Jak nalézt ztracený hlas?

Zpívej jako by tě nikdo neslyšel

Autor: Vanessa Jones

Originální název: SING (Like No One´s Listening)

Žánr: YA, román

Počet stran: 368

Vydavatelství: King Cool

Oficiální anotace: Vanessa Jonesová, bývalá muzikálová herečka z West Endu, sepsala poutavý young adult román z prostředí, které je jí tak blízké – z prostředí plného talentovaných mladých lidí, ať již v oboru hudby, tance nebo jiné oblasti showbyznysu. A mezi nimi je i Nettie, jenže s ní to má jeden háček…
Nettiina máma byla slavná tanečnice a nedávno náhle zemřela. Nettie se s tím stále ještě snaží vyrovnat, když do toho navíc přijde o hlas, takže není schopná zpívat. Touží však studovat muzikál na Dukeově akademii, nejprestižnější škole múzických umění v zemi, proto musí svůj problém s hlasem vyřešit. To však není zrovna snadné, když ji všichni stále pozorují.
Pak se Nettie jednoho večera zdrží ve škole a v prázdném studiu se jí najednou opět podaří zpívat, zatímco ji kdosi neznámý doprovází na klavír. Pro Nettie tedy možná není ještě nic ztraceno. Možná stále ještě může najít svůj hlas, a přežít tak první ročník na akademii. Ale zvládne to ještě předtím, než se ji rozhodnou vyloučit?
Román o snění, hledání a také pevné naději, svoji roli v něm rovněž hrají láska a přátelství.

"Jako bychom byli z muzikálového příběhu, který se pokazil."

Celý život jsme byly jen dvě. Já a máma. Ona byla známou tanečnicí a já snila o tom, že budu v umění pokračovat. Větší lásku jsem však pocítila ke zpěvu než k tanci, ale to mi vůbec nebránilo po tom, abych se hlásila na stejnou akademii múzických umění, kterou vystudovala ona. Vždy jsem byla spokojená s naším životem. Byly jsme tu pro sebe a já nikdy nezažila pocit samoty. Nevím, kdo je můj otec a donedávna jsem ani neznala svou babičku. Teď s ní však musím žít…

To, že matka zemřela, byl hrozný šok. Teď jsem zůstala na všechno sama. Nemám nikoho, kdo by mě podporoval ve svých snech. Je tu jen babička, které však musím říkat tetičko. I tak se však nehodlám vzdát svých snů a půjdu na konkurz Dukeovy univerzity. Jenže při zpěvu naprosto selžu. Ztratím hlas a předtím, než se naprosto sesypu, uteču ze zkoušky. Když mi však pak domů dorazí přijímací dopis, nemůžu uvěřit svým očím. Jak mám ale studovat muzikálový zpěv, když ze sebe nedokážu dostat jediný tón?

"Všechno je možné, když to dovolíš."

Jaké je to žít s jménem slavné matky, jejíž duševní přítomnost na vás číhá z každého rohu a vy se zatím musíte vnitřně vypořádat s její ztrátou? To nám vypráví Vanessa Jones ve své knize Zpívej jako by tě nikdo neslyšel, která nedávno vyšla u nakladatelství King Cool. Jedná se o takovou zajímavou kombinaci filmu Protivný sprostý holky, Popelky a Selenou Gomez a snímku Nikdy to nevzdávej. Ten je celému námětu knihy podobný nejvíce. Už takto na začátek je potřeba zmínit, že i přestože se kniha tváří jako standalone, tak má dost otevřený konec. Navíc příští rok bude v originále od autorky vycházet kniha Tanči jako by tě nikdo neviděl a podle anotace jde pomalu s jistotou tvrdit, že se jedná o pokračování tohoto příběhu.

Vanessa Jones (zdroj)
Dějem nás provází Nettie. Hlavní hrdinka, která se potýká s psychickými problémy a odmítá odbornou pomoc. Její povaha je dost nevyzpytatelná a často i nesnesitelná. Z toho důvodu si její charakter vyžaduje nějaký ten čas, abyste se do ní dokázali vžít a nechtěli ji z příběhu vyškrtnout. Dukeova akademie je plná umělců, takže se dá říct, že každá postava je zajímavou osobností, díky kterým příběh zaujme širší škálu čtenářů. Najdeme tu však i postavy, které jsou typickou ukázkou dívek zahleděných jen do sebe, které se nebojí jít přes mrtvoly. Toto klišé, vystřižené jak z béčkových filmů ze střední, je na příběh už trochu moc…

Krom popisování vážnosti mentálních problémů spojených se ztrátou blízkého, tu také částečně autorka popisovala poruchy příjmu potravy. Kniha v sobě tedy nese hloubku a je čtivá, jenže ji dost ničí krkolomný překlad. Nemůžu tedy jistě určit, jestli je to překladem, nebo to tak zvláštně působí i v originále, ale rozhodně to hodně kazí celkový dojem z knihy. Onen zmiňovaný otevřeným konec ve vás vyvolá spoustu otázek. Jak už jsem však psala na začátku, vypadá to na pokračování, takže se ho snad dočkáme i u nás. V knize totiž zůstalo spoustu nezodpovězených otázek ohledně matky Nettie, které nás určitě v budoucnu dokážou překvapit.

Co se týká obálky knihy, tak ta jednoznačně zaujme na první pohled. Za mě je rozhodně lepší než originál! Sice by mi kvůli stylu Nettie více seděl přebal ve vintage stylu, ale chápu, že takto spíše zaujme čtenáře, pro které je určena.

A jaký je můj názor na knihu? Musím přiznat, že jsem po dočtení byla dost navážkách, jak celý příběh hodnotit. Mám ráda muzikály a vždycky jsem milovala seriál Glee, takže jsem tuto knížku částečně brala jako takové navrácení v čase do období dospívání. V tomto směru to tedy byl milý nostalgický románek, který jsem si užívala. Jenže pak tu zas bylo spoustu situací, které mě rozčilovali. Ať už to bylo chování hlavní hrdinky, její dvě Nemesis, kýčovitý závěr nebo zbytečné prodlužování. Tento příběh mě sice bavil, ale pokud bych ho nečetla v aktuálně dobrém rozpoložení s tou správnou letní náladou, tak bych knihu asi mnohem více zkritizovala…

I tak však knížku doporučuji a to každému, kdo se dokáže vyrovnat s nevyzpytatelnou hlavní hrdinkou a hledá odpočinkový – lehce praštěný – románek na léto.

A teď už hodnocení!

    70%

Znáte tuto knížku? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, jak se vám líbila?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za knihu bych chtěla moc poděkovat e-shopu Knihy Dobrovský,
u kterých si můžete příběh Zpívej jako by tě nikdo neslyšel také pořídit.

Komentáře

  1. Už díky krásné obálce kniha zaujme. :) Věřím, že jako odpočinkové nenáročné čtení je tahle kniha ideální.

    OdpovědětVymazat
  2. Knihu vůbec neznám, ale myslím, že by se mi líbila. :))

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...