Na cestě za Cizinkou…

Skotskem po stopách seriálu Cizinka



Autor: Jan Hrdina

Žánr: Populárně naučná, literatura faktu, cestopis

Počet stran: 272

Vydavatelství: Cosmopolis, Grada

Oficiální anotace: Netradiční průvodce po Skotsku určený nejen pro milovníky oblíbeného seriálu Cizinka.
Poznáte dramatické okolnosti jakobitských povstání, jejich příčiny i důsledky, dozvíte se, jak fungoval skotský klanový systém, odhalíte osudy historických osobností, známých také ze ságy Cizinka, a to včetně skutečného Jamese Frasera. Navštívíte oblíbená seriálová místa a odhalíte kouzlo skotských tradic.
Kniha s bohatým obrazovým doprovodem je uceleným průvodcem po Skotsku, jeho dějinách a kultuře, kde je společným jmenovatelem současný fenomén Cizinka.



"Seriál vzbudil touhu mnoha a mnoha lidí poznat zemi, v níž se odehrávají dramatické osudy Claire a Jamieho. Prozíravý skotský duch jde tomuto zájmu vstříc a rozšířil domácí cestovní ruch o zcela novou kategorii pod názvem Outlander."

Historie Skotska, tamější zvyky, osobnosti a především lokace, ve kterých se natáčel úspěšný seriál Cizinka podle stejnojmenné knižní předlohy. Právě to objevíme v knize Skotskem po stopách seriálu Cizinka od českého spisovatele a odborníka na Skotsko, Jana Hrdiny. Autor svou knihu pokaždé zasadí do skotského prostředí, které nabízí neskutečné množství inspirace v bájích a pověstech, takže se ani není čemu divit. Před necelými dvěma lety vyšel autorovy u nakladatelství Cosmopolis odpočinkový příběh Tajemství skotské krve. Tentokrát však díky jeho knize máme možnost poznat nejen pravdivou historii Skotska, ale především se zde i více dozvíme o Cizince, a to zajisté ocení mnozí čtenáři Diany Gabaldon.

Jan Hrdina (zdroj)
Knihu máme rozdělenou na tři části. V té první se dozvídáme historické souvislosti. Máme tu například zrození jakobitů, cestu ke Cullodenu a informace o Stuartovcích na anglickém trůnu. Je vidět, že si s touto částí dal autor velkou práci a vážně zde vypsal snad vše, co ho napadlo. Jenže všeho moc škodí a kdyby tato část byla lehce zkrácena a nepřehlcovala nás samými daty, čtenář by si ji dokázal užít více. Dále tu pak máme část lidé a tradice. Zde se dozvídáme o všech skotských klanech, což je hodně zajímavá část. Také tu máme jednotlivé osobnosti, které ovlivnili skotskou historii a jimiž se nechala Diana Gabaldon inspirovat v psaní série Cizinka. V této části také najdeme informace o skotském kiltu, tartanu, zvěři a například o tradičním sportu.

A nakonec tu máme místa. Po všech – někdy i zbytečných – informacích tu máme to, na co jsme se těšili a co nám slibuje název knihy. Konečně můžeme prozkoumat prostřednictvím stránek ony krásy Skotska a třeba si podle knihy i do budoucna naplánovat výlet. U každého místa zde máme nejen vypsanou jeho přesnou polohu. Najdeme tu totiž informace o tom, k čemu sloužilo ono místo v seriálu Cizinka, v jaké sérii bylo využito, jeho skutečné jméno, a především zda máme možnost danou lokalitu navštívit… Celou knihou nás navíc provází i nádherné fotografie, které skvěle obohatí text a díky malému a skladnému formátu se kniha dá lehce přibalit do batohu na cesty. Rozhodně si v této knize najdou to své nejen milovníci Skotska, ale rozhodně i fanoušci Cizinky!

Obálka knihy rozhodně přiláká fanoušky Cizinky na první pohled. Lallybroch, který se ve skutečnosti nejmenuje Lallybroch ale Midhope Castle, rozhodně přiláká každého, kdo příběh Claire a Jamieho zná. Jediné, co mi tam trochu přebývá, je to velké S, na které se krásně dal připojit název knihy. Už jsem si ale zvykla, že na knihách Jana Hrdiny přebývají počáteční písmena, takže to neberu jako nějaké mínus…


A jaký je můj názor na knihu? Co se týká začátku, tak tady jsem byla hodně zklamaná. Bylo zde tolik informací o historii, že jsem knihu neustále odkládala a nebavila mě. Krom pár zmínek o Cizince mi to připadalo, že v rukou držím učebnici o historii Skotska a název knihy mi přišel jen jako marketingový tah. Jenže pak jsem překonala první část a najednou mě to začalo bavit mnohem víc. Veškeré informace o klanech, reálných osobnostech a samozřejmě místa, mě neskutečně zaujala. Bylo to zajímavé, poutavé a kniha nám v aktuální situaci poskytuje možnost procestovat si Skotsko alespoň prostřednictví stránek. Takže za mě je to rozhodně fajn zpestření, pokud nechcete neustále číst klasickou beletrii.

Knihu Skotskem po stopách seriálu Cizinka můžu s čistým srdcem doporučit nejen fanouškům Cizinky, ale také těm, kteří mají rádi Skotsko a rádi by ho prozkoumali skrz historii a osobnosti, které jsou neodpustitelnou součástí tamější historie.

A teď už hodnocení!

    69%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, co na ni říkáte?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Komentáře

  1. Sérii Cizinka mám vážně moc ráda, takže o této knize samozřejmě uvažuju už nějakou dobu. :) Trochu mě ale zarazilo, že se v ní tolik "Cizinky" zase neobjvuje..

    OdpovědětVymazat
  2. Taky na knihu cekam a vzhledem k tomu, ze mam svet Cizinky moc rada, tak jsem na to zvedava...

    OdpovědětVymazat
  3. Cizinku miluji, takže mi tato kniha nemohla chybět ve sbírce. Sama totiž uvažuji (dobře, uvažovala jsem o letošní dovolené ve Skotsku, ale bohužel okolnosti..) o tripu po stopách Cizinky. Do knihy jsemse zatím jen tak namátkově začetla a těším se, že si rozšířím obzory, ale už na první pohled působí jako učebnice. Uvidíme ale těším se :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...