Svět neposkytuje pouze svobodu. Může pro nás být i pastí…

Dost dobrá matka


Autor: Bev Thomas

Originální název: A Good Enough Mother

Žánr: Psychologický thriller, světová literatura

Počet stran: 359

Vydavatelství: Leda

Oficiální anotace: Ruth Hartlandová je zkušená psychoterapeutka, ale její profesní praxe ji neuchrání před osobním utrpením. Je totiž matkou dospělých dvojčat a jedno z nich – složitý a křehký Tom, který „nikdy nikam nezapadal“ – před časem náhle zmizel.
RUTH SE NEVZDÁVÁ NADĚJE, ŽE SYNA NAJDE, ČEKÁ VŠAK NA JEHO NÁVRAT TAK ÚPĚNLIVĚ, ŽE ŽIJE POUZE NAPŮL.
V tragickém rozpoložení začíná pracovat s labilním a traumatizovaným pacientem. Je tady ale háček: Dan Griffin se nesmírně podobá jejímu pohřešovanému Tomovi. Ruth nasazuje všechny síly, aby novému pacientovi pomohla, jenže osobní těžkosti a výčitky svědomí zeslabily její profesionální úsudek.
I PROTO SE SITUACE VYMKNE KONTROLE – A NÁSLEDUJÍCÍ DĚSIVÉ UDÁLOSTI PŘEKONAJÍ I TY NEJTRAGIČTĚJŠÍ PŘEDSTAVY…
Dost dobrá matka nás zavede do utajeného světa mezi psychoterapeutem a jeho pacientem, v jehož centru tiká časovaná bomba. Držíme v rukou dramatický příběh o nekončícím závazku matky a o tom, že…
… I KDYŽ TO CÍTÍME JINAK, MUSÍME DÁT TĚM, JEŽ MILUJEME, CO NEJVÍC SVOBODY.

"Ten strach. Bolest. Hrůza. Pocit, který nade všemi převažuje, je čistě můj a jenom můj: tíže vlastní viny, která mě drtí jako olovo."

Často přemýšlím nad tím, jestli jsem si v hlavě život své rodiny nepřikrášlovala. A nejspíš tomu tak skutečně bylo… Práce, rodina, práce. Tak nějak probíhal můj život dřív. Nyní vlastně také, ale s jednou velkou ztrátou. Tom, jedno z mých dvojčat, totiž nečekaně zmizel. Je sice už dospělý, ale to mi nebrání v tom mít o něj strach. Tom totiž nikdy nikam nezapadal a já tak propadala vždy zarputilé potřebě ho chránit.

Práce je jediné místo, kde alespoň na chvíli zapomenu. Musím pomáhat ostatním a jako zkušená psychoterapeutka mívám práce nad hlavu. Jenže pak se objeví Dan Griffin, nový pacient, který se až neskutečně podobá Tomovi. Vím, že bych v tomto případě měla nejlépe pacienta přenechat někomu z kolegů, ale… Já přeci dokážu zůstat na profesionální úrovni. Nebo je můj úsudek až moc ovlivněný výčitkami?

"Ještě nikdy jsem pacientovi nelhala. Lhala jsem, protože byl zoufalý.
Lhala jsem, protože jsem chtěla, aby se cítil výjimečný.
Lhala jsem, protože jsem chtěla, aby za výjimečnou považoval mne."

Jak vypadá realita a chci ji skutečně vidět? To je jedna z mnoha otázek, které vás napadnou při čtení tohoto nového psychothrilleru, který si dokáže neskutečně pohrát s lidskou myslí. Dost dobrá matka je debutová kniha od britské autorky Bev Thomas, která v originále vyšla teprve v březnu tohoto roku. Je až neskutečné za jak krátkou chvíli ji dokázala Leda dodat českým čtenářům a my za to můžeme být jen rádi. Milovníkům psychothrillerů by totiž tento příběh rozhodně neměl uniknou a podzim je přesně ideálním časem, kdy se do takové knihy pustit.

Bev Thomas (zdroj)
Příběh je vyprávěn Ruth, tedy hlavní ženskou postavou, jejíž životem se v této knize zabýváme. Mít jako hlavní hrdinku psychoterapeutku, je podle mě sen každého, kdo se zajímá o lidskou mentalitu a chování lidí v různých životních situací. A přesně postava Ruth byla perfektně vykreslena a do takovéhoto žánru knihy se neskutečně hodila. Ruth však není tou plně nejzajímavější postavou této knihy. Autorce se podařilo skvěle vykreslit i ostatní charaktery. Například tajemný Dan a zmizelý Tom, budou pro mnohé čtenáře jedním velkým otazníkem, který zatouží odhalit a dozvědět se o něm pravdu.

Vypravování děje plynně přechází z přítomnosti do minulosti a vůbec tak nehrozí, že vás kniha zmate a vy se v ní ztratíte. Psychothrillery většinou bývají plné mrazivých scén a zvratů, díky kterým překvapivě lapáte po dechu. Tato kniha však taková není. Děj po celou dobu v podstatě pluje na jedné úrovni a ta dávka napětí, kterou čtenáři od thrillerů chtějí, se postupně nabaluje. Kvůli tomu knize vůbec nevadí, že není napěchovaná zvraty a akci. Příběh totiž ve vás i tak dokáže vyvolat řadu emocí, postavy si oblíbíte a závěr vás dokáže dohnat až k slzám.

Obálka knihy perfektně podtrhuje atmosféru celého děje. K příběhu se navíc rozhodně hodí více než originální, která mně osobně k příběhu vůbec nesedí. Tato tmavá dokáže podle mě více zaujmout i čtenáře v knihkupectví a ta nálepka vpředu, že knihu doporučuje autorka Dívky ve vlaku, tomu rozhodně pomůže.

A jaký je můj názor na příběh? Já si knihu nesmírně užívala a bavila mě od začátku do konce. Sice to nebylo plné zvratů, jak jsem doufala, ale nečekaně mi to vůbec nevadilo. Už od začátku to bylo čtivé, poutavé a natolik zajímavé, že jsem knihu nechtěla vůbec odložit. Já patřím mezi ty čtenáře, kteří v knihách rádi rozebírají do detailů lidskou psychiku, takže já si čtení zkrátka užívala. Teď jen doufám, že autorka brzy vydá další příběh, protože bych si od ní strašně ráda přečetla něco dalšího.

Dost dobrou matku doporučuji každému, kdo se rád proplétá lidskou psychikou a hledá příběh, který ho zaujme nejen svými postavami, ale i vývojem děje.

A teď už hodnocení!

    86%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, jak se vám líbila?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za tuto knihu bych chtěla mockrát poděkovat nakladatelství Leda,
na jejichž internetových stránkách si příběh Dost dobrá matka můžete pořídit.

Komentáře

Oblíbené články...