We were born to lose…

Když tu nejsi


Autor: Valentina Nazarova

Originální název: Когда тебя нет

Žánr: NA, thriller

Počet stran: 328

Vydavatelství: King Cool

Oficiální anotace: Rocková hudba. Placebo. Svět IT. Alkohol a nezávazný sex jako součást životního stylu. To jsou kulisy této knihy. V Londýně znovu padá sníh, stejně jako před čtyřmi lety, kdy Serž přišel o to jediné, pro co žil. Jeho život se teď skládá z nezáživné práce, prázdného bytu, kávy z automatu a jídla z fast foodu. K ničemu a k nikomu nemá žádný vztah. Obklopuje ho prázdnota. Jedinou výjimkou je jeho partner v počítačových hrách, kterého zná pod nickem Tron. Jednoho dne však i tento jediný kontakt umlká. Jeho záhadné mlčení probere Serže z pasivity. Virtuální stopy ho zavedou nejprve na atlantické pobřeží Francie a odtud ještě dál. Kdo měl zájem na Tronově zmizení? Měl Tron pravdu, když se bál sledování? Jaké nebezpečí teď hrozí Seržovi? Proč někdo vtrhnul do jeho londýnského bytu? Stále rychleji se rozvíjející příběh, nečekané zvraty Seržova pátrání, záblesky radostné i neradostné minulosti a stísňující přítomnost, vzrůstající napětí a láska dovedená až k zoufalství vyúsťují do šokujícího, nepředvídatelného finále.

"Říkala, že nic není náhoda, ani sny, ani to, že právě tuhle knihu se plameny rozhodly vyplivnout a ušetřit. Teď, díky idiotské ironii, se jí sny už nezdají, zato mě navštěvují každou noc."

Brzo ráno vstávat, jít do práce, na cestě z práce domů se zastavit ve fast foodu, doma sednout k počítači, nasadit sluchátka, hrát online hry, spát. Zas a znovu, pořád dokola. To je moje každodenní rutina poslední čtyři roky. Bývalo to jiné. Můj život byl veselejší. Pestřejší. Ovšem v okamžiku, kdy vybuchla bomba, se vše změnilo.

Jediným mým blízkým člověkem je Tron. Týpek, se kterým hraju online hry, a jehož pravé jméno ani neznám. Jediné, co však vím, je fakt, že se na něj můžu spolehnout. Každý den v domluvený čas stojíme v online světě bok po boku a chráníme si navzájem záda. Jenže najednou se po Tronovi slehne zem. Má to něco společného s jeho paranoiou, že ho někdo sleduje? To netuším, ale potřebuji zjistit, co se mu stalo. A z toho důvodu se vydám do jeho virtuální stopě, která mě snad zavede k jeho pravému bydlišti…

"Paranoia je nakažlivá. Někdy jedna a jedna a jedna nejsou tři, ale prostě posloupnost náhodných čísel."

Příběh odehrávající se ve světě IT, rockové hudby, alkoholu a všudypřítomné temnoty. Tak by se dala jednoduše popsat kniha Když tu nejsi, jejíž autorkou je Valentina Nazarová. Toto jméno nám již může být známe z knihy Skrytá píseň, která v Čechách vyšla přibližně před dvěma lety. V porovnání právě s autorčinou prvotinou zde není tolik hudby a kniha je určena spíše starším čtenářům. Je sice označená jako Young Adult thriller, ale s přihlédnutím na násilné scény, které tu jsou, by se spíše měla řadit mezi New Adult thrillery. Obě autorčiny knihy v sobě ukrývají těžké téma vyrovnání ze ztráty blízkého, a i když si jsou oba příběhy hodně podobné, každý je úplně jiný.

Valentina Nazarova (zdroj)
Dějem nás zde provází hlavní hrdina Serž. Jeho vypravování je čtivé, ale může na vás působit trochu zmateně. Z počátku příběh není plný akce, ale máme tu hodně seznamovacích momentů, které nás skvěle uvedou v obraz celé situace. Děj je chvílemi dokonce i takový menší roadtrip. Serž zde hodně cestuje, aby odhalil pravdu, a můžeme s ním tak prozkoumat například část Francie a Španělska. Co se týká dalších postav, tak ty zde autorka vykreslila dokonale a na stránkách v podstatě ožívají. Do postav zde autorka nechala i více proniknout ruskou mentalitu a kulturu, která knihu zas o kus vylepšila.

Pro autorku jsou typické podrobné a květnaté popisy. Těmi je plná i tato kniha. Když tu nejsi je příběh, který od čtenáře vyžaduje volný čas, a i po dočtení dokáže stále naplno zaměstnat vaši mysl. Příběhy Valentiny nás provází určitá temnota a chlad. Ta dodává knize atmosféru, ze které vám naskočí husí kůže. Start této knihy je dost pomalý a čím více knihou postupujete, tím z ní dokonce můžete být zmatenější. Ovšem pak tu máme posledních 100 stran, ze kterých se stává jedna velká nekončící akce. Celá zmatenost příběhu najednou začne dávat smysl a z konce knihy vám dojdou slova.

O obálku se postarali opět u nás v Čechách a udělali dobře. Sice to díky přebalu vypadá, že se jedná o nějaké volné pokračování Skryté písně, jak moc si jsou obálky autorčiných knih podobné, ale tak to není. Valentininy knihy byly prozatím vždy standalone a tak je tomu i u tohoto thrilleru. Jinak však obálka sedí k příběhu a mě osobně se moc líbí!

A co na novinku od Valentiny Nazarové říkám já? Ze začátku jsem se knihy dost bála. Přeci jen mám k autorčině prvotině hodně velký a vřelý vztah díky hudbě, která ten příběh doprovázela a zkrátka jsem se bála, že z této novinky budu zklamaná. To se však nestalo. Dokonce u mě Když tu nejsi o krapet překonalo právě onu Skrytou píseň. Tento příběh je úplně jiný. Dostáváme se zde na nebezpečnou cestu, která si pohraje s vaší psychikou a stává se bojem o holý život. Mě kniha svým koncem totálně odrovnala a jen tak na ni nezapomenu. Vyžívala jsem se v autorčiných dlouhých popisech. Žasla jsem nad tím, jak mě dokázala překvapit. Jednoduše mě tato kniha dostala po dočtení i do menší deprese s pocitem, že tak strhující příběh zas dlouhou dobu neobjevím…

Když tu nejsi doporučuji čtenářům, kteří na příběh nespěchají, rádi čtou podrobné popisy a hledají temný thriller, který jim nažene husí kůži.

A teď už hodnocení!

    87%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, jak se vám líbila? Co na ní říkáte v porovnání se Skrytou písní? Která autorčina kniha se vám líbila více?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za knihu bych chtěla moc poděkovat e-shopu Knihy Dobrovský,
u kterých si můžete příběh Když tu nejsi také pořídit.

Komentáře

  1. Pěkná recenze. :) Četla jsem autorčinu první knihu a byla jsem s ní velmi spokojená. Jsem ráda, že i tato kniha je kladně hodnocená. Alespoň se mám na co těšit. :)

    OdpovědětVymazat
  2. To vypadá celkem dobře, určitě se do knihy ráda pustím i když jsem od autorky její první knihu nečetla :) Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...