Žádný slzy, žádnej funus…

Šest vran, Prohnilé město


Autor: Leigh Bardugo


Originální název série: The Six of Crows Duology (Six of Crows, Crooked Kingdom)

Žánr: Young Adult, fantasy

Celkový počet stran: 916

Vydavatelství: Fragment

Rok vydání: 2017 – 2018

O čem knihy vypráví?

Ketterdam, město, které mě obralo o vše, ale já se nenechal zlomit. Musel jsem začít od nuly. A teď mi podsvětí Ketterdamu může říkat pane. Stal jsem se králem podvodníků a zlodějů. Podlé lži a intriky jsou pro mě na denním pořádku. Nikoho si nepřipustím k tělu. Celé město si povídá fámy o mé temné minulosti. Říkají mi Krkavec, a právě teď mi byl nabídnut šílený úkoly, který mi však může přinést mění.

Jenže potřebuji pomocníky. Takovou šílenost nejsem schopný zvládnout sám. Z toho důvodu se mnou půjde Inej, špionka s tichou chůzí kočky. Jasper, mistr ve střelbě. Nina, okouzlující Smrtička. Matthias, který se vyzná ve městě, kam máme namířeno. A Wylan, expert na výbušniny, který mi však může posloužit i jako rukojmí. Snad tohle všichni přežijeme…


Leigh Bardugo (zdroj)
Série Šest vran je asi tou nejznámější a nejopěvovanější sérií od Leigh Bardugo. Od této autorky v Čechách vyšlo již spoustu knih. Krom Wonder Woman: Válkonošky z nich mají však ostatní příběhy jedno společné a tím je universum, ve kterém se odehrávají. Vše začalo trilogií Griša, a právě z onoho světa tu máme i další příběhy. Například tuto dechberoucí dilogii, Šest vran, která se navíc brzy propojí s Grišou a vznikne z toho jeden společný seriál na Netflixu.

Příběh, který vás svým světem a postavami dostane. Tak to lze jednoznačně říct o Šesti vranách. Celý svět zde působí, jak kdybyste se propadli v čase o 100 let. Ovšem přitom zde najdeme moderní zbraně, a dokonce i tank. Děj je zde mnohonásobně propracovanější než v Griše, která klade docela velký důraz na romantiku a zápletka v ní postrádá jakýkoli spád a originalitu. V této dilogii se však autorka vyhnula jakémukoli klišé a vystavěla zde nádherný příběh, na který nejde jen tak zapomenout.

Vyprávění nám je podáno er-formou. Máme zde celkem šest hlavních postav, a právě podle nich se jmenuje většina kapitol. Autorka nás zde s každým postupně seznamuje. Nejsme zde okamžitě vrženi do děje, kde jsou od samého začátku všechny postavy. Celý příběh začíná mimo naší hlavní šestku. V další kapitole se však už konečně střetáváme s Inej, poté tu máme snad všem známého Kaze, dále se však s příběhem opět ocitáme u Inej a postupně tak vypravěč do knihy vsadí všechny postavy a mi tak máme alespoň možnost se v postavách i ději zorientovat. Hlavní postavy zde nejsou žádnými svatoušky. Máme tu spíše takové vyvrhele společnosti a každý z naší hlavní šestky se zde vyrovnává se svou vlastní temnotou a démony. Nejsou zde tedy žádné ukázkové postavy, ale právě díky tomu je příběh jedinečný.

(zdroj)
V knize najdeme spoustu detailů, které ději dodají hloubku a krásně ho oživí. Styl autorčina vyprávění na nás může z počátku působit nudněji, ovšem když se děj rozjede, tak na nějaký pomalejší začátek hned zapomeneme. Máme tu spoustu nepředvídatelných zvratů a rozzuzlení. Najdeme tu akci, u které s vypětím zapomeneme dýchat. Objeví se zde dojemné a nečekaně srdceryvné momenty, u kterých si citlivější duše popláčou. Je zde takřka nereálné, aby nám některá z hlavních postav nepřirostla k srdci. Celá série je vážně skvěle napsaná a krom chvílí, kdy se přítomnost nečekaně proplétá s minulostí, a mi zde můžeme být při čtení lehce zmatení, mě nenapadá jediné minus, které by tato dilogie měla.

Šest vran je na první pohled nádhernou sérii, která ozdobí vaši knihovnu. Knihy jsou oproti ostatním výtiskům z Fragmentu i vyšší, takže zaujmou na první pohled tím, že vyčnívají mezi ostatními YA příběhy. Mimo nádherné a vystihující přebaly však pod nimi objevíme krásné a jednoduché hřbety. Ani uvnitř však kniha nespadá do sekce obyčejnosti. Po grafické stránce jsou dovedeny k dokonalosti i začátky kapitol a také tu nalezneme celkem tři mapy, které tvůrce propracoval do detailů. Celkově je tedy radost se na knihu moct podívat.

