TOP knihy roku 2019

Zdravím knihomolové!

Za pár dní tu máme konec roku 2019 a tak je načase, abych vám ukázala ty nejlepší knihy, které jsem za tento rok přečetla. Musím přiznat, že každý rok mi dává tento žebříček pořádně zabrat. Tím, jak čtu za rok stále více knih, tak se mi zdá nereálné vám ukázat pouhou desítku těch nejlepších. Za rok 2018 jsem vybrala 16 knih, které jsem vám zkrátka musela doporučit. No a za tento jsem vybrala ještě o dvě knihy navíc!


Nedá se napsat, že bych měla za celý rok štěstí jen na samé skvělé kousky. Dostalo se mi do rukou i dost knih, které se mi vážně nelíbily a na které budu spíše nerada vzpomínat. Naštěstí jsem četla však více skvělých příběhů, o které bych se tu s vámi dnes ráda podělila. Vybrala jsem nakonec osmnáct kousků, a to hodně žánrově odlišných. I když co si budeme nalhávat… Fantasy tu zkrátka převládá, ale to bych jinak nebyla já. :)

Předem se omlouvám za to, jak je článek dlouhý, ale podle hlasování na Instagramu právě o takový text máte zájem. Doufám tedy, že vás neunudím k smrti a mou TOP 18 za rok 2019 si užijete a třeba zde najdete nějakou inspiraci na čtení do roku 2020! Nebudu to tedy déle prodlužovat a můžeme jít na to…

Nejdelší den Adama T.

Autor: Patrick Ness
Žánr: YA, román, magický realismus

Má anotace: Jmenuji se Adam Thorn a je mi 17 let. Žiji ve státe Washington, v malém městě, kde pomalu každý každého zná. Obzvlášť když je váš otec farář a vy mu musíte vypomáhat v kostele, právě jako já. Jsem z rodiny, kde se o všem bavíme a hrajeme si na upřímnost, ale já přitom nemůžu říct to nejdůležitější. Rodiče to sice už nejspíš vědí, jako v podstatě každý, kdo mě zná, ovšem když to řeknu nahlas, určitě by mě poslali do nějaké náboženské ozdravovny. Jsem totiž gay. Jenže mí rodiče si myslí, že mě posedl ďábel.
Naštěstí mám Angelu, svou nejlepší kamarádku. Dívku, která o mě vše ví, a to ještě dřív, než to vím já sám. Dnes mě čeká den, který vypadá úplně obyčejně, jenže na jeho konci se koná sešlost. – Party říkat nemůžu, tam by mě rodiče v životě nepustili. – Není to však jen tak obyčejná sešlost. Bude to totiž loučení s tím, kterého jsem miloval. Nebo spíš s tím, koho stále ještě miluju…

Velký Gatsby

Autor: Francis Scott Fitzgerald
Ilustrátor: Lukáš Tomek
Žánr: Klasická literatura, román

Má anotace: Když jsem se přestěhoval do Západního Vejce, netušil jsem, jakého příběhu se stanu svědkem. Vše to mělo spojitost s mou vzdálenou sestřenicí Daisy, která teď bydlela naproti přes řeku. Nikdy jsme se pořádně neznali, ale jak se ukázalo, naše životy spojí můj soused, pan Gatsby. Muž, který je pro všechny velkou záhadou. Pořádá ve svém domě bujaré večírky plné jazzové hudby a šampaňského, ale nikdo ho pořádně nezná.
Já jsem zatím žádný jeho večírek nenavštívil, ale jednoho dne mi je doručena pozvánka, kterou by byla drzost odmítnout. A právě v den onoho večírku se stávám nevědomky součástí velkého plánu. Plánu, který dala dohromady jedna osamělá duše, která již velkou řádku let miluje jednu a tu samou ženu…


Smrtící tajnosti

Autor: Robert Bryndza
Série: Inspektorka Erika Fosterová 6.
Žánr: Detektivka, světová literatura

Má anotace: Nejsou to ani dva týdny po ukončení posledního případu. Ovšem vrahové nikdy nespí, a to ani o Vánocích. Na Štědrý den byla před svým bydlištěm zavražděna Marissa Lewisová. Tanečnice burlesky s nedobrou pověstí. Vše nás nabádá k tomu, abychom si při její pověsti mysleli, že se jedná o vraždu ze žárlivosti, ale co když je vše jinak…
Na vyšetřování naštěstí nejsem sama. Opět je tu můj starý dobrý tým s pár nováčky, ale také i Mossovou a Petersonem, který se po zranění vrací opět do práce. Stopy vedou různými směry, jenže pak narazíme na sexuálního útočníka v plynové masce. Z videa víme, že právě ta osoba v plynové masce pronásledovala naši oběť. Kdo to je? A jak to spolu vše souvisí? To musím co nejdříve zjistit!

