Láska a bolest, která patří k životu…

Enigmatické variace

Autor:
André Aciman

Originální název: Enigma Variations

Žánr: Román, světová literatura

Počet stran: 224

Vydavatelství: Slovart, #BOOKLAB

Oficiální anotace: Nový román Andrého Acimana, kterého New York Magazine označil za „nejpozoruhodnějšího nového autora beletrie 21. století“, mapuje milostný život hrdiny, který v dospělosti prožívá lásku se stejnou intenzitou a náruživostí jako v dospívání. Sleduje jeho chlapecké vzplanutí k truhláři z italské rybářské vesnice, posedlost mladíkem, jehož pozná na tenisovém kurtu v Central Parku, i vášnivé občasné schůzky s vdanou ženou. Ve své čtvrté knize autor opět zkoumá všechny tajemné projevy a aspekty lásky, aby popsal, jak se trápíme, toužíme a váháme. A klade si otázku, proč někdy necháváme odejít právě ty, po kterých prahneme nejvíc.

"Naučte se vidět, co vždycky vidět není, a pak z vás možná někdo bude."

Minulost, přítomnost a budoucnost. Nevyzpytatelné cesty života, které kříží naše plány. Nutí nás přemýšlet o tom, co bylo. Bortí náš aktuální život, ale zároveň v nás vzkvétá naděje na lepší zítřky. Pociťujeme první velkou lásku. Vzrůstá v nás touha, chtíč a zároveň zranitelnosti způsobena našimi city. Převládá v nás nejistota. Poznávání našich pocitů nás děsí. Nevíme, co je pravda a co si jen nalháváme. Jsme emocionální horská dráha, která se snaží najít smysl a rovnováhu. Jenže život pro nás představil tolik různých cest, že si nikdy nebudeme moct být jistí, že jsme se vydali správným směrem. Každopádně tady je pár útržků z cesty, kterou jsem se vydal já…

"Osud vždycky zanechává stopu, a ti z nás, kteří mají opravdu štěstí, jeho znamení poznají a umějí je číst."

Vášnivé, smyslné, plné touhy, lásky a o hledání té správné cesty života. Tak přesně takové jsou Enigmatické variace od André Acimana. Autora, kterého každý zná díky jeho knize Dej mi své jméno. Jeho podmaňující styl psaní vás dokáže nepopsatelným způsobem strhnout. Ovšem ukrývá se v něm jistá kontroverznost, kvůli které to rozhodně není příběh pro každého. Objevíme zde střípky ze života Paula. Jeho myšlenky a život nás dostávají do situací, které působí až přehnaně. Jenže právě v tom se svým způsobem ukrývá kouzlo André Acimana. A pokud jste mu podlehli už v jeho předchozích knihách, tak zde tomu nebude jinak.

Děj nám vypráví samotný Paul a nalézáme tu pět částí. Z té první vyloženě čiší atmosféra z Dej mi své jméno. Máme zde totiž ostrov v Itálii, vzpomínky na prázdniny a ono procitnutí sexuální touhy. Už kvůli velké autorově otevřenosti je potřeba zmínit, že se jedná o knihu pro čtenáře 18+. Už jen kvůli oné lehké kontroverzi, bych mladším čtenářům knihu do rukou nevkládala. Utvořit si nějaký komplexní názor na veškeré postavy je docela obtížné. Všichni působí reálně. Mají svoje chyby, nejsou dokonalí a působí zkrátka lidsky. Jenže jim zde autor nedal pořádný prostor, abychom je lépe poznaly. Ovšem tím by zas kniha působila zbytečně dlouze a zde je přeci jen tím nejzajímavějším Paul. A už jen proniknout do jeho mysli a dokázat se do něj vžít, je i přes ich-formu dost obtížné…

Pokud chceme Paulovi porozumět, musíme se do jeho příběhu naplno ponořit. V ději se dá totiž lehce ztratit, a navíc mnohokrát nevíme, co je skutečné a co se odehrává jen uvnitř jeho mysli. Vypravěč také hodně skáče v čase, takže i to nás dokáže dost zmást. Objevíme zde myšlenky, které nás dovedou k zamyšlení. Pak tu zas máme části, které budeme hůře zpracovávat. Jako nedostatek příběhu se dá považovat děj. Na Elia s Oliverem to zkrátka nemá, a tím, že zde máme jen takové střípky ze života, tu ani nemáme nějaký cíl, ke kterému bychom se jako čtenáři mohli upnout. Enigmatické variace se dají dost připodobnit například ke knize Serotonin, která vyšla před rokem u Odeonu. Je to také hodně kontroverzní a působí to jako příběh ze života.

Obálka této knihy je převzatá z originálu. Já za sebe musím přiznat, že jsem lehce zklamaná, jelikož mi k příběhu více sedí přebal, který je na polovině růžový a na té druhé jsou pootevřená ústa. I tak ale nelze napsat, že by tato obálka ke knize nepatřila. Pasuje k ní dobře, a navíc hřbetem sedí i k novému vydání Dej mi své jméno a Najdi mě.

A teď je na řadě můj názor… Čekala jsem více celiství příběh s nějakým pořádným závěrem, jenže toho jsem se nedočkala. Popravdě přestávám doufat, že autor někdy napíše závěr, se kterým bych byla buďto spokojená, nebo mě alespoň nerozsekal na kousíčky. Ale už s tím jsem jaksi smířená. Kniha pro mě nebyla vyloženě zklamáním, ovšem (a teď se budu opakovat, jako u minulé recenze) vím, že má autor navíc. Jenže v tomto případě je asi potřeba smířit se s tím, že něco tak dokonalého jako Dej mi své jméno se mu už stvořit nepodaří. Každopádně miluji tu jeho osobitost, kterou do svých textů dává a vždy pro mě jeho knihy budou srdcovou záležitostí. Takže i když se to nezdá, jsem spokojená.

Enigmatické variace doporučuji těm, kteří už propadli stylu psaní André Acimana hledají nevšední příběh muže, který jako každý hledá tu správnou cestu ve svém životě.

A teď už hodnocení!

    76%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni chystáte? Pokud jste ji četli, co si o ní myslíte? Jak se vám líbí v porovnání s autorovými předchozími příběhy? Patříte mezi fanoušky knihy Dej mi své jméno?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)


Za zaslání knihy moc děkuji nakladatelství Slovart,
u nichž si Enigmatické variace můžete pořídit i vy.

 

Komentáře

  1. Pěkná recenze :) O knize jsem slyšela, ale nějak mi ušlo o čem vlastně je :) Vypadá docela zajímavě :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...