc ho vidět jako film. Máme tu neuvěřitelnou dávku akce a zvratů. Díky prostředí můžeme mít chvílemi pocit, že sledujeme Šíleného Maxe s Tomem Hardym. Příběh je perfektně svižný a působí v některých okamžicích až nečekaně bláznivě, ale to vůbec nevadí. Celé knize to jen dodává na čtivosti. Děj je neuvěřitelně poutavý a jakékoli výkyvy z normálu vás k celému příběhu jen více upoutají.

V případě této obálky je perfektní, že byl ponechán původní přebal. Skvěle se k celému příběhu hodí. Jsou zde krásně zvolené barvy a popravdě si nedokážu představit, že by měla kniha jinou obálku. Na první pohled vás dokáže zaujmout a upoutat, takže tady k tomu nejde nic vytknout.

Teď přichází na řadu můj názor… Po této knize jsem se dívala už od podzimního bookstormingu, kde jsem se o příběhu prvně dozvěděla. Okamžitě mě zaujal a říkala jsem si, že tohle by mohlo být dobrý. Jenže jsem nečekala, že to bude až tak dobrý. Děj mě upoutal od první kapitoly. Zaujal mě svět plný robotů a vzpomínání na lidskou populaci. Autor v příběhu i skvěle vysvětlil veškeré maličkosti o vymírání lidstva a to, jak si o sobě lidé mysleli, že jsou něco víc a roboti je nikdy nedokážou přemoct. Kniha je smyšlená, ale působí upřímně a krapet děsivě. Líbilo se mi, že příběh nebyl pouze vtipný, ale také tu najdeme hlubší myšlenky, které autor prostřednictvím robotů dokázal skvěle předat. Já jsem tedy z příběhu nadšená a ráda si v budoucnu přečtu od autora nějakou další knihu.

Knihu doporučuji každému, kdo chce poznat svět, ve kterém jsou jedinými přeživšími roboti, který však neustále musí bojovat o to, aby jejich srdce stále tikalo.

A teď už hodnocení!

    85%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, jako se vám líbila? Máte rádi robotické sci-fi? Doporučili byste mi nějaké?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za knihu bych chtěla moc poděkovat e-shopu Knihy Dobrovský,
u kterých si můžete příběh Moře rzi také pořídit.

Komentáře

  1. Obálka perfektní a anotace také :)

    Ale přiznám se, že sci-fi není vůbec moje stránka :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pokud bys někdy měla náladu sáhnout po něčem jiném, tak aspoň víš, co to bude. :D

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...