Kouzelnice

Autor: Sebastien de Castell
Série: Divotvůrce 3.
Žánr: YA, fantasy

Má anotace: Poté, co jsme s Ferius a Reichisem opustili zemi Sedmi písků, se nic závratného nezměnilo. Ovšem až do okamžiku, kdy Ferius vyhrála v pokeru kartu s mechanickým ptáčkem, která nás zavede do Gitabrie. Město v sobě ukrývá nesmírné množství vynálezů. A dokonce i onoho mechanického ptáčka, který na první pohled působí naprosto neškodně. Jenže podle Ferius se jedná o vynález, který způsobí válku.
Nezbývá nám tedy nic jiného než té válce zabránit. A nebudeme na to sami. Cesty nám totiž zkříží někdo, o kom jsem nedoufal, že ho ještě někdy uvidím. I tak to ale nebude jednoduché, a to ani nemluvím o mém obchodním partnerovi, Reichisovi, který stále krade jak umanutý. Ta kočkoveverka mě jednou přivede do hrobu…

Catwoman: Zlodějka duší

Autor: Sarah J. Maas
Série: Ikony DC
Žánr: YA, fantasy

Oficiální anotace: Po Wonder Woman a Batmanovi přichází třetí díl úspěšné série o mládí superhrdinů. Kočičí žena z pera bestsellerové Sarah J. Maasové. “ Je čas zjistit, kolik životů tahle kočka vlastně má. Selina Kyleová se po dvou letech vrací do Gothamu, ovšem tentokrát jako Catwoman. Hraje nebezpečnou hru na kočku a myš, domlouvá zvláštní spojenectví, v noci se zaplétá s Batwingem a ve dne s pekelně krásným sousedem Luciusem Foxem. Přestože si myslí, že své minulosti unikla, šeredně se mýlí. Zvládne obětovat to, co je jejímu srdci nejbližší?

Květy slunce

Autor: Rupi Kaur
Žánr: Moderní poezie

Oficiální anotace: Rupi Kaur, autorka bestselleru #1 podle New York Times milk and honey, přichází se svou dlouho očekávanou druhou sbírkou poezie. Živá a transcendentní cesta růstu a zahojení. Původ a vyjádření úcty ke svým kořenům. Vyhoštění a následné nalezení domova v sobě samém. Rozdělené do pěti kapitol a ilustrováno samotnou Kaur, the sun and her flowers je cestou chřadnutí, pádu, zakořenění, růstu a rozkvětu. Oslava lásky a ve všech jejích podobách. Toto je recept na život, řekla mi matka, když mě držela v náručí a já plakala, mysli na ty květiny, které můžeš zasadit na zahradě každý rok a ony tě naučí, že lidé musí také zvadnout, upadnout, vypustit kořeny a povstat, aby mohli vykvést.

Zmizení Sáry Lindertové

Autor: Kateřina Šardická
Žánr: YA, thriller, fantasy, česká literatury

Má anotace: Probudit se s kocovinou a nepamatovat si posledních dvanáct hodin? Jo, i to jde, a právě jedno takové ráno zažívám. Bylo to jen společné zapíjení začátku semestru, ale nějak se mi to vymklo. Musím přežit přednášky a pak ještě brigádu, než se budu moct svalit do postele a vyspat se z toho. Tedy tak jsem si to alespoň myslela…
Do práce za mnou přijde Oliver, sestřin přítel, a oznámí mi, že Sára zmizela. Ohlásíme to samozřejmě policii, to je jasné, ale také se vydáme po sestře pátrat sami. Zjišťujeme, že zmizela v metru a není jediná, kdo tu za poslední dny zmizel. A poté co se dozvím informace, které vše spojují s mou minulostí, je vše rázem ještě zajímavější. Vypadá to, že jsem jediná, která vše může vyřešit. Jenže teď už nejde jen o to, že Sára zmizela. Obětí bude daleko víc a co když jsem další na řadě právě já?

