Výlet, který nemá konce…

Všechno je lež


Autor: Michelle Sacks

Originální název: All the Lost Things

Žánr: Psychologický thriller, světová literatura

Počet stran: 262

Vydavatelství: Cosmopolis, Grada

Oficiální anotace: Už je to dlouho, co sedmiletá Dolly strávila nějaký čas se svým tátou. Když jí oznámí, že se spolu vydají na velké dobrodružství, je proto úplně nadšená. Konečně budou zase spolu!
První den na cestě je neuvěřitelně vzrušující. Každá zastávka je pro Dolly nový zážitek – mléčné koktejly, nákupy, zábavní park a spousta nezdravého jídla, které jinak nesmí jíst. Navíc má poprvé tátu jen sama pro sebe… Jenomže jak cestují dál a dál na jih, otec začne být náladový, paranoidní, a občas i trochu děsivý. Zábava se vytratila, domov je daleko a Dolly si už není jistá, jestli se vůbec vrátí zpátky…

"Zpočátku dobrodružný rodinný výlet se mění v napínavou cestu, která možná nevede zpátky…"

Jednoho dne jsem si hrála s mou nejlepší kamarádkou. Byly jsme zrovna uprostřed složité operace, když mi tatínek řekl, ať všeho nechám. Jedeme na výlet! Jen já a on. Nechtěl mi říct, kam jedeme. Prý je to překvapení. Byla jsem nadšená. Překvapení miluji!

Pokaždé, když jsme zastavili, jsem si každý moment užívala, jak nejvíc jsem mohla. Tatínek mi vše povolil. Mohla jsem jíst sušenky, které mi maminka zakazovala. Koupil mi všechno, co jsem si přála. Stále v cestě za dobrodružství pokračujeme. Jsme dál a dál od domova. Všechno už ale není tak skvělé, jako ta bylo na začátku. Uvidím už brzo maminku?

"Zavřela jsem oči, ale ne úplně. Sledovala jsem, jak se mi sluníčko mihotá na řasách jako třpytky diamantů. Voda byla cítit solí a kromě vírů, které pod námi čeřily ryby plavající domů na večeři, byla úplně tichá."

Příběh neobvyklého road tripu otce s dcerou, který své čtenáře nepřestává do konce překvapovat. To je kniha Všechno je lež. Michelle Sacks se českým čtenářům svým thrillerem představuje již podruhé. Díky nakladatelství Cosmopolis ji zde můžeme znát jako autorku vypjatého psychologického thrilleru V dobrém i zlém. Obě autorčiny knihy se od sebe hodně liší. Zatímco V dobrém i zlém byl příběh, se kterým je lepší strávit delší dobu a dávkovat si ho, Všechno je lež přečtete během jednoho odpoledne. Dá se říct, že se jedná o víkendovou jednohubku, kterou zkrátka nedokážete odložit.

Michelle Sacks (zdroj)
Tentokrát tu však máme knihu, která nás naplno pohltí především díky vypravěči. Tím je sedmiletá Dolly, která jede se svým otcem na výlet. Tím, že můžeme vše sledovat očima dítěte, získává děj velký rozsah, než kdyby byla vyprávěna dospělým. Můžeme se zde ponořit do mysli plné fantazie, vlastních světů a pravidel. Dolly někdy působí až moc vyspěle, což chvílemi ubírá na věrohodnosti. I tak vás její vyprávění upoutá, a to zvlášť v momentech, kdy si začne uvědomovat, že něco není v pořádku. Autorka zde dokonale vyobrazila čtenářům jejího otce. Jeho paranoia, změny chování, ale také otcovská láska, kterou k Dolly chová jen dodává příběhu na autentičnosti.

Děj je vyprávěn hodně jednoduchou češtinou. Někdy je zde sice až moc slov psaných kapitálkami, ale když si na to zvyknete, ničemu to nevadí. Najdeme tu nečekané zvraty, které nás překvapí a jen to celému textu přidává na čtivosti. Emočně se jedná o velmi vypjatý thriller, který vás rozebere na kousíčky. Závěr této knihy je jednoznačně dechberoucí! Překvapí vás, vyrazí vám dech a jen tak na něj nezapomenete…

Obálka knihy mohla být propracovanější, ale i takto se hodí k příběhu. Já bych však v tomto případě možná ubrala na barevnosti. Přebal na mě totiž působí až moc vesele a takový příběh rozhodně není. Co si o obálce myslíte vy?

Když jsem do knihy šla, bála jsem se zklamání. Podle mě nasadila autorka laťku u předchozí knihy hodně vysoko, takže jsem si říkala, co si pro nás může připravit dál? Každopádně teď jsem nadšená. Příběh byl velkou jednohubkou. Nádherně se četl, upoutal mě od samého začátku a svým koncem mě jednoznačně překvapil. Děj mě hodně bavil tím, že byl vyprávěn pouze sedmiletou holčičkou, která si evidentně prošla něčím hodně zlým, ale čím? To závěrečné odhalení mě dostalo. Myslela jsem si, že jsem odhadla celou zápletku, ale pletla jsem se, za což jsem ráda. Z tohoto psycho thrilleru jsem jednoznačně hodně nadšená!

Knihu Všechno je lež doporučuji každému, kdo hledá neobvyklí psychologický thriller s jedinečným vypravěčem, který ze své mysli jen tak nevymažete.

A teď už hodnocení!

    79%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, co na ní říkáte? Jestli jste četli knihu V dobrém i zlém, jak se vám líbila ta?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Mé velké díky patří nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí výtisku pro tuto recenzi.
Pokud o tuto knihu máte zájem, můžete si ji pořídit přímo na stránkách Grady.

Komentáře

  1. Na knihu se rozhodně chystám, protože mě velmi zaujala anotace, už když jsem si se dívala, jaké novinky vycházejí v únoru :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...