#2 Z knih na filmová plátna

Ten, kdo stojí v koutě


Zdravím, knihomolové!

Vítám vás u nového článku, kterým je opět porovnání knihy s jejím filmovým zpracováním. Tentokrát jsem se rozhodla porovnat příběh, který snad všichni znají, ale já se k němu dostala až nyní. Dnes tu tedy mám svůj názor na knihu Ten, kdo stojí v koutě a film Charlieho malá tajemství, který se v Čechách jmenuje pro mě z neznámého důvodu úplně jinak než kniha. Ale co už…


O čem příběh vypráví?

Milý příteli,

budu ti vyprávět příběh. Příběh o mém životě, který na první pohled nevypadá nijak zajímavě, ale až se do těchto dopisů začteš, možná tě překvapí. Čeká mě teď první rok na střední. Nová škola. Nové prostředí. Říká se, že střední je ještě horší než základka. Proto jsem si dal za úkol nevybočovat z řady. To však není vůbec jednoduché, zvlášť po minulém roce, kdy můj kamarád spáchal sebevraždu…

Naštěstí rychle jsem se ale spřátelil s Patrickem a Sam. Jsou sice už v maturitním ročníku, ale nečekaně si k sobě najdeme cestu. Berou mě na večírky, posloucháme muziku a v noci se projíždíme tunelem. V ten moment jako bychom se stali nekonečnými. Jenže pak jsou tu chvíle, kdy na mě dolehne celý svět. A z toho důvodu tě prosím, nezjišťuj, kdo jsem. Já jen potřebuji někoho, kdo mi bude naslouchat a rozumět, a ona říkala, že ty to prý dokážeš!

S pozdravem
Charlie

"I když jsem hodně smutný, myslím, že nejvíc mě trápí právě ta nevědomost."

Informace o knize

Autor: Stephen Chbosky

Originální název: The Perks of Being a Wallflower

Rok vydání v originále: 1999

Žánr: YA contemporary

Vydavatelství: #booklab

Počet stran: 212

Hlavní postavy: Charlie, Sam, Patrick, Mary Elizabeth, Charlieho rodiče a sourozenci, teta Helen, Bill (Charlieho učitel angličtiny)

Způsob vyprávění: dopisy psané Charliem pro neznámého přítele

"Dlouho jsem se díval na svůj odraz a stromy za ním. Na nic jsem nemyslel. Nic jsem necítil. Ani jsem nevnímal hudbu. Celé hodiny. Něco je se mnou fakt špatně. A já nevím co."

(zdroj)
Informace o filmu

Režie: Stephen Chbosky

Scénář: Stephen Chbosky

Kamera: Andrew Dunn

Hudba: Michael Brook

Uvedení do kin v Americe: 21.09.2012

Herecké obsazení: Logan Lerman (Charlie), Emma Watson (Sam), Ezra Miller (Patrick), Mae Whitman (Mary Elizabeth), Erin Wilhelmi (Alice), Dylan McDermott (otec Charlieho), Kate Walsh (matka Charlieho), Nina Dobrev (Charlieho sestra Candance), Paul Rudd (Mr. Anderson), Johnny Simmons (Brad), Reece Thompson (Craig), Adam Hagenbuch (Bob), Nicholas Braun, Melanie Lynskey, Julia Garner, Joan Cusack, Tom Savini, Stacy Chbosky, Dihlon McManne, Landon Pigg, John W. Iwanonkiw, Zane Holtz, Morgan Wolk, Patrick de Ledebur, Brian Balzerini, Tom Kruszewski, Emily Marie Callaway, Chelsea Zhang, Justine Nicole Schaefer, Julie Marie Schaefer, Owen Campbell, Brian Muller

"Vidíš věci kolem sebe. Mlčíš o nich. A rozumíš."

Rozdíl mezi knihou a filmem

Největší rozdíl je rozhodně v tom, že kniha toho v sobě ukrývá přeci jen o trochu více. I přesto, že má jen 200 stran, tak v sobě má nepřeberné množství citu a situací, které se hold do filmu nevešly nebo je herci nedokázali tak skvěle předat divákovi. Autor má totiž ohromný talent vložit do pár vět to, co ostatní spisovatelé popisují na 30 a více stranách, a jen tak to zahrát musí být hodně náročné. Dost scén je tu i poopravených pro kameru. Třeba závěr si režie – což je nečekaně sám autor Stephen Chbosky – dost poupravila. Ale není to zas něco, co by příběh vyloženě kazilo.

Ve filmu jsou nádherné soundtracky. Ovšem i v knize najdeme seznam písní, které si ke čtení můžeme pustit ve stejný čas, kdy je poslouchá Charlie s přáteli. Po hudební stránce je to tedy dost vyrovnané. Herci jsou skvělý a na dané postavy se hodí. Ale třeba Charlie mohl být mladší. Moc tam nebyl vidět ten věkový rozdíl čtyř let, který by mezi ním a Sam s Patrickem měl být. Herci se s tím však poprali skvěle a třeba takový Ezra Miller byl naprosto perfektní!


Celkový názor a shrnutí

Ten, kdo stojí v koutě (Charlieho malá tajemství) je příběh, ve kterém si každý najde to své. V podstatě je do obyčejný příběh o všem, čím si prochází dospívající. Navíc je tu ale ta neobyčejná a nevšední linka, která vás dostane. Mně se líbila jak kniha, tak i film. Ovšem vítěz je rozhodně kniha. Tam si totiž můžu dodat své vlastní postavy a celkový dojem z příběhu mi nekazí slavní herci, které mám spojené s úplně jinými filmy a seriály. Děj je každopádně hodně dojemný a nádherně vyzdvihuje veškeré pocity, které autor/režisér chtěl dál předat. A pokud například milujete klasickou literaturu, tak zde najdete skvělou inspiraci na čtení.

Tento nevšední a obyčejně neobyčejný příběh rozhodně stojí za vaši pozornost. Já ho doporučuji všem, kteří rádi čtou mezi řádky. Kniha ani film totiž nepopisují vše dopodrobna a naplno. Autorovi totiž stačí i v důležitých momentech jen lehké naznačení, ale abyste vše pochopili, musíte příběhu věnovat vaši plnou pozornost.

Znáte tento příběh? Četli jste tuto knihu nebo viděli film? Pokud ano, jak se vám příběh líbí? Co se vám líbilo více, kniha nebo film?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)

Mějte se krásně,
vaše knihomolka Šárka

(zdroj)

Komentáře

  1. Líbila se mi i kniha i film, ale taky určitě vítězí kniha. Je to krásný nadčasový příběh o dospívání, které není nikterak přikrášlené. Už je to docela doba, co jsem knihu četla, tak bych si třeba mohla dát re-reading :)
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
  2. Videla jsem akorat film, z nehoz si vubec nic nepamapatuji, tak to asi nestalo za rec :-D Knihu mam doma, vyhrala jsem ji v soutezi, tak ji chci urcite zkusit, jestli to bude lepsi a muj mozek si to bude pamatovat :-P

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem zatím viděla jen film, ale opravdu si chci přečíst i tu knihu! :D

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem asi jediná na Zemi, komu se kniha nelíbila. Bohužel jsem v ní kouzlo, jako ostatní, nezachytila. Na film se přesto chystám :-)
    Šárko, skvělý typ článku, prosím, pokračuj v nich :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Knihu ani film jsem ještě neviděla, nečetla. Leží mi doma a hned se musím do ní vrhnout. Krásný článek! :)


    All about Candys life

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...