Furyborn

Autor: Claire Legrand
Série: Empirium 1.
Žánr: NA, fantasy

Má anotace: Rielle – Hlavně být nenápadná. To byl od dětství můj jediný a největší úkol. Můj otec o všem věděl, ale království se to nemohlo dozvědět. Znamenalo by to totiž můj konec. To, co se stalo, když mi bylo pouhých pět let, nemůžu dopustit. Ale proč být stále zavřená? Chci také zažít svobodu. Jenže právě v onen okamžik svobody mého nejlepšího přítele napadnou asasíni. A právě v ten moment svou moc všech sedmi živelných kouzel prozradím světu. Teď mám na výběr jen dvě možnosti. Buď splním všechny zkoušky a stanu se Sluneční královnou, nebo zemřu…
Eliana – Děs Orlinu. Tak to jsem já. Lovkyně odměn. Nedotknutelná. Neporazitelná. Žiji v době nástrah a intrik, kdy příběhy o královně Rielle jsou jen pouhými legendami, které tak rád vypráví můj mladší bratr. Vše se mi daří, ale jen do okamžiku, než má matka zmizí a já se připojím k veliteli rebelů, kterého jsem však měla za úkol zabít…

Nikdynoc

Autor: Jay Kristoff
Série: Nikdynoc 1.
Žánr: Fantasy, NA

Má anotace: Touha po pomstě. Právě ta mě žene dál… Když jsem byla malá, popravili mého otce za zradu. V důsledku toho později zajali mou matku a mladšího brášku. Já jim jako jediná utekla a té strašlivé nikdynoci jsem potkala svého oddaného přítele, pana Laskavého. Díky němu nikdy nemám strach. Je to můj stínový kumpán, který se živí mým strachem.
Od všech těch hrůz uplynulo už šest let. Podařilo se mi získat výcvik, abych se mohla pokusit získat místo mezi učenci toho nejobávanějšího sdružení vrahů. Rudá církev, to je můj cíl. Najít to místo však nebude jednoduché. Nikdo neví, kde se Rudá církev nachází. Ovšem udržet se v ní jako její učenec bude ještě náročnější. Musím přežít a uspět abych se stala Čepelí a pomstila svou rodinu. Jenže do toho musím ustát všechny překážky, které si pro mě temnota připravila…

Na obtíž

Autor: Colleen Hoover
Žánr: YA, román

Má anotace: Vždy jsem v koutu mysli věděla, že si mě někdo splete s mou sestrou. Ono to totiž vůbec není těžké. Jsem totiž jednovaječná dvojčata a každý můj pokus odlišit se zevnějškem skončil naprostým nezdarem… Když si ale jeden den povídám chvíli s klukem, který mě po pár minutách políbí, úplně na sestru zapomenu. Jenže rázem mě polije studená sprcha. On si totiž myslel, že jsem ona. Ach ne! Právě jsem políbila sestřina kluka. To se nikdy nesmí dozvědět!
Počítala jsem, že onoho neznámého už nikdy neuvidím. Sestra si totiž kluky domů nikdy nevodí. Jenže on je u nás od té doby pomalu furt! Nemůžu na ten polibek přestat myslet, ale ani mu to nemůžu říct. Naše rodina je už tak dost komplikovaná. Jako by nestačilo, že žijeme v bývalém kostele společně s otcem, jeho novou manželkou, ale i s naší matkou, která bydlí ve sklepě a nikdy nevychází ven. Ani ten dokonalý bílý laťkový plot naší rodině k normálnosti nepomůže…

Království popela

Autor: Sarah J. Maas
Série: Skleněný trůn 7.
Žánr: Fantasy, NA

Oficiální anotace: Aelin riskovala vše, aby zachránila svůj lid a lidi, které miluje. Zaplatila za to strašnou cenu a teď je uvězněna v kovové rakvi a mučena. Pouze vědomí, že na ní závisí osud všech, jí brání v tom, aby podlehla. Aedion a Lysandra zůstávají poslední, kteří brání Terrasen před naprostým zničením. Chaol, Manon a Dorian jsou roztroušeni po celém kontinentu a musí sami volit cestu k naději na spásu. Až se všechny cesty spojí, čeká je velká bitva.