Oba díly této dilogie na sebe krásně navazují a jak si vedou sami za sebe? Tak na to se teď pojďme podívat...

Šest vran


Postupné nabalování děje a postav tak, aby se čtenář stihl v knize zorientovat, než zde dojde k něčemu závažnějšímu. Přesně tak by měl začátek fantasy příběhu vypadat. Autorka zde na nic nespěchá, ale přesto nezapomíná, že děj nesmí čtenáře nudit. Poskytuje nám zde akci, napětí, a nakonec tak strhující jízdu, která se jen tak ničemu nevyrovná. Postavy si zde od samého začátku zamilujeme a příběh nás svým světem a zvraty dostane. Co víc si přát…

"Naším zločinem je to, že jsme, jací jsme."

Můj názor: Tohle bylo vážně nečekané! Stal se zázrak a mě poprvé naprosto uchvátila kniha od Leigh Bardugo, se kterou jsem to už chtěla vzdát. Děj mě bavil od samého začátku. Ani na chvíli jsem se u knihy nenudila a neskutečně jsem si příběh užívala. Líbilo se mi, jak se vyvíjel a konec mě dostal. Hned jsem musela jít pokračovat Prohnilým městem.




Prohnilé město

Tady máme akci už od samého začátku. Co jiného taky po konci předchozího dílu čekat?! Začátek a konec jsou v této knize opět skvělé. Bohužel se zde oproti prvnímu dílu krapet táhne střed, který by mohl být kratší a záživnější. Jinak zde ovšem nechybí krom dojemných a dechberoucích situací také nějaká ta dávka vtipu, která dokáže děj příjemně odlehčit.

"Vrány si pamatují lidské tváře. Když je někdo krmí nebo je na ně milý, tak si ho zapamatují. Zrovna tak když se k nim někdo chová špatně."

Můj názor: Opět skvělé, opět záživné a opět nezapomenutelné. Ten horší střed zde autorce odpouštím, protože jsem sama za sebe ráda za konec, který zde připravila. Neskutečně jsem se totiž bála, co se zde stane a naštěstí to nebylo nic, co bych autorce nějak dlouhou zazlívala. Osobně jsem si totiž myslela, že mě finále této knihy emočně rozdrtí, ale naštěstí to nebylo tak hrozné. I když co čtenář, to jiná sympatie ke každé postavě…


A jak bych tedy celkově tuto sérii shrnula? Nečekaná jízda, která mě od začátku do konce nepřestávala bavit! Trochu jsem měla strach, že mi příběh nebude moc dávat smysl, když jsem nečetla sérii Griša. (Četla jsem tedy jen první díl, na který můžete najít recenzi ZDE.) Pokud jste ji ale nečetli, tak to vůbec nevadí, jen si zde vyzradíte její děj… Dilogie Šest vran mi přirostla k srdci od samého začátku. Upoutal mě svět, oblíbila jsem si postavy a zaujala mě zápletka, která slibovala něco velkého. A přesně tak to i bylo. Leigh Bardugo mi dokázala, že umí psát já už se teď nemůžu dočkat seriálu, který snad bude alespoň z poloviny tak skvělý, jako tato série.

A teď už mé finální hodnocení celé série!


Tuto sérii doporučuji každému, kdo hledá YA fantasy s nezvyklým obsazením, poutavým světem, překvapivými zvraty a dějem, na který jen tak nezapomenete. Pokud navíc stejně jako já doposud nepřišli na kouzlo Leigh Bardugo, tak tato série vám dokáže, že její příběhy si své fanoušky zaslouží.

Znáte tuto sérii? Četli jste ji nebo se na ni stále chystáte? Pokud jste ji četli, jak se vám líbila? Který díl je podle vás vydařenější? Jak jste byli spokojeni se závěrem Prohnilého města?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentářů. :)

Mějte se krásně,
vaše knihomolka Šárka



Komentáře

  1. Moc pěkná recenze, v zásadě s tebou ve všem souhlasím. :) Já jsem tuhle dulogii četla zhruba před rokem a přílši jsem od ní nečekala. O to víc jsem byla překvapená a nadšená. Podle mě je to něco nového, originálního a super čtivého. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Súhlasím veru s tebou :) Mňa očarila a vždy sa na ňu pozerám s dobrým pocitom :D

    OdpovědětVymazat
  3. Miluju, zbožňuju a doporučuju <3 Šest vran je prostě láska. Líbí se mi, že vybočuje z davu, nemá žádnou přeslazenou romanci a je prostě své! Vloni jsem si příběh vychutnala podruhé - tentokrát jako audioknihu, a bylo to opět fantastické <3 Skvělá recenze a vítej v klubu vran <3

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...