Nimbus

Autor: Neal Shusterman
Série: Smrtka 2.
Žánr: YA, dystopie

Má anotace: Podařilo se. Stala jsem se ctihodnou smrtkou. Nadešel čas zapomenout na Citru Terranovovou a být Anastazií. Smrtkou v tyrkysové róbě, která si určila vlastní pravidla kosení. Jenže v tom je ten problém. Až na pár výjimek se mnou ostatní smrtky nesouhlasí. Třeba nový řád, jejichž praktiky bývají těmi nejbrutálnějšími.
Stará garda jejich násilné kosení nijak nepodporuje, ale nic s nimi nezmůžou. Dokonce ani vrchní sekáč Xenokratés s nimi nic neudělá. Ovšem objevila se tu nová smrtka. Říká si Lucifer a nosí róbu zakázané černé. Stejně jako jeho jmenovec, tak i on chce být poslem světla. Hodlá pokosit všechny brutální smrtky a nastolit této části bytí řád. Do chodu ctihodných smrtek totiž nemůže zasáhnout bezchybný Nimbus, a tak nezbývá nic jiného než doufat, že s tím něco zmůže sám Rowan…

Loutkové divadlo

Autor: M. W. Craven
Série: Washington Poe 1.
Žánr: Detektivní thriller, světová literatura

Má anotace: Prehistorické kamenné kruhy, uvnitř kterých nachází policie upálené oběti neznámého vraha. Na místě činu neexistují žádné stopy. Nikdo neví, co si má s oním Upalovačem počít. Ale pak se najde třetí upálené tělo a policejní technici zjišťují, že mělo do hrudi vyřezané jméno detektiva Washingtona Poea. A to jsem já…
Jenže já už od svého odvolání u policie nedělám. Nijak ani nestojím o to, se tam vrátit. Okolnosti případu mě však nenechávají chladným. Vše vypadá jako nějaký hodně špatný, ale promyšlený rituál. O co jde? Jaký má Upalovač ke svým činům důvod? Vážně si své oběti vybírá náhodně, nebo je za tím něco víc? A proč měla jedna z obětí na hrudi mé jméno s číslem 5?

Illuminae

Autor: Amie Kaufman, Jay Kristoff
Série: Akta Illuminae 1.
Žánr: YA, sci-fi

Oficiální anotace: Dramatický příběh o přežití, ztrátě domova a bezmoci doprovází mimořádně originální grafické zpracování dokumentů, e-mailů, vojenských zpráv a novinových článků. Píše se rok 2575 a korporátní těžební kolonie na planetě Kerenza IV je napadena korporací BeiTech. Obyvatele před útokem nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží a pro BeiTech jsou jen potenciálním zdrojem problémů. Kady Grantová, její bývalý přítel Ezra a několik tisíc dalších lidí dokáže utéci díky intervenci lodě pozemské vlády Alexander. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem. A jedna z lodí BeiTechu se přibližuje, rozhodnuta dokončit, co začali.

Pumpkinheads

Autor: Rainbow Rowell
Ilustrace: Faith Erin Hicks
Žánr: YA, grafický román

Oficiální anotace: Deja and Josiah are seasonal best friends. Every autumn, all through high school, they’ve worked together at the best pumpkin patch in the whole wide world. (Not many people know that the best pumpkin patch in the whole wide world is in Omaha, Nebraska, but it definitely is.) They say good-bye every Halloween, and they’re reunited every September 1. But this Halloween is different?Josiah and Deja are finally seniors, and this is their last season at the pumpkin patch. Their last shift together. Their last good-bye. Josiah’s ready to spend the whole night feeling melancholy about it. Deja isn’t ready to let him. She’s got a plan: What if instead of moping they went out with a bang? They could see all the sights! Taste all the snacks! And Josiah could finally talk to that cute girl he’s been mooning over for three years… What if their last shift was an adventure?

V mysli vraha

Autor: Mike Omer
Série: Zoe Bentleyová 1.
Žánr: Detektivní thriller

Má anotace: Proč jsem se stala forenzní psycholožkou? To je dlouhá historie, ke které se ještě vrátíme. Pro začátek vám ale stačí vědět, že to mělo spojitost s něčím z mého dětství. Díky něčemu mě tehdy zaujala práce profilovačů FBI. Být klasickým policistou mě nikdy nelákalo tolik, jako zkoumat mysl vraha a na základě toho objevit pachatele.
Nedávno byl k nám na oddělení převelen agent FBI Tatum Gray. Společně s ním jsem začala vyšetřovat sériového vraha, který své oběti nabalzamuje a poté naaranžuje na veřejných místech tak, že vypadají jako živé. Zjistit důvod jeho jednání a především samotnou totožnost vraha, nebude nic jednoduchého. A jako by nebylo už teď všechno dost obtížné, začne se připomínat má minulost, která může vše ohromně zhoršit…

Na kraj světa

Autor: Theo Addair
Série: Ve stínu oskeruše 1.
Žánr: YA, fantasy

Oficiální anotace: Zatímco vesničané ohýbají hřbet na polích, ve Čtyřměstí kypí počínající průmyslová revoluce. Skryti před bdělým okem zákona uctívají synové a dcery Země svou Matku, aniž by tušili, že ta má vlastní plány. V zapadlé záhorské vísce žije Kiro, známý též jako „ten malej čmoud vod Syvne“. Dnes ho čeká setkání, které se stane prvním krokem na dlouhé cestě. Nikdo ho k ní nenutí, snad jen pocit odpovědnosti a spletitá síť náznaků a polopravd. Ale ne lži. Protože Tereza, ať je jakákoli, přece nikdy nelže.

Královna povětří a temnoty

Autor: Cassandra Clare
Série: Temné lsti 3.
Žánr: Fantasy, NA

Oficiální anotace: Po dramatických událostech Pána stínů hrozí lovcům stínů občanská válka. Rodina Blackthornových se ocitá přímo uprostřed konfliktu, který by mohl roztrhat svět na kusy. Zatímco se mladší sourozenci Blackthornovi vracejí do Los Angeles, aby se tam pokusili vypátrat příčiny záhadné nemoci kosící rasu čarodějů, Julián s Emmou musejí podniknout nebezpečnou misi do říše sličného lidu a získat Černý spis mrtvých. To, co na dvorech odhalí, by však mohlo zničit celý svět a otevřít cestu k temné budoucnosti, kterou si do té chvíle nedokázali ani představit.


Tak, dostali jsem se úspěšně do zdárného konce! Knížky byly seřazené podle toho, jak jsem je za rok četla. Kdybych je totiž měla seřadit podle toho, jak se mi líbily, asi nikdy bych tento článek úspěšně nesepsala. :) Ale jedno vám prozradím, a to tu úplně nejlepší knížku roku 2019. Asi není žádné překvapení, že jí je Královna povětří a temnoty a Cassandry Clare. Na tuto knížku se vyplatilo počkat až na závěr roku. Tak dokonalé zvraty, postavy a svět jsem ještě nikde jinde nenašla, a proto se rozhodně těšte za týden na knižní NEJ, kde se tahle kniha hodně ukáže. :)

To by tedy ode mě pro dnešek bylo vše. Já doufám, že si užíváte vánoční svátky a přeji vám vydařený start do roku 2020!

Jaké jsou vaše TOP knihy roku 2019? Shodneme se na některých? Četli jste některou z výše zmíněných knih?
Budu moc ráda, když mi to napíšete do komentáře. :)

Mějte se krásně,
vaše knihomolka Šárka


Komentáře

  1. Moc pěkné shrnutí :) Četla jsem V mysli vraha a Illuminae, ale jinak nic, takže všechny ty skvělé knihy na mě teprve čekají :) Já letos štěstí na ty úplné top knihy neměla, spíše na průměr :) ale ty tak se nějaké našly :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná shrnutí, ze kterého jsem překvapivě nečetla ani jednu knihu. :)) Takže děkuji za tipy. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Illuminae a Kralovstvi popela musim souhlasit, to byly proste pecky... Jeste se chystam na Kralovnu povetri a temnoty, ale prectu si nejdriv znovu Pekelne stroje i Nastroje smrti